• brädval?

    Publicerad av storm på 8 januari, 2002 vid 15:30

    Funderar på att dra ner till GC över sommaren.
    men då kommer det fram ett litet problem. jag har bara en score 88 nu. vilket jag förstår inte är ngn ide att plocka med sig. så jag funderar på att byta till en liten vågbräda. Men vilken typ ska man ha för att den ska passa pozos vatten.
    Jonas på cutre sa att den lilla 70liters JP:n är perfekt. men jag antar att han är lite partisk eftersom han faktiskt säljer just denna brädan.
    Jag väger 70kg, och tänker ta med mig 3.3-5.0 (kanske 5.5 men jag vet inte om det är nödvändigt).

    ola-h svarade 22 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • adde

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 16:20

    Sikta pa att kora 4.0 och 4.7 de flesta dagarna. Sen skulle nog jag lagga mig pa den ovre halvan dvs en brada stor nog att klara 5.5, 3.3 dagarna ar nog farre an 5.5 dagarna. Beroende pa din vikt sa ar val 70-80 liter att rekommedera. Under 14 dagar i sommaras seglade vi 5.7 3 dagar och en dag var 3.7 for stor. Dock var min brada lote i storsta laget… Om det skulle tokblasa 3.3 sa kan man ju alltid leta mindre vind….

    Ska du vara dar hela sommaren sa ar det ju ide att optimera bradvalet for Pozo, men det ar ju synd att kopa en proof pa 65 liter som inte fungerar i svedala…

    Hur var det dar nu under jul?

    /adde

  • storm

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 16:44

    det var ont om vind och dåligt med sol.
    fick bara en bra windsurfdag. men den var å andra sidan väldigt bra.
    körde 5.4 med en stor JP bräda. bra tryck hela dagen. vi körde i juan grande (ketchupfabriken) det verkade som om hela ön körde där för det var väldigt mycket folk.
    men jag antar att problemet med för lite vind inte kommer att upprepas om jag drar mig dit till sommarn.

  • ola-h

    Medlem
    9 januari, 2002 vid 12:25

    Det hela beror en del på hur stor bräda du föredra att ha. En del gillar att ha lite reservvolym och en lite större bräda men andra, som jag själv, kör alltid snarare så litet det går. Många små brädor funkar perfekt ända upp till 5.5 och planar dessutom tidigt.

    När det gäller just JP så sägs det att den verkliga volymen är ganska mycket mer än den som JP anger. JP 72 mättes t.ex. till hela 78 liter av Tyska SURF. IEn sådan bräda skulle sakert funka bra för mycket vind.

    Ett annat intressant alternativ är Starboards ACID 70. Den brädan är, som det ser ut, dessutom nästan optimerad för att funka bra även i Sverige med sin lite bredare tail.

    Jag har för övrigt en PROOF, Vidar Jensens gamla, i bra skick till salu billigt. Den brädan, om någon, torde vara optimerad för Pozo. Köper du begagnat har du råd att behålla din Score och får ett totalt sett mycket bredare användningsområde än med endast en “kompromissbräda”.

    Ola H.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.