Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädor för tungviktare?

  • alex_

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 10:56

    Om man har en bräda som man MISSTÄNKER är vattenskadad men inte vet.. vad gör man då? dvs det är kanske lite vatten i den men inte några 3liter/kg

  • canoya

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 11:55

    Ett hål i nosen och ett i aktern är nog inte fel. Sen tror jag att det räcker bra med rumstemperatur om man har flera månader på sig.

    Har du koll på var den har läckt in?

    /Håkan

  • wind-lover

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 19:30

    @Alex_ 364744 wrote:

    Om man har en bräda som man MISSTÄNKER är vattenskadad men inte vet.. vad gör man då? dvs det är kanske lite vatten i den men inte några 3liter/kg

    Du kan alltid kolla vad den ska väga och sen kan du väga den själv på en våg och se om där är stor skillnad.

    ….eller så kramar du den stenhårt och se om du kan trycka ur allt vatten 😀 :shocked:

  • Knatte

    Gäst
    12 februari, 2007 vid 21:20

    Det måste ju bli en stor grej a040.gif

    ….eller så kramar du den stenhårt och se om du kan trycka ur allt vatten

    Brädkramare e021.gif e021.gif

    (För oss som är lite äldre och har upplevt uttrycket trädkramare)

  • alex_

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 21:29

    har aldrig hört något om utrotningshotade surfbrädor som hotas av de stora onda bolagen som vill kränga kiteboards istället… skulle vara naish då! (jävla hybrid :P) 😉

  • Oregistrerade

    Gäst
    13 februari, 2007 vid 13:52

    @Knatte 364724 wrote:

    Jo! Det går bra om man bara borrar hålet i en ända och ställer denna ända neråt, så att vattnet kan rinna ut. Men brädan bör stå varmt och torrt, annars funkar inte detta.:grin:

    Jag trodde att vattnet gick in i brädmaterialet och alltså inte skvalpar runt löst och att det därför inte går att ‘hälla’ ut det. Har du gjort en sån räddningsaktion själv, eller sett nån annan göra det? Se tex http://www.boardlady.com/water.htm

  • Knatte

    Gäst
    13 februari, 2007 vid 14:07

    @Oregistrerade 364934 wrote:

    Jag trodde att vattnet gick in i brädmaterialet och alltså inte skvalpar runt löst och att det därför inte går att ‘hälla’ ut det. Har du gjort en sån räddningsaktion själv, eller sett nån annan göra det? Se tex http://www.boardlady.com/water.htm

    Jag har aldrig behövt att gå så djupt i mina aktioner, men jag har läst andra som har gjort detta. Så vitt jag förstår har de lyckats bra med att fixa detta.
    Vattnet sugs ju upp i skummet, lite som en trasa, men om den bara får stå varmt och har ventilation så bör det mesta försvinna:grin:

    Det finns ju en lagnings sektion här på konfen : tricks & tips som berättar om lagningar. Tyvärr verkar den länken vara puckad just nu :laugh:

  • wind-lover

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 19:55

    @Knatte 364834 wrote:

    Det måste ju bli en stor grej a040.gif

    Brädkramare e021.gif e021.gif

    (För oss som är lite äldre och har upplevt uttrycket trädkramare)

    jag har också hört ordet trädkramare 😀 😀
    man ska krama trädstam om man blivit lost i skogen, i detta fallet kramar man brädan om man blivit lost i vattnet (det är ju faktiskt ända livbåten man har) 😀 😀 😉

    (tradigt?) 😉

  • Oregistrerade

    Gäst
    14 februari, 2007 vid 20:47

    @Knatte 364941 wrote:

    Jag har aldrig behövt att gå så djupt i mina aktioner, men jag har läst andra som har gjort detta. Så vitt jag förstår har de lyckats bra med att fixa detta.
    Vattnet sugs ju upp i skummet, lite som en trasa, men om den bara får stå varmt och har ventilation så bör det mesta försvinna:grin:

