Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädval ?????

  • Brädval ?????

    Publicerad av mr-oizo på 20 maj, 2002 vid 14:15

    Hej.
    Går i tankarna att köpa mig en freestylebräda nu snart och har lite funderingar över hur jag ska göra med mina nuvarande brädor.
    De jag använder är en vågis på 70l och en screamer på 103l.
    Vågisen kommer jag att behålla men hur ska jag göra med screamern?
    Ska jag även behålla den eller klarar man sig på en våg+freestyle?
    Anledningen till att jag skulle göra mig av med screamern är att det börjar bli lite trångt i förvaringen.
    Hur funkar det med en freestylebräda när det kommer till att bara ligga och räjsa lite med kompisarna? Har man ngn chans eller är det bara att ligga och trixa som gäller?
    Har säkert uttryckt mig väldigt oklart men hoppas att det är ngn som förstår vart jag vill komma med min fråga.
    tack på förhand
    //Andreas

    mr-oizo svarade 21 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 maj, 2002 vid 08:35

    du kan skrota screamern. och köra en freestyle + vågis.
    Jag kan tänka mig att du får mer segling med en freestyle än med screamern. du kan ex. vis köpa en -00:a WaveScore 88, den är tillräckligt snabb för att rejsa med polarna med.

  • dr-masse

    Medlem
    21 maj, 2002 vid 08:57

    Varför köpa en renodlad freestyle? Om man inte är väldigt duktig på att fristajla så kan det ju vara idé att handla något som inte är fullt så “renodlat”?

    Nu har ju inte jag kört så mycket freestylebrädor, direkt, och även om de är väldigt skoj att åka på så blir det lite obekvämt när man skall bränna runt lite allmänt och framförallt lite längre sträckor (beror egentligen mest på fotstroppsplaceringen).

    Det här är ju en egen liten teori, jag är typ bra på sådana ;-), men själv kommer jag nog att köpa något mer friåkningsorienterat än en ren freestylebräda som mitt nästa brädköp.

    Eftersom jag förmodligen aldrig kommer att ställa vulkaner och spåckar på löpande band men ändå vill ha en någorlunda snabb, lättsvängd och framförallt lätthoppad sak under fötterna är ju en “freemove” som de så fint heter en intressant brädtyp.

    Exempel som jag spanat in är Fanatic Cross och RRD Avantstyle. Andra exempel är väl F2 Max2air, Exocet Slide och några till…

    Nåja, detta var mest en tanke som kanske ger dig en möjlighet att hitta något som har lite “screamer-känsla” i sig men som ändå är klart manövervänligare.

    Lycka till å Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 maj, 2002 vid 09:04

    Jag håller med IL Doctore:
    Jag tror att jag köper en F2 bräda, läs och begrunda.

    Max2 Air 254, 259, 264
    En bland dem populärast brädorna förra året. Brädorna fungerar perfekt till freestyle men även för freerideåkning tack vare att dem är väldigt snabba och lättkontrollerade. Planar upp tidigt och har ett grymmt avstamp på plattvatten vilket gör brädorna lätta att få upp i luften. På den här nyare typen av freestylebrädor har man tagit bort kanalerna i nosen tack vare att dem nya tricken så som “spock” kräver en bräda som glider runt hela vägen utan att fastna. I stället har man lagt in lite svagt konkava former i nosen för att få lite grepp när man kör “fin first”. Aldrig har det varit så lätt som med Max2Air att utveckla din segling. Den låga vikten tillsammans med bredden underlättar alla olika sorters freestyle manövrar. Brädan är tillverkad i double sandwich för att tåla höga hopp.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 maj, 2002 vid 09:09

    Jag provade Max2 Air 264 en vecka på Fuerte i våras. Detta är mina slutsatser (ska dock inte tas som expertråd):

    Planar något senare än min Fanatic Skate 63. Går väldigt lugnt i vattnet. Funkar bra i choppigt vatten. Kändes tyngre än Skaten(har dock inte vägt dem)

    Jag gillar min Skate bättre, men F2´n kändes helt OK

  • mr-oizo

    Medlem
    21 maj, 2002 vid 17:33

    Jag bockar och bugar för alla tipps.
    //Andreas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädval ?????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.