Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädlagning, täthet glasfiber och färg

  • ola-h

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 15:16

    Jo så tänker jag, dvs att man vill ha rätt lite epoxy med sig. På en liten lagning spelar kanske inte vikten så stor roll, men om det är för mycket plast kan väven “simma omkring” lite och jag vill helst ha den helt tight mot tidigare laminat.

  • ola-h

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 15:31

    Men är man under hela “inkletningen” lite sparsam med plasten så finns det inget som hindrar att man väter igenom på en plastfilm och sedan använder plastfilmen som “transfer” för att förflytta fibern till brädan.

    Men det är bara att hitta en metod man själv gillar. Det är inte direkt rocket science när det gäller små lagningar.

    En sak som kanske inte gäller för de som håller till i garaget, men väl om man måste vara ute på varma platser är att det inte är smart att laminera när hela brädan är under uppvärmning för den kommer “blåsa” luft inifrån om det är hål och det kan förstöra lamineringen. Är det ett yttre laminat utan hål till kärnan spelar detta ingen direkt roll.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 19:21

    Lite överkurs för stora lamineringar
    I Carbon Arts film kan ni se hur de laminerar på plastfilm och flyttar över hela sjoket till brädan. (fick inte till det riktigt med länken)

    https://youtu.be/DO7p2shCQBs

    Jag brukar väta igenom på plastfolie och sen rulla upp väven på ett 110mm rör, tycker det blir lättare att hantera än ett stort sjok, speciellt om man är ensam.

    Tror inte skillnaden är så stor speciellt inte om man är sparsam och det är mindre lamineringar som Ola säger, det brukar inte vara speciellt mycket epoxi kvar på plasten när jag laminerar.

  • Aquario

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 20:57

    För länge sedan när jag lagade båtar med glasfiber och polyester fanns det speciella räfflade rollers i aluminium som man använde för att blöta igenom väven och trycka ut luftbubblor, borde inte det fungera för brädlagning också?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädlagning, täthet glasfiber och färg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.