Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädval – igen

  • Brädval – igen

    Publicerad av platon på 2 juli, 2009 vid 09:46

    Hej!
    Ännu en brädtråd…
    Kör idag 145l freeride med segel 6.5 och 8.3. Planar i sele och stroppar.
    Inget problem med slag, gippar dåligt men dock.
    Klarar inte vattenstart men väl beachstart vid bröstdjup.

    Räknar med att jag kommer fortsätta att utvecklas under sommaren och har därför börjat snegla på att skaffa en bräda till inför hösten.

    frågan är då vad? Jag väger 83 kg, vältränad.
    jag gillar att köra fort och kommer säkert skaffa en gps, men vill samtidigt kunna göra lite chop hops och carve gybe, duck gybe står på min att lära lista.

    JP X-cite ride 110l? :confused2:
    //Los Platonos

    platon svarade 14 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • mrpop

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 10:36

    Gå på en Freestyle/Wave crossover bräda runt 95 liter istället. 110 liter är onödigt stort.

  • tall-jonny

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 13:29
    MrPop;556621 wrote:
    Gå på en Freestyle/Wave crossover bräda runt 95 liter istället. 110 liter är onödigt stort.

    Håller med och håller inte med, vill du “bara” utvecklas skall du köra 95 liters men vill du segla ofta räcker inte den, då bör du åtminstone ha några liter till så att du kan hänga på större segel och fena. Sen beror det ju var du seglar, hur mycket vind har du på en säsong?

  • platon

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 06:06
    Tall Jonny;556640 wrote:
    Håller med och håller inte med, vill du “bara” utvecklas skall du köra 95 liters men vill du segla ofta räcker inte den, då bör du åtminstone ha några liter till så att du kan hänga på större segel och fena. Sen beror det ju var du seglar, hur mycket vind har du på en säsong?

    Kör mest på Haga Park, men oxå runt om vid Blekinge kusten. Säsongen sträcker sig från slutet av mars till december.
    Har familj och sådant så jag har en del att anpassa mig till så det blir mest helger och semester. Ibland någon kompdag.

  • pgvirtual

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 06:51

    När du väl har ordning på vattenstarten så tycker jag att en 100-liters bräda verkar förnuftig. Med den så kan du använda din 6.5 som största segel, och senare skaffa en 5.3-5.5 (och en 430, eventuellt 400, mast)som ett komplement för dagar då vinden är litet friskare.

    En 95 liters FSW bräda är heller inte dumt, men då är båda dina nuvarande segel sannolikt för stora.

  • oscar

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 07:18

    Om jag fattat det rätt, du ska BEHÅLLA din nuvarande bräda. Då finns det ingen anledning att skaffa nåt som tar 6.5. Du väger 83 så nåt runt 90-95 liter verkar vettigt. Då kan du guppa hem med lite styrfart om det skulle mojna eller vara väldigt byigt. Se till att nöta vattenstarten bara (vilket blir naturligt med liten bräda). Dina nuvarande slag är förmodligen stillastående vilket du inte kommer kunna göra på lite bräda så träna på att hoppa runt i farten.

    En bräda som är otroligt lättseglad och gippar av sig själv är RRD FSW så en sådan på 95 liter är mitt tips.

    http://www.continentseven.com/windsurfmove1050.html

  • platon

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 09:29
    Oscar;556759 wrote:
    Om jag fattat det rätt, du ska BEHÅLLA din nuvarande bräda. Då finns det ingen anledning att skaffa nåt som tar 6.5. Du väger 83 så nåt runt 90-95 liter verkar vettigt. Då kan du guppa hem med lite styrfart om det skulle mojna eller vara väldigt byigt. Se till att nöta vattenstarten bara (vilket blir naturligt med liten bräda). Dina nuvarande slag är förmodligen stillastående vilket du inte kommer kunna göra på lite bräda så träna på att hoppa runt i farten.

    En bräda som är otroligt lättseglad och gippar av sig själv är RRD FSW så en sådan på 95 liter är mitt tips.

    http://www.continentseven.com/windsurfmove1050.html

    japp, 145 l behåller jag till lättvind

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädval – igen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.