• Publicerad av claesa på 17 mars, 2011 vid 07:32

    Hej på er. Hade lite funderingar angående köp av bräda.

    Jag ska ändra storlekar på mina brädor från 105l fsw och 80l vågbräda till 115l freerace, 90l fsw eller motsvarande och ha kvar min 78l vågbräda. jag har redan köpt en starboard s-type 115l bräda för att använda till segel 6.5-8.0 och ska nu inhandla den mindre brädan för segel ner till 4.5. Brädan kommer främst användas på roxen.

    Jag har letat runt bland flera brädor och jämför märken mot varandra. Skulle köpt en starboard kombat 89l, men den storleken är nu slut i affären så då sprack det.
    De andra två brädorna jag funderar på, som ligger på rimligt pris, är en starboard flare 88l eller en starboard evo xtv 90l. Båda 2008 års modell. Någon som provat dessa och har några åsikter. Det lutar åt evo, men vet inte riktigt hur den upplevs i en insjö med choppigt vatten och så. Vad är skillnaden mot en vanlig fsw omkring 90l?

    Mvh Claes

    tim-eriksson svarade 13 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • claes6

    Medlem
    17 mars, 2011 vid 17:33

    Jag körde en Flare nere i Jeri i vintras, och den var helt ok. Oavsett vilket märke du väljer tycker jag att du ska satsa på en renodlad freestylebräda runt 100l istället för en fsw. Jag har liknande gear – en 80l AB+ och en 113l Fanatic Eagle – som jag kompletterat med en beggad RRD Twintip 100l.

  • ola-h

    Medlem
    17 mars, 2011 vid 21:44

    Vad väger du? Jag tveksam till EVOn som insjöbräda. OK till nöds och den läge bli ett väldigt bra komplement till din lilla vågis för lättvindsdagar på kusten, men om det är viktigt för dig med en “skön” bräda för hårdvindsdagarna på insjön så är inte EVOn rätt.

    Flare 88: Flare har ändrats rätt mycket mellan åren och jag minns inte exakt hur 08:an var. De första åren var den lite trög. Sedan kom ett par år när det var hyprsnabb med en klassisk slalomrocker och grym känsla i ren blasting. Sedan blev den lite mer renodlad freestyle. Om 08:an är något av mittenåren så kan det vara ett bra alternativ (fast den suger i vågor).

    Jag har en Starboard 2011 Kode 86 wood carbon som jag skall sälja, men jag behöver den för lite tester ca 5-6 veckor till. Men hör av dig om du är intresserad. Än så länge är den helt ny…

  • claesa

    Medlem
    18 mars, 2011 vid 06:35

    Tack för svaren.

    Jag väger 85 kg så behöver några liter om vinden tunnar ut. 85 liter fsw är nog det ultimata så jag är definitivt intresserad av din kode Ola om priset inte blir för högt. Hur är det med segelstorlek på en 85l. Skulle vilja använda den upp till 6.0 utan problem.

    86l pure acid verkar också fått rekommendationer som ett bra hårdvindsalternativ även utan vågor. Tror jag hoppar flaren då alternativen till roxen ofta är öland eller varberg.

  • fastlandsguten

    Medlem
    18 mars, 2011 vid 07:25

    Gone one 85 från 2009 eller 2008 skulle vara perfekt för dig.

    Peter

  • dr-masse

    Medlem
    18 mars, 2011 vid 07:29

    Ja, det låter onekligen som klassisk mark för en 85 liters fsw, det där.

    Pure Acid kan jag absolut tänka mig funkar fint som redskap för mer vind även på plattare vatten, men en mer fsw-orienterad bräda kommer att vara lättare att få och behålla fart med.

    Jag körde på Kode 94 2011 en dag i Jeri, det var den Starboard jag gillade bäst av de tre-fyra jag testade där. Inte dum alls. En Kode 86 kan du utan problem köra med 6.0, framförallt på plattare vatten.

    Det finns en hel drös bra “85-liters fsw” brädor därute, en av de mest genomarbetade brädtyperna som finns i just den storleken.

  • sode

    Medlem
    18 mars, 2011 vid 07:35

    Mina ca 75±något kg skaffade en Pure Acid 80 för nån säsong sedan. Före det hade jag regelbundet seglat runt 100-liter, samt en gång provat en vågis 90:a. Första trevande försöken var mera svordomar än nöje, men nu plockar jag nästan hellre fram den när 5.7-trasan börjar funka (segel rek 3.5-5.5 tror jag det var).
    Känns väldigt trygg som hårdvindsfreeride när det börjar pusta på (har en 4.2:a som fortfarande väntar på invigning), och när jag plockar ut den i lite mer vågiga förhållanden är det inte brädan som begränsar möjligheterna, utan jag… Funderar också på nåt större komplement i brädväg, så jag kan få lite mer åka sommartid…

  • tim-eriksson

    Medlem
    18 mars, 2011 vid 09:52

    Vet om att Poppo har en Goya One 85 liters till salu! Borde finnas här på surfzone på köp/sälj annars så skicka ett pm till han.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.