Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Brädval Våg/SUP?

  • Brädval Våg/SUP?

    Publicerad av johtex på 13 augusti, 2012 vid 13:52

    Är på gång att skaffa mig en ny bräda men klurar på vad som passar bäst, har för närvarande en Laird 14 SUP som är soft att paddla ut här i skärgården med och doggen kan följa med, samt en 6,6 vågbräda från surf i brasilien. Nu till frågan skall man satsa på en clean vågbräda eller en mindre våg-SUP, vilka är för och nackdelarna? var ett tag sen jag hade koll, Jag hade tänkt mig en för att köra vågor på torö in på hösten & nästa sommar på Gotland osv.. väger 70kg.. och tänker mig en mellanbräda det viktigaste är också att den är snygg, tribalmönster och annat kladd orkar jag inte med, helst en clean trä eller enfärgad, jag är en sucker för hur brädan ser ut :smirk:

    dude svarade 11 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • ulriken

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 15:59

    Hej, jag hade nog kikat på en fish eller en longboard för vågsurf.

    För SUPsurfet hade jag valt en kortare sup runt 8’5 el. 9’0 med lite mer volym i.
    Du är lite lättare än mig, jag kör en Naish Mana 9’5 som vågsup och den har 190 L volym.
    Den är fortfarande snabb för sin storlek och surfar riktigt bra i små och slöa vågor!

    Jag skulle gå på en vågSUP för du får surfa mer helt enkelt!
    Naish har ju en design som du kanske inte gillar men kolla på denna bräda:
    http://www.depontes.se/product_info.php?cPath=48&products_id=509

  • johtex

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 22:38

    Tack för tipsen! Naish Mana SUP:en verkar ju verkligen skön och den har ju en bra clean design, och det känns som precis som du säger att med en vågSUP får man surfa mer..

  • challgren

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 07:11

    Min erfarenhet är att inte vara feg med att gå ner ordentligt i storlek på vågSUPen om du har grundbalansen.
    Har kört en 8′ som var ca 30″ bred och jag väger 84kg. Kändes ok efter lite träning.

  • bohm

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 08:22

    Jag väger 72kg och kör med en Quatro 8’6″ SUP. Tidigare hade jag en GONG 9’2″.

    9’2″:an hade ganska stor volym och var tämligen tjock. Den kändes extremt stor och klumpig och var svår att svänga med. Skulle man göra en någolunda skarp sväng var man tvungen att köra ner paddeln och använda som roder.

    8’6″:an är betydligt vingligare och när det blåser och är choppigt brukar jag stå på knä när jag droppar in på vågen. Den svänger otroligt bra, nästan bättre än min mini-mal som är 7’6″. Jag har kört den både med och utan paddel, funkar lika bra.
    Jag plockar vågor lika lätt med 8’6″an som jag gjorde med 9’2″an.

    Man ska inte stirra sig blind på längden. Bredd (både bredden i tailen och maxbredd) och tjocklek har betydelse för hur brädan funkar. Min 9’2″a var från 2007, och jag är ganska säker på att det finns nyare brädor i den längden eller t.o.m. längre, som svänger bra.
    Det man ska tänka på om man vill ha en renodlad vågbräda är att välja en som inte har för mycket volym i förhållande till ens egen vikt. Vill man ha en mer allroundbräda, eller är nybörjare ska man välja en större bräda och är man mer erfaren och endast kör i vågor kan man välja en mindre.

  • dude

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 12:36

    Hitta en relativt liten, paddla på den mycket, ha kul, surfa och byt sedan ner dig en storlek och gör samma sak. Håll på så här hela livet 🙂 Det viktiga är att få mycket träning så att du känner att du verkligen behärskar en massa olika tekniker på den brädan du har för tillfället.

    Lycka till!

    PS: Jag har just gått ner från en 8’0″ x 29,75″ x 4,25″ på ca 110 liter till en 7’3″ x 28″ x 4,5″ om 100 liter. Innan det hade jag en 9’1″ x 29,5″ som kanske tog slöare vågor lite bättre och innan det var den första brädan jag hade en 9’8″ x 30″ om 145 liter men grejen är att de vågor jag ser är branta beachbreakvågor så det är ingen nytta för mig att ha en längre bräda utan snarare en nackdel. Nu har jag inte paddlat 7’3″an än så det ska bli kul att se hur det känns att gå ner i storlek den här gången! 🙂

  • challgren

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 13:03
    dude;695514 wrote:
    PS: Jag har just gått ner från en 8’0″ x 29,75″ x 4,25″ på ca 110 liter till en 7’3″ x 28″ x 4,5″om 100 liter.

