Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädor för tungviktare?

  • brädor för tungviktare?

    Publicerad av Oregistrerade på 9 februari, 2007 vid 22:22

    Någon som kan kommentera följande brädors lämplighet för en relativ nybörjare på 0.11 ton? Är framförallt intresserad av tidigare planing och stabilitet vid gipp/slag.

    F2 Hornet 154
    Fanatic Shark HRS 145
    Mistral Explosion 155
    RRD Evolution 155
    RRD Z-Ride 150

    Knatte svarade 17 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • alex_

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 10:02

    Think big!

  • jester

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 14:16

    Ah… Ytterligare en decitonnare… Jag väger oxå en bit över 100 kg, och jag flyter på brädor en bit över 115 liter, men då är det lite vobbligt. Från 140 liter så blir det riktigt trevligt, man kan göra stagvändningar, guppa fram i lugn o ro utan några problem alls. Ju bredare bräda desto bättre stabilitet är väl en bra grundregel att gå efter oxå.

  • Oregistrerade

    Gäst
    10 februari, 2007 vid 21:54

    @Jester 364514 wrote:

    Ah… Ytterligare en decitonnare… Jag väger oxå en bit över 100 kg, och jag flyter på brädor en bit över 115 liter, men då är det lite vobbligt. Från 140 liter så blir det riktigt trevligt, man kan göra stagvändningar, guppa fram i lugn o ro utan några problem alls. Ju bredare bräda desto bättre stabilitet är väl en bra grundregel att gå efter oxå.

    Ok, tack. Så det verkar som ingen har kommentarer på de specifika brädorna så då kan jag lika gärna ta den billigaste. 🙂 De flesta moderna 150liters brädorna är ju runt 80 breda så just det löser sig ju. Tack för hjälpen.

  • Knatte

    Gäst
    10 februari, 2007 vid 22:40

    Vilken är billigast då ??

    Jag skulle tro att F2:an eller RRD Z-ride har störst potensional att gå snabbt. De andra bör vara mer nyabörjaraktiga, speciellt Evolution brädan som är mest nybörjadaktig av dessa. Shark brukar få bra poäng som en mångsidig/allround bräda.:tongue: Mistral är säkert ingen dålig bräda heller :smirk:

  • bjornen

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 09:45

    @Oregistrerade 364573 wrote:

    Ok, tack. Så det verkar som ingen har kommentarer på de specifika brädorna så då kan jag lika gärna ta den billigaste. 🙂 De flesta moderna 150liters brädorna är ju runt 80 breda så just det löser sig ju. Tack för hjälpen.

    Jag seglar med RRD z-ride 150l men jag väger 80 så jag har inga kommentarer om hur stabil den kan vara för dig men jag är grymt nöjd med brädan. Kör idag med ett 7,0 men tänkte skaffa ett 9,0 till sommaren så att jag seglar ännu tidigare. Enket att gippa och inga problem att hålla farten med andra brädor i den storleken/typen. Det finns en enklare recension på denna som jag har skrivit.

    //Björn

  • alexasu

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 14:51

    @Knatte 364580 wrote:

    potensional

    snyggt ord, knatte… 😉

  • clemens

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 15:03
    alexasu;364631 wrote:
    snyggt ord, knatte… 😉

    Inte långt från potensanal vilket hade varit helt priceless

  • alexasu

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 16:29

    rent fonetiskt liknar det väl mer “potensjournal”. en sådan hade nog kunnat inehålla en del pinsamma fakta och kanske till och med svaret på varför han ännu kallas “knatte” fast han passerat 40!
    :tongue:

  • Knatte

    Gäst
    11 februari, 2007 vid 17:04

    @alexasu 364631 wrote:

    snyggt ord, knatte… 😉

    Efter ha kollat i en ordbok, så rättar jag mig till följande 😉

    potential som bräda
    (Inte lätt att stava alla småkluriga ord rätt alla gånger. Det vart ju så länge sedan jag gick ur skolan, att jag börja glömma :grin:)

  • jester

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 19:23

    Surfbutiken säljer ut en Scross 140 litare: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=176

