Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bränn era cykelslangar, kasta era boots!!

  • yann

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 13:22

    @smaskens 536022 wrote:

    Appropå det:
    Nån som har monterat den optimala cykelslangsstrapsen?
    Bilder?

    Man behöver coach tape (såndär vit tygtejp man tejpar trasiga kroppsdelar med) och cykelslang såklart. Sen klipper man en lagom lång bit slang och viker den en gång i varje ända och lika brett som tejpen är bred. Tejpa runt själva vecket. Räcker med ett varv tejp. Sen gör man hål i mitten av tejpen med något spetsigt. Strapen fästes sen genom att klämmas mellan brädan och den vanliga fotstrapen och med skruven genom hela patrasket. Det kluriga är att få skruven att nypa och få till rätt längd på slangen. Bättre än så här håller inte cykelslang och jag har haft någon som går sönder för mig.

  • skejtar_henke

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 13:27

    Ser ju skönt ut. Har bara provat nån enstaka gång med boots. Men är det inte lite tungt? Eller är det bara gött när man har vant sig?

  • curry

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 13:42

    @skejtar_henke 536053 wrote:

    Ser ju skönt ut. Har bara provat nån enstaka gång med boots. Men är det inte lite tungt? Eller är det bara gött när man har vant sig?

    Det känns för lätt och okontrollerat med straps om man kört boots ett tag 🙂
    Man vänjer sig. Om man kör med tryck och poppar med brädan och låter den göra jobbet hjälper det bara till att den är tyngre.

  • nic

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 13:44
    Yann;536052 wrote:
    Man behöver coach tape (såndär vit tygtejp man tejpar trasiga kroppsdelar med) och cykelslang såklart. Sen klipper man en lagom lång bit slang och viker den en gång i varje ända och lika brett som tejpen är bred. Tejpa runt själva vecket. Räcker med ett varv tejp. Sen gör man hål i mitten av tejpen med något spetsigt. Strapen fästes sen genom att klämmas mellan brädan och den vanliga fotstrapen och med skruven genom hela patrasket. Det kluriga är att få skruven att nypa och få till rätt längd på slangen. Bättre än så här håller inte cykelslang och jag har haft någon som går sönder för mig.

    …fast silvertejp funkar utmärkt med. Även om jag för tillfället har knutit fast min slang, vilket e helt ok för det mesta.

    nic

  • hengo

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 13:47

    jo lite tyngre men de är bara bra för the style… Man missar kanske dom tricken man vanligtvis skulle ha för lite tryck för att sätta, men det är ju bara bra. bättre å llära sig grejorna med power ordentligt! Kan man ett trick som det “ska göras” så sitter det lika lätt med bindningar som straps. De blir lite svårare att göra dom där halvdanna passarna med kiten halv 12, men dom vill vi ju leva utan egentligen , eller hur??

    Sen e de nice för du kan köra större bräda med mer rocker än med straps, utan att de blir klumpigt, vilket i sin tur innebär mer pop!

    En go grej som sällan omnämns i debatten är att de blir så sjukt mycket skönare att tweaka grabs (eller att göra grabs över huvudtaget).. alltid tyckt att det kännts lamt att graba med kite, om man jämför med tex. snowboard eller skateboard. Med bindningar är de helt annorlunda eftersom att du MÅSTE BÖJA DIG NED och när du väl håller graben så tar det emot när man tweakar, precis som det ska, eftersom att fötterna är fixerade vid brädan.

    Straps är enligt mig helt onödigt och jättedumt för den som vill försöka köra wakestyle/freestyle på ett snyggt sätt. Visst eftersträvar man att man absolut måste sätta trippel handlepass och andra cirkuskonster så kanske de är rätt. Men för oss vanliga som har en bakgrund i en annan brädsport och inte balett där stil och känsla finns med som viktiga aspekter borde bindnigar va ett naturligt val.

