Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Brädseglarförbundet ny klass i SSF? Kan någon reda ut begreppen?

Taggad: 

  • Brädseglarförbundet ny klass i SSF? Kan någon reda ut begreppen?

    Publicerad av swe876 på 2 oktober, 2008 vid 07:29

    Kan någon med lite insyn reda ut begreppen?

    Klippt från Svenska Seglarförbundet
    http://www.svensksegling.se/t2.asp?p=82713&x=1&a=1143383
    “Sv Acess, Sv Skippi 650C och Sv Brädseglarförbundet beviljades inträde som klassförbund i SSF. Styrelsen diskuterade möjligheten till förväxling med Sv vindsurfingförbundet men då Sv Brädseglarförbundet skall fokusera på segling med bräda på krysslänsbana i hela vindregistret godkände styrelsen namnet.”

    Angående kryss läns, är inte det precis så vi seglar idag? I alla fall är det oftast de bogarna jag seglar, med vissa inslag av slör och halvvind…

    Hela vindregistret… Som medlem i Vindsurfingförbundet, fd Brädseglarförbundet så har jag seglat en hel del kryss och läns i hela vindregistret.

    Jag är inte arg, inte upprörd, jag tycker det lilla jag har läst verkar konstigt. Någon som vill utreda?

    /Jona

    klang svarade 15 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 48 Svar
  • 48 Svar
  • rillestark

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 07:42

    Brädseglarförbundet = Klassförbund för Kona

    Jag hade hellre sett en lösning via Vindsurfingförbundet, men vissa har tydligen svårt att kommunicera med varandra.
    Det finns också en vision om att introducera Kona till segelklubbar och det skulle tydligen bli lättare med denna konstruktion.

    Så nu är man medlem i en segelbåtsklubb också… 😉

    Frid.

    /Richard

  • rillestark

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 08:01

    Det finns ju surfare på detta forum som vill skilja på Vindsurfing & Brädsegling å de har härmed fått sin vilja igenom.

    Frid.

    /Richard

  • swe876

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 08:09

    @Miracle 504383 wrote:

    vissa har tydligen svårt att kommunicera med varandra.

    Det låter tråkigt. Det är antagligen bäst att inte säga mer om det på ett publikt forum…

    I min enfald har jag tänkt mig Kona som en klass av flera… Liksom DivI, DivII, Lechner, Mistral OD, RSX, Formula, Funboard med fler. Varför fungerade inte det?

    Det verkar en smula aggresivt att döpa Konaförbundet till Brädseglarförbundet, som är Vindsurfingförbundets gamla namn och även i vardagstal omnämns oftast Vindsurfingförbundet som Brädseglarförbundet. Ni har säkert tänkt er något med namnvalet. Detta kanske bottnar i kommunikationssvårigeherna vi inte ska gräva för mycket i.

    Några tankar om detta?

    /Jona

    (jag är inte involverad i något förbundsarbete för vare sig Vindsurfing eller Brädseglarförbundet, jag är dock ordförande i JBSS som har seglare aktiva i Formulaklassen, Konaseglare är välkomna)

  • svenne

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 08:29

    Här ska du få en tanke:
    Vad är det här för jävla idioti?!
    Vad håller SSF-virrpannorna på med? Var det för jobbigt att lyfta röven från stolen och ringa någon i VSF och frågat om en åsikt? För så knäppt som det här låter kan det inte ha skett.

    Om inte Formula seglar kryss-läns på nästan vilken skitvind som helst så heter jag Greger Van Rövhålian. Kona-tomten och hans seglarkompisar får mer än gärna tävla och skapa nationella klasser, men såna här idéer gör mig vansinnig.

  • rillestark

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 08:46

    Jag seglar endast Kona & representerar inte förbundet, men jag håller med om att den här lösningen inte känns bra.

    Frid.

    /Richard

  • pure

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 10:34

    @Svenne 504395 wrote:

    Här ska du få en tanke:
    Vad är det här för jävla idioti?!
    Vad håller SSF-virrpannorna på med? Var det för jobbigt att lyfta röven från stolen och ringa någon i VSF och frågat om en åsikt? För så knäppt som det här låter kan det inte ha skett.

    Om inte Formula seglar kryss-läns på nästan vilken skitvind som helst så heter jag Greger Van Rövhålian. Kona-tomten och hans seglarkompisar får mer än gärna tävla och skapa nationella klasser, men såna här idéer gör mig vansinnig.

    Håller med.. detta verkar ju sjukt..

    finns det inte någon här som kan motivera varför?

  • swe876

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 11:24

    @Svenne 504395 wrote:

    Här ska du få en tanke:
    Vad är det här för jävla idioti?!
    Vad håller SSF-virrpannorna på med? Var det för jobbigt att lyfta röven från stolen och ringa någon i VSF och frågat om en åsikt? För så knäppt som det här låter kan det inte ha skett.

    Om inte Formula seglar kryss-läns på nästan vilken skitvind som helst så heter jag Greger Van Rövhålian. Kona-tomten och hans seglarkompisar får mer än gärna tävla och skapa nationella klasser, men såna här idéer gör mig vansinnig.

