Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädskada, behöver tips för lagning

  • brädskada, behöver tips för lagning

    Publicerad av rosen på 22 juni, 2008 vid 20:50

    Hej, jag skulle behöva lite råd från forumets mer erfarna seglare. Aldrig lagat ngt så ganska clueless.
    Ganska störigt med ny beg-bräda som gick mkt fint och jag kastfalla max 2ggr gentemot de normala 20+.


    bild 1 rakt framifrån, skrev med hur brett på bilden för det fotat ganska nära. man ser glasfibern så den behöver minst tätas för att inte ta in ngt vatten.

    bild 2 framifrån/ovanifrån. det som X-et visar är en blyertslinje så strunta i den. Man ser en liten bergskam där det har tryckts ihop lite. sen är dalgången mastformat och typ 10cm lång (inte spec djup, men det är lite lite mjukare där)

    bild 3 ovan från sidan, mest för att visa dalgången (1) till bergskammen (2) och strunta i blyertsstrecket (för att limma fast nosskydd :crazy:)

    bild 4 visar ngt gammalt kit som skräpade i boden. antar det inte går att använda alls.

    så vad tycker ni? ngn som gör såna smålagningar i sthlm kanske? jag skulle helst inte göra det själv om det inte bara är att smeta på ngt hälso-ofarligt.

    ps. fritt fram att ge cred för mina grymma ms-paint skills. Tokstora bilder har gjorts små och jag har inga bra program för det.

    rosen svarade 15 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • bicless

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 22:37

    Är ej lagningsproffs men tror mig i alla fall veta så mycket att glasfiberspackel oftast bör undvikas. Blir lätt för hårt och oföljsamt.
    Epoxy på småskador och epoxy + väv på större skador är bättre. Om du vill ha proffsig lagning i sth så finns svenne här på konfen, han har lagat större skador åt mig och det blev topp.

    Mvh

    Bicless

  • svenne

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 22:57

    Av prislappen att döma var det inte igår du köpte glasfiberspacklet heller… 😉
    PM:a eller ring mig så kan vi prata ihop oss om hur du ska göra eller om du vill lämna in den.
    076-215 80 20.

  • rosen

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 09:11

    tack för numret svenne, vi hörs efter din semester igen

    har två brädor åt dig, bra prognos idag så prel boka en tredje. Det är lite stenigt där man går i.

  • rosen

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 12:56

    Nu skall det äntligen bli av.

    MEN jag skulle behöva forumets visdom än en gång. Tänkte ju limma på ngt nosskydd för kommande kastfall (iofs borde de försvinna helt men ngt händer väl alltid).

    Vad kan man skydda med och VAR i sthlm får man tag på det?
    Har ett tunnt sittunderlag, men Svenne tyckte ngt hårdare var bättre. Sett på boardlady tror jag om simleksaksmaterialet som ska vara bra, men var köper man det?

  • staffomania

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 13:26
    rosen;478871 wrote:
    Nu skall det äntligen bli av.

    MEN jag skulle behöva forumets visdom än en gång. Tänkte ju limma på ngt nosskydd för kommande kastfall (iofs borde de försvinna helt men ngt händer väl alltid).

    Vad kan man skydda med och VAR i sthlm får man tag på det?
    Har ett tunnt sittunderlag, men Svenne tyckte ngt hårdare var bättre. Sett på boardlady tror jag om simleksaksmaterialet som ska vara bra, men var köper man det?

    På Skidsport finns det ett universalskydd från JP som man limmar på . Tyckte dock det var på tok för dyrt för min del (699kr).

  • mang-e

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 13:45

    Fråga på ett badhus alt beställ här: http://www.swimshop.se/aspx/prdinfo.aspx?plid=18956

    Kolla in på denna sida hur du gör(bläddra ner lite)
    http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=177&article_type=50

    Jag funderade på detta länge, men sedan så satte jag ett mastskydd under bommen och detta fungerar bra.

  • svenne

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 14:12

    Skippa skumplast och använd något hårdare material. Lexan, PC, PP, en hårdare gummilist eller en hårdgummiremsa är bättre. Allt som är klumpigt och sticker ut är bara i vägen.
    Till exempel JP har (hade) ett originaltillbehör som är en plastsköld gjord av PC/PP som har samma form som nosen.

  • rosen

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 14:34

    kolla skidsports med, tyckte det var dyrt. sen passar det inte perfekt till mina breda, runda brädor.

    tack för tipset, du googla bättre än mig (ägnat drygt 1.5h o inte hittat)

    JPs plastsköld döljer ju bara, inget som tar upp kraften (enligt boardlaady iaf)

    vi ses senare Svenne

  • rosen

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 20:30

    om man får avslöja gör inte fotot Svenne rättvisa 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing brädskada, behöver tips för lagning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.