    Straps är ett dumt mellanläge som just kiteboaridng av någon konstig anledning fastnat vid.

    Gillar man bara att köra hooked in och köra höga hopp, vilket ju är kul det med men en helt annan sport så är bindningar totalt onödigt. Där kommer strapsen till sin rätta.. men av med dom fort som fan om de ska hoppas på POP!

    Jag kan hålla på hur länge som helst, har sagt det förut och säger de igen – boots och strapless is the shit! 🙂

  • lelleee

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 14:21

    suck, bootsmaffian slår till igen… man missar sjukt många lättvindsdagar med boots. jag vill fan inte köra boots om det blåser mindre än 8m/s, vilket det gör 2av3 gånger..

  • curry

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 15:03

    @Lelleee 536069 wrote:

    suck, bootsmaffian slår till igen… man missar sjukt många lättvindsdagar med boots. jag vill fan inte köra boots om det blåser mindre än 8m/s, vilket det gör 2av3 gånger..

    7-8 + 14-16m är ju asgött med boots 😀 nää men fan det är ju bara att köra på vad som tilltalar en mest! Stroppat, ostroppat, boots! whatever bara det är kul!
    men claima inte wakestyle utan boots 😉

  • smaskens

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 15:26

    @Yann 536052 wrote:

    Man behöver coach tape (såndär vit tygtejp man tejpar trasiga kroppsdelar med) och cykelslang såklart. Sen klipper man en lagom lång bit slang och viker den en gång i varje ända och lika brett som tejpen är bred. Tejpa runt själva vecket. Räcker med ett varv tejp. Sen gör man hål i mitten av tejpen med något spetsigt. Strapen fästes sen genom att klämmas mellan brädan och den vanliga fotstrapen och med skruven genom hela patrasket. Det kluriga är att få skruven att nypa och få till rätt längd på slangen. Bättre än så här håller inte cykelslang och jag har haft någon som går sönder för mig.

    Ålrajt,
    jag har en färdigknuten om själva kardborren i strapsen som satt på när jag köpte brädan. Har dock inte provat den. Din lösning verkar proffsig. Fick ett tips att stoppa in en bit skumisolering för rör inne i slangen för att fördela trycket. Dags att å hem och skruvaåtejpaåklippa.

  • yann

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 17:50

    Skit i skumisoleringen. Trycket blir jämt å fint ändå men ta den bredaste cykelslangen du hittar och var noga med att du viker slangen så att den inte blir vriden på vägen sen.

    Kollade igen nu när jag var hemma och jag har lagt slangen ovanpå strapen men under plastbrickan så det blir bräda -> strap -> slang -> bricka -> skruv

  • pjoter

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 18:24

    Tycker det funkar bättre att knyta. Fästpunkten blir lite högre upp och den glider inte av foten lika lätt. Sen håller det bättre, har bytt slangar 1 gång på tre år. När jag hade dom skruvade fick jag byta skitofta.

    Nackdelen med knuten är att de de blir knöligt i stropparna.

  • gurra_g

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 18:36

    Jag tycker Dakine hälisar är kassa. Eller så är det så att de inte passar mina fötter.. Hur som kan någon få dom mot en öl eller nått annat gott, kanske en kaka?

  • jonaish

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 19:14

    @pjoter 536101 wrote:

    Tycker det funkar bättre att knyta. Fästpunkten blir lite högre upp och den glider inte av foten lika lätt. Sen håller det bättre, har bytt slangar 1 gång på tre år. När jag hade dom skruvade fick jag byta skitofta.

    Nackdelen med knuten är att de de blir knöligt i stropparna.

    isf är jag ledsen att behöva säga det här… MEN du suger på att knyta!

  • roland

    Medlem
    21 mars, 2009 vid 21:39

    Dom har haft dom på surfers hela tiden!!
    Ett annat sätt med slang som går fort
    Knyt sen fäst med bunt band….

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bränn era cykelslangar, kasta era boots!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.