    Jag började tråden så jag åtar mig att höja näven! Inga såna kommentarer tack, det finns säkert bra och intelligenta förklaringar. Tänk till en gång extra innan du skriver igen. Det är svårt att ta tillbaka sånt man skriver på forum.
    /Jona

  • swe876

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 11:26

    @pure 504430 wrote:

    Håller med.. detta verkar ju sjukt..

    finns det inte någon här som kan motivera varför?

    Tråden startade i morse, vi har hela vintern på oss att prata om förbundsfrågor… 🙂

  • rillestark

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 11:34

    Förtydligande:

    @Miracle 504383 wrote:

    Jag hade hellre sett en lösning via Vindsurfingförbundet, men vissa har tydligen svårt att kommunicera med varandra.

    Med denna mening ville jag främst uttrycka min frustration över att det tvunget skulle skapas någe nytt eget istället för att ha det inom Svenska Vindsurfingförbundet som jag med många av oss redan är medlem i.

    Frid.

    /Richard

  • pure

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 13:24

    @SWE876 504444 wrote:

    Tråden startade i morse, vi har hela vintern på oss att prata om förbundsfrågor… 🙂

    jag har inte brottom 🙂

  • swe-496

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 14:47

    Tycker som ni andra att det verkar vara en underlig väg att gå..
    Någon i SVF och SBF som kan klargöra vad det är som händer?
    Är inte KONA som klass välkommen i SVF eller vill man helt enkelt ha ett helt eget förbund?
    Tror det kan skapa en viss förvirring hos de som tävlar.
    Detta innebär ju också att de som vill tävla i flera klasser måste vara med i två olika förbund.
    Vi sysslar med samma sport, skit samma vad man kallar den tycker jag. Vindsurfing eller brädsegling.

    Det hette ju Brädseglarförbundet förut när man hade Raceboard och Funboard som klasser.

    Tycker det hela är riktigt konstigt.

    SWE 73 fd SWE 496

  • jesper_b

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 15:04

    Man kan ju tänka sig två vägar att gå:

    1) Ett vindsurfing/brädseglingsförbund på SSF med en massa olika underklasser. En fördel med det är att det räcker med att vara med i ett förbund även om man tävlar i flera klasser. Ett förbund innebäräven att det borde bli enklare at arrangera tävlingsformat och tävlingar med flera olika typer av vindsrufing samtidigt (men det går ju självklart även i alternativ 2).

    2) Varje egen klass har ett förbund hos SSF. Så ser det ju ut med till exempel jollekappseglingen. Varje jolle som kappselgas har ett eget klassförbund. Kanske kan man då vigga mer pengar från SSF? Varje klass får mer “identitet” och kanske framstår vindsurfing/brädsegling som mer och större i seglarförbundets ögon.

    Vid alternativ två borde inget förbund heta vindsurfing eller brädsegling utan snarare: Kona Oneförbundet, Formula Racingförbundert, Bic Techoförbundet, Raceboardförbundet, Freestyleförbundet, Speedförbundet, Vågsegloingsförbundet, mfl ….

    Oavsett vilken av ovanstående alternativ 1 eller 2 är det helt galet med två förbund som inte heter någon enskild klass utan snarare har två namn som inte helt sällan används synonymt.

    Jag tycker ordförandena i de två förbunden borde prata sig samman, kolla med sina medlemmar och sen återkomma till SSF och ändra sina namn så att det mer tydligt framgår vad förbunden står för.

    Således mindre politik, prestige, kommers och mer rationell dialog och lösning!!

    /JB

  • andersbq

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 18:02

    Innebär detta att om man ämnar tävla i någon centerbordsklass (förutom Techo och RSX) så måste man gå med i en segelbåtsklubb som är ansluten till Brädseglarförbundet?

  • rillestark

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 18:39

    Nästan rätt. Vilken segelbåtsklubb som helst som är ansluten till Svenska Seglarförbundet. :frown:

    Så här står det i reglerna för Kona Cup:

    2. Villkor för att delta
    2.1 Alla tävlande ska vara medlem av en klubb som är ansluten till sin nationella
    myndighet.

    SSF är ju numera Kona klassens nationella myndighet.

    Frid.

    /Richard

  • swe876

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 07:04

    @andersbq 504535 wrote:

    Innebär detta att om man ämnar tävla i någon centerbordsklass (förutom Techo och RSX) så måste man gå med i en segelbåtsklubb som är ansluten till Brädseglarförbundet?

    Gäller för övrigt även när du tävlar i centerbordslösa klasser… Inte nödvändigtvis SEGELBÅTSklubb men dock en klubb som är ansluten till Svenska Seglarförbundet.

    I JBSS – Järfälla BrädSeglingsSällskap så tävlas det huvudsakligen i Formula men även en hel del kölbåt. I vår klubb är det viktiga inte VAD man seglar utan ATT man seglar!

    /Jona

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Brädseglarförbundet ny klass i SSF? Kan någon reda ut begreppen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.