    Det finns ju en lagnings sektion här på konfen : tricks & tips som berättar om lagningar. Tyvärr verkar den länken vara puckad just nu :laugh:

    Tänkte bara för ordningens skull nämna att jag vägde om min gamla evolution igår och den hade faktiskt gått ner cirka 1.5 kilo genom att bara stå med luftskruven ur i ett halvt år i en kall källare! Den ska nog ner ett par kilo till (hittar ingen viktdata för 2003 års modell), men nu finns det ju hopp. Ska försöka ställa den varmt eller kanske t.o.m i tvättstugans torkrum med kondenstork… Kanske sälja den med gott samvete i vår! Tack för att du hjälpte mig få loss tummen!

  • canoya

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 07:54

    Torkrum med kondenstork är nog perfekt. Se bara till att hitta var vattnet kommit in i brädan också, så du kan täta där, så blir den ju plötsligt värd lite pengar på begmarknaden!

  • alex_

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 12:01

    @wind-lover 364996 wrote:

    jag har också hört ordet trädkramare 😀 😀
    man ska krama trädstam om man blivit lost i skogen, i detta fallet kramar man brädan om man blivit lost i vattnet (det är ju faktiskt ända livbåten man har) 😀 😀 😉

    (tradigt?) 😉

    Rätta mig om jag har fel men jag tror att trädkramarna det syftas på är naturvännerna i detta fallet.

    enl Ne

    trädkramare, rörelse först lanserad i form av den indiska Chipko-rörelsen. Den har fått efterföljare i andra länder, i Sverige tydligast på 1980-talet, då miljöaktivister i fredlig protest mot avverkningshot i samband med vägbygge i Bohuslän förskansade sig i träd.

  • alex_

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 12:01

    @Alex_ 365231 wrote:

    Rätta mig om jag har fel men jag tror att trädkramarna det syftas på är naturvännerna i detta fallet.

    enl Ne

    trädkramare, rörelse först lanserad i form av den indiska Chipko-rörelsen. Den har fått efterföljare i andra länder, i Sverige tydligast på 1980-talet, då miljöaktivister i fredlig protest mot avverkningshot i samband med vägbygge i Bohuslän förskansade sig i träd.

    en till 😛

    trädkramare

    trä`dkramare subst. ~n äv. trädkramarn, plur. ~, best. plur. trädkramarna
    ORDLED: träd–kram-ar-en
    • person som håller sig fast vid ett träd för att hindra att det fälls om miljöaktivist o.d. som på så sätt protesterar mot makthavares beslut {eatomkramare}: ett område utanför Stenungsund som ~ ockuperat i protest mot motorvägsbygget; trädkramarna släpades bort av handfasta poliser
    HIST.: sedan 1987

  • hstrom

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 14:24

    Tänk vilken vändning en tråd kan ta… Från bräddiskussion till miljöaktivister….

    Stay tuned tomorrow! Only on STEFFO!

  • alex_

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 18:06

    @hstrom 365267 wrote:

    Tänk vilken vändning en tråd kan ta… Från bräddiskussion till miljöaktivister….

    Stay tuned tomorrow! Only on STEFFO!

    brädkramare

    brädkramarna släpades bort av handfasta poliser
    HIST.: sedan 1967

  • wind-lover

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 18:28

    @Alex_ 365232 wrote:

    en till 😛

    trädkramare

    trä`dkramare subst. ~n äv. trädkramarn, plur. ~, best. plur. trädkramarna
    ORDLED: träd–kram-ar-en
    • person som håller sig fast vid ett träd för att hindra att det fälls om miljöaktivist o.d. som på så sätt protesterar mot makthavares beslut {eatomkramare}: ett område utanför Stenungsund som ~ ockuperat i protest mot motorvägsbygget; trädkramarna släpades bort av handfasta poliser
    HIST.: sedan 1987

    aha nu hänger jag me!

    träd-kram-ar-e dom höll sig fast vid träd och tillslut blev dom så galna att hand-fasta-po-li-ser fick komma och ta bort dom…

    Älskar denna tråden! 😀

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädor för tungviktare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.