    Wtf Dude! Har du gått och skaffat en Naish Hokua 7’3″? Kul!!

    Ja, jag slår dig på längden i alla fall då jag beställt en 6’10”:a.
    Blir till att ses snart och klämma på leksakerna!! 🙂

    /Ch

  • coldwater

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 18:04

    Utvecklingen går snabbt på SUP!

    6.10 är det en Gong Faking?

    Jag kör en RRD 8.5 WASSUP 135 liter. Perfekt kombo för både fysisk träning på plattvatten och vågor (jag väger 70 kg). Framförallt har jag denna för att komma ut i vågor i 7-11 m/s dvs då vanlig surf och vindsurf inte fungerar så bra. Det är vingligt i början men man lär sig snabbt. För mig hade det varit optimalt med två brädor:

    En racer för plattvatten och en vågsup på ca 110-120 liter.

    Värt att påpeka är att vågSUP i Sverige innebär oftast vind. 11-12 m/s onshore är tufft att ta sig ut igenom i brytande vågor och väl utanför brytet ger all chop en ordentlig utmaning. Då är större volym och bredd till din fördel, även outline är avgörande. Min RRD har bred nos och det gör den stabilare i jämförelse med en spetsigare nos. Väl på vågen vill jag ha så liten bräda som möjligt!

    Jag har inte kört så många olika modeller så mina kommentarer kan framförallt härledas till den bräda jag kör nu.

  • doc

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 04:57

    Ah, Hokuan från Falle? Tusan, den hade jag funderingar på. Too slow…

  • irieman

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 18:02

    Köpte SUP i år och har bara provat en modell än så länge, en Nah Skwell 9’6″ på 152 liter. Har kört några längre turer i både med- och motvind, kanon i medvind såklart, lite stampig i motvind men funkar helt ok. I de småvågor jag har provat hittills så tar den vågen förvånansvärt lätt, känns som att man bara behöver ta en till två snabba paddeltag så är man iväg på vågen, jäkligt kul! Sedan funkar den helt lysande som SUP och lekbräda för barnen!

  • johtex

    Medlem
    18 augusti, 2012 vid 04:39

    Tack för svar! Som sagt verkar det finnas en mängd nya korta SUPbrädor, Diggar verkligen GONG-brädorna. Det är nästan så om man hade haft cashen skulle haft en mellan typ 9 och sedan en riktigt kort 6:a, måste in o klämma på hos nån återförsäljare..Nån som vet nån återförsäljare i sthlm av GONG?

  • bohm

    Medlem
    18 augusti, 2012 vid 06:55

    Agenturen för GONG har waveskate.se, i varberg, eller hade åtminstone. Sidan är inte uppdaterad på länge.

    Ska du känna och klämma i sthm- området rekommenderar jag att du går till surfspot.se och klämmer på en Nah skwell. Dom har fått bra recentioner och är skapligt billiga.

  • svenne

    Medlem
    18 augusti, 2012 vid 07:32

    Vill du känna och klämma på SUP:ar ska du definitivt åka till Hammarby sjöstad IDAG!
    Stockholm SUP challenge.

  • johtex

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 09:31

    Synd att de nya naish är så sjukt dyra annars skulle jag nog kört på en Naish mana/hokua 9, sen gå neråt med tiden, provade en liten naish på Gotland det var riktigt kul men det blir nog att gå trip trap trull ner som du sa dude! Vart beställer ni GONG brädorna?, har mailat waveskate men det verkar som dom inte är aktiva, var även förbi Hammarby sjöstad men jag gillar inte alls starboard, surfbussen är bra men dom hade bara långa cruisers, ska förbi surfspot och glo o klämma lite på nah skwell brädan oxå i veckan, om det är någon som ska byta ner sig i storlek eller vill sälja sin gamla bräda hör av er!

  • mag

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 11:03

    Gong kan tyvärr endast köpas direkt från Frankrike.

  • doc

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 20:16

    Eller via England där man ibland kan hitta brädor i lager som är slut i Frankrike.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Brädval Våg/SUP?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.