Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädsport på SVT!!!

  • Brädsport på SVT!!!

    Publicerad av nemo på 23 november, 1999 vid 17:45

    Brädsport på TV ,ingående analyser av vad vi brädåkare söker, gemensamma nämnare etc. Inte ett ord om den mest utvecklade och enligt min mening också den brädsport med mest mångsidighet WINDSURFING. Visst allt i brädvärlden härstammar från ursporten Vågsurfingen, men vad var det som skapade det naturliga steget till att man satte på ett segel? Varför krypa när man kan gå? Varför paddla när man kan segla? Nu utesluter ju inte det ena det andra eftersom frihetskänslan och ambitionen är den samma. Dock är det mångsidigt och mer att bära med segel. Men wakeboard anser jag tillhör en helt annan sportgenger. Här sanknar du nästan helt friheten som de övriga brädsporterna har gemensamt,att bli ett med moderjord, och att emellanåt tygla dess krafter. Man kanske skall vara glad att inte fler upptäckt att det kan vara värt att konka på 50kg surfjunk… Det är dock konstigt att inte windsurfingen finns med i SVT:s definition av brädsporterna, det ser en trilliard gånger mer spektakulärt ut,när grabbarna grus rippar,än en snubbe som gör volter efter en vräkig racerbåt, någon stans i ett kärr i USA…

    anonym-anvandare svarade 24 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 november, 1999 vid 21:28

    You said it!!

  • dala

    Medlem
    24 november, 1999 vid 07:21

    Väl talat, TV sporten suger, elitserien i handboll verkar vara den hetaste sporten i Sverige för tillfället, NOT!

  • linsurfer

    Medlem
    24 november, 1999 vid 08:21

    Vi får mailbomba TV- sporten helt enkelt.

  • steffo

    Medlem
    24 november, 1999 vid 10:20

    Det har vi redan provat! Men dom blir bara sura…

    /Steffo

  • wisco

    Medlem
    24 november, 1999 vid 11:08

    om vi slungar wakeboardåkare mot tv huset tills dom visar lite windsurf då?

  • mikael

    Medlem
    24 november, 1999 vid 14:38

    De visade ett inslag på någon minut från Hawaii. Det måste ha varit nyhetstorka eller något.
    /micke

    http://surf.to/oresurf

  • stickan

    Medlem
    25 november, 1999 vid 12:05

    För att inte missa något bra på eurosport (visar ju faktiskt vindsurfing ibland) finns en bra sök funktion för att hitta när det sänds !
    gå in på http://www.eurosport.com vidare på TV schedule, välj sedan vindsurfing,funboard eller xtrem sports så kommer det upp om det
    kommer att visas något dom 6 närmsta dagarna. Det är väll inte så mycket så här års efter som dom går lite efter årstiderna.
    Men jag gissar att en del även är intressedrade av annat än bara vindsurfing.

    Stickan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 november, 1999 vid 19:07

    Du har helt rätt, jag menar en ollie på skateboarden är nog coolt men segling i 18 m/s och masthöga vågor är något helt annat..
    Det är verkligen att njuta av moder vatten…… (varför heter jorden jorden när den mestadels består av VANNNN)
    Mvh Magnus Malmö

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 november, 1999 vid 10:26

    Jo jo…alla vurmar vi ju för våra egna varianter av brädsporter. Windsurfing är spektakulärt på många sätt och vis. Men att avfärda vågsurfing (brädsporternas moder) med argument som “varför krypa när man kan gå” osv. är ju bara att bevis för att Nemo själv inte upplevt den mycket speciella känslan av att rida en våg utan något annat än en bräda under fötterna. Hur det än är så kan man aldrig jämföra känslan. Visst kan man rida vågor down the line med en windsurfingbräda. Men för oss som behärskar båda sporter är det som att jämföra äpplen med päron. Nog om detta.

    Det jag egentligen vill ha sagt är att det finns ett inbyggt problem med windsurfing. Tillgång på vind! Jag var i Varberg under waveclassic helgen i år och fick gång på gång bevis på hur “smal” vår sport egentligen är. Det blåste några ynka sekundmeter och man genomförde en slags “freestyle tävling” med stora centerbords brädor utan planing. Det är bra att man genomförde tävlingen. Men! Parallelt med detta genomförde man olika uppvisningar på stranden med BMX i ramp, skateboard, motorcross superjump osv. Trots att jag är inbiten windsurfare kunde jag inte annat än konstatera att alla dessa “sporter” upplevdes som 100% mer radikala och spektakulera än det trista exempel på windsurfing som pågick på vattnet. Det var show, rockmusik och action hela tiden. Publiken var vild när crossåkarna utförde konster 10 meter upp i luften, BMX killarna kickade ass i rampen. Kort sagt! Dessa andra sporter fick windsurfing att framstå som en tam fritidssysselsättning för solvarma, lata dagar på stranden.

    Faktum är att windsurfing (i Sverige) ofta är som bäst en blåsig, regnig dag sent i oktober. Vi som seglar är helt ensamma på stranden och står och fryser och huttrar mellan seglingarna. Visst, vi tycker själva att det är skitkul och bryr oss inte så mkt om det kalla vädret. Men att få dit TV sporten att filma en avlägsen framåtloop mellan regntunga skyar är inte det lättaste. Fördelen med nästan alla andra brädsporter (undantaget vågsurfing) är att dessa går alltid att genomföra oavsett yttre omständigheter.

    Windsurfing är som häftigast på Hookipa beach park och liknande platser. I alla fall för åskådare. En regnig, kall och blåsig dag utanför Borrbystrand är inte vad jag kallar för publikvänlig sport alternativt en vindstilla dag i Varberg när man guppar runt på centerbordsbrädor. Tyvärr! Jag har full förståelse för den magra mediabevakningen under dessa förutsättningar. Säger du åt TV att komma och filma wakeboardtävling ett visst datum på en sjö, kan man åtminstonde garantera att det blir av. En inomhusramp med skatare är inte beroende av väder och vind för att fyllas med action.

    Tack för ordet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 november, 1999 vid 11:50

    Jag råkade lifta med producenten för bla Äventyr för någon månad sedan, och surfare som jag är tog jag naturligt vis upp ämnet. Han svarade att de visst funderat på vindsurfing, men att det krävs komplicerad kamerautrustning för att få schysta bilder, något som dock teamen som gör surffilmerna har. SVTs surfinslag skulle bara vara surfande myror i horisonten, vilket inte kan mäta sig (TV-mässigt) med tex wakeboardbilder. Media……….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 november, 1999 vid 16:38

    Jo det var windsurfing på TV,men…
    Hon som presenterade det hela sade att tävlingen var på ön Hawaii och
    beachen hette Hooki beach.

    Undrar om resultatlistan hon rabblade stämde?

    Hon nämnde ju i alla fall ordet windsurfing en gång,så lite credit skall
    hon ju ha.

    ///J.S.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädsport på SVT!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.