    Jag kör själv Exocet och är grymt nöjd. Iofs inte just denna bräda, utan deras slalombrädor ur Warp Slalom-linjen

  • Oregistrerade

    Gäst
    11 februari, 2007 vid 20:49

    Hm, ok. Med era ledtrådar och lite mer letande så kom jag fram till ungefär följande, evolution går bort för att den är lite väl nybörjaraktig, plus att jag redan har en vattenskadad sån (+3 kilo vatten) som bara gjort mig förbannad. Jävla pråm. F2n hittade jag en recension som sa att den inte var bra för tungviktare. z-ride har fått bra recensioner, plus att en test sa att storleken mindre var ovanligt bra för tyngre seglare. Och beroende på vilka websiter man ska tro på så 150an är den kanske ett kilo lättare än de andra (i 2006an) och efter min vattensjuka evolution tror jag på så lätt bräda som möjligt. Plus att den finns i danmark för 6000danska. Ful som stryk dock. Men sånt är väl viktigare för modemedvetna kitekids. Får kanske bli sen sån. Tack för hjälpen pojkar.

  • Knatte

    Gäst
    11 februari, 2007 vid 21:00

    @Oregistrerade 364697 wrote:

    Hm, ok. Med era ledtrådar och lite mer letande så kom jag fram till ungefär följande, evolution går bort för att den är lite väl nybörjaraktig, plus att jag redan har en vattenskadad sån (+3 kilo vatten) som bara gjort mig förbannad. Jävla pråm. F2n hittade jag en recension som sa att den inte var bra för tungviktare. z-ride har fått bra recensioner, plus att en test sa att storleken mindre var ovanligt bra för tyngre seglare. Och beroende på vilka websiter man ska tro på så 150an är den kanske ett kilo lättare än de andra (i 2006an) och efter min vattensjuka evolution tror jag på så lätt bräda som möjligt. Plus att den finns i danmark för 6000danska. Ful som stryk dock. Men sånt är väl viktigare för modemedvetna kitekids. Får kanske bli sen sån. Tack för hjälpen pojkar.

    Släpp ut vattnet i din vattenskadade bräda nu under vintern. Ta bort luftskruven, alt borra en litet hål i för alt aktern och låt brädan stå så i värme några veckor, så blir brädan 3 kg lättare igen.
    Laga skadan och ev. uppborrade hål, så får du två brädor att leka med framöver:wink:

    Men Z-ride 150 blir du säkert nöjd med!

  • Oregistrerade

    Gäst
    11 februari, 2007 vid 23:29

    @Knatte 364700 wrote:

    Släpp ut vattnet i din vattenskadade bräda nu under vintern. Ta bort luftskruven, alt borra en litet hål i för alt aktern och låt brädan stå så i värme några veckor, så blir brädan 3 kg lättare igen.
    Laga skadan och ev. uppborrade hål, så får du två brädor att leka med framöver:wink:

    Den har stått utan luftskruv sen i somras. Ska ta och väga den igen och se om det gjort nån nytta. Men jag har letat runt efter tips på hur man får ut vatten ur brädan och det verkar luta åt att det i stort sett inte går. Men jag kan väl prova dina tips. Lättar den lite så kan jag väl sälja den med gott samvete till en lättare seglare.

  • Knatte

    Gäst
    12 februari, 2007 vid 06:45

    @Oregistrerade 364721 wrote:

    Den har stått utan luftskruv sen i somras. Ska ta och väga den igen och se om det gjort nån nytta. Men jag har letat runt efter tips på hur man får ut vatten ur brädan och det verkar luta åt att det i stort sett inte går. Men jag kan väl prova dina tips. Lättar den lite så kan jag väl sälja den med gott samvete till en lättare seglare.

    Jo! Det går bra om man bara borrar hålet i en ända och ställer denna ända neråt, så att vattnet kan rinna ut. Men brädan bör stå varmt och torrt, annars funkar inte detta.:grin:

  • jps

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 10:18

    Jag har för mig att jag läst någonstans att det är tvärtom. Hålet ska vara uppåt för att kondens vill upp inte ner. Man kanske ska ha två hål? Ett uppe för kondens och ett nere för rinnande vatten.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädor för tungviktare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.