Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Brädlängd?!

  • gh0st

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 19:31

    Ja, en längre, bredare bräda är lättare att lära sig på. Det går snabbare men du tröttnar på den rätt snabbt skulle jag tro och sen kommer du troligtvist vilja köpa en kortare bräda.

  • skotten

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 19:54

    yeah no fun learning on anything smaller than 130 thats for sure!

  • kasimir

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 20:55

    jag lärde mig på en 120 har kvar den än idag välinvesterade pengar. bra att resa med också går in i golffodral

  • enlighted

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 22:23

    Tackar så mkt för svaren, dags att hitta en bräda 🙂

  • gh0st

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 07:36

    Längden på brädan beror ju lite med på dina egna mått, hur mycket du själv väger osv. Och jag håller definitivt med Skotten, bra mycket enklare att lära sig på en bräda som har mer än 130.

  • skanepaul

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 08:20

    Satsa på runt 130, helt klart!

  • patrikol

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 08:34

    Längden är inte det viktigaste utan bredden. Nästa alla brädor idag är kring 130 cm vi bortser ifrån vissa specialbrädor för speciella förhållande.

    Cirka 38 cm bred är en bra utgångspunkt.

    Ju mer du väger desto viktigare blir det att brädan inte är för liten.
    Många små knattar på 75 kg tycker att det går jättebra att lära sig på en mindre bräda medans vi 90kg + killar vet att det inte alls funkar för oss så som sagt bredden på brädan och din vikt är det som du skall ta med i beräkningen av dit val.

  • enlighted

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 08:41

    Grymt bra respons på detta forum… Tummen upp för det! 😀

    Ingen smal och kort bräda då iaf… väger ju ca 90kg… :tongue:

  • tetras

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 08:47

    Jag tror att alla är överens om att det är lättare att börja på en något större bräda som hjälper dig att hålla dig uppe även då du inte alltid har full kraft i draken. Med andra ord en större bräda är lite mer förlåtande även då du inte kör draken optimalt. Lite långsiktigt skulle jag rekommendera en något större bräda för att lära sig men att man också tänker på att brädan skall kunna användas som en lättvindsbräda då man blivit lite bättre och vill köra med en mindre. Det skall också sägas att en minde bräda är roligare och lättare att göra trix med, jag upplever också att en mindre bräda är lättare att hålla koll på i små vågor och chops etc. Men du kommer att lära dig att komma igång snabbare om du har en något större bräda i början.

  • gh0st

    Medlem
    1 september, 2006 vid 08:04
    patrikol wrote:
    Längden är inte det viktigaste utan bredden. Nästa alla brädor idag är kring 130 cm vi bortser ifrån vissa specialbrädor för speciella förhållande.

    Cirka 38 cm bred är en bra utgångspunkt.

    Ju mer du väger desto viktigare blir det att brädan inte är för liten.
    Många små knattar på 75 kg tycker att det går jättebra att lära sig på en mindre bräda medans vi 90kg + killar vet att det inte alls funkar för oss så som sagt bredden på brädan och din vikt är det som du skall ta med i beräkningen av dit val.
    Ja, bredden är faktiskt väldigt viktig, däremot tycker jag inte en mindre bräda känns bättre i småvågor o chops, tvärtom, men visst beror det på hur brädan är utformad.

  • enlighted

    Medlem
    1 september, 2006 vid 11:27

    Okej, humm… nån som har en bra och billig nybörjarbräda till salu? Fick ju tag i en äckligt billig kite igår på surfersparadise… 🙂

  • johanw

    Medlem
    1 september, 2006 vid 12:16

    har en halv som du kan få billigt:P

  • enlighted

    Medlem
    1 september, 2006 vid 14:33
    JohanW wrote:
    har en halv som du kan få billigt:P

    Kanske funkar som vattenskidor då :tongue:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Brädlängd?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.