Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bränna i 5-6 m/s, vad krävs?

  • jester

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 18:18

    Svar till:


    Varning för Starboard Hypersonic oansett årsmodell!
    Den har bland annat utpekats som den största floppen i modern windsurfing.
    Kolla hellre på Falcon 120 eller 131, stora Mantan och F2 SX 131.
    Med en modern lättvindslalom och ca 10 m2 kan du plana och ha tryck i sylarna redan i 5 m/s.
    Nya slalom seglena i dessa storlekar går igång tidigt, tidigare än formula i samma storlek.

    [/ QUOTE ]

    Tro inte allt du läser. Hypersonicen är egentligen en riktig succé. Inte många brädor som hanterar segel från 6 upp till 10 kvadrat utan att det känns löjligt. Dom som säger sådant har inte fattat vitsen med brädan. Är perfekt att ha om man inte har råd/lust att skaffa mer än en bräda. För den ersätter både en 90-100-liters bräda och en 130 liters bräda. Men som både jag och några andra sagt här i denna tråden, så är den ju en kompromoiss, men en riktig sådan. Det är san att Faclon 120/131 och manta bla bla bla är bättre som lättvindsslalom, men skulle inte vilja stå på en sådan med fullt drag i 6.2:an… Och tvärtom funkar den bra som “liten” slalom, men Falcon 90 mm är bättre, men är ubåtar i lättvind.

    Var perfekt första året för mig som återfalls-surfare, men nu har jag köpt på mig fler brädor, varför hypern inte får så mycket vattentid som den fick i början. Nästa gång det blåser lite skall jag sätta på en schysst fena, köra den med RS4:an, och bevisa att man med lätthet kan köra 30 knop med brädan.

    Så man kan säga att den är både bra och dålig. smile.gif

  • the_novice

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 18:52

    Trist med dessa anonyma missanpassade freaks, är kanske dags att kunna blocka IP nr eller ngt?

    Såg att han varit och kladdat i lite andra trådar också;
    http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=0&Number=352523&Main=351670#Post352522

  • marden

    Medlem
    1 november, 2005 vid 16:09

    Svar till:


    Jag tycker formula verkar lite stort och klumpigt.
    Om man nu kör Hypersonic och ett 8.0-8.5 m2 freerace segel är det en 6-7 meter som krävs då eller hur mycket behövs?

    [/ QUOTE ]
    hej
    jag har kört hs 105 nu i två år och jag håller med om att det är en bra kompromiss.
    jag skulle tro att det räcker med 5-6 m/s för att jag ska komma igång med mina 73kg och min tsd 8,1m2 som dessutom råkar va till salu. jag har också vart snubblamde nära 30kn med 7,0an som jag nog tar bara jag får en dag nästa år med dom rätta förutsättningarna.

  • lundvall

    Medlem
    1 november, 2005 vid 16:54

    Jag köpte mig en hypersonic 105 wood i sommras och jag är hel nöjd med den! Visst var den klurig i början när jag började kra på den, men efter några timma rpå vattnet har man fattat hur man skall göra och hur den beter sig.

    Jag skulle vilja påstå att brädan känns bäst med 6.0 eller 8.6. Jag är mycket imponerad att brädan klarar sig så bra som den gör i choppiga vatten (Fiskebäck) med 6.0:an! Trodde att det skulle vara omöjligt först innan jag köpte den, men det är bara att tacka å ta emot!

    Med tanke på lätt vind så kan jag säga att om det blåser medel 5-6m/s så kommer jag upp i planing med hypern och 8.6:an (Arrows Tomahawk 8.6 2000). Jag väger ca 70 kg. Jag har surfat i ca 3år.

    Dock är gipparna lit ekluriga i början med tanke på dess bredd, men den hålle rplaningen väldigt lätt genom gipparna. Med hypern kan jag göra carving 360’s, alltså åka ett helt varv i en cirkel. Det kan jag tillexempel int emed vågisen å 4.7:an för då tappar jag planingen halvägs igenom!

    Så är du tveksam, be om att få testa brädan först i 1-2timmar innan du bestämmer dig! Med den brädan har jag fått många extra timamr på vattnet!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 november, 2005 vid 16:58

    Tigex>> Brädan låter bra men lite lurigt det där med att det krävs mycket teknik för att få brädan att plana. Hur länge kan du köra med din 8.6:a? kanske svårt att uppskatta i m/s men är det tills folk kör kör freestyle 5.7 eller när börjar det kännas för stort?

  • r_k

    Medlem
    1 november, 2005 vid 17:00

    Glömde logga in

  • po525h

    Medlem
    1 november, 2005 vid 17:27

    Hypern är gyllig. Har kört den sedan sommaren och gillar den, passar mälar-choppet bra. Har fortfarande inte lyckats plana igenom någon gipp dock.

  • Knatte

    Gäst
    1 november, 2005 vid 17:33

    Håller med de andra, om att den kanske är lite svår att få att plana smile.gif
    Men jag har aldrig varit bra på plana snabbt. Mina fördelar ligger mest i andra sidan av spektret. ( Kör hellre överriggad)
    Jag behöver lite gäss för att gå igång med ett 7.8 kvm. (Säg omkring 6-7 m/s.)
    När du väl fattar hur du skall gippa, är det lätt att sätta planande gippar.
    Brädan är lätt att köra igenom chopp och lite vågor, trots du är överriggad.
    Brädan känns trygg helt enkelt wink.gif Men den kräver lite tillvänjning först..

  • lundvall

    Medlem
    1 november, 2005 vid 18:16

    Hmm, det blir stort ganska fort. Men i kanske 8m/s sen brukar jag rigga ner till 7.2:an för att slippa brottas med seglet.

  • ian

    Medlem
    1 november, 2005 vid 18:17

    skippa hypersonic, det är det tråkigaste du kan göra i vindsurfingväg. ska du skaffa nåt tungt o jobbigt är det lika bra att köra formula direkt. om du vill ha nåt roligare än formula så kolla på tex tabou manta som ser sjukt het ut… eller så skippar du att guppa när det inte blåser och sitter hemma o äter bullar framför tvn stället, i vilket fall skulle jag undvika hypern till vilket pris som helst.

  • jester

    Medlem
    6 november, 2005 vid 10:04

    Svar till:


    Med små segel (6.5 och neråt) så planar man tidigt och har även bra toppfart (även om jag tycks ha fastnat lite kring 28 knop, har 28.8 som högst 2 sec. notering).

    [/ QUOTE ]

    Klockade min HS125 på 32.4 knop igår. Med ett V8 7.5 och orginalfenan på 34 cm. Det mäktiga är att jag behövde inte anstränga mig för att tugga höjd trots den lilla fenan. Så nu blir det nog att köpa en bättre fena på cirkus 35 cm till min 7.5. Och Köra 9 kvadrat på 43 cm-fenan istället. Fantastisk bräda helt enkelt.

  • the_novice

    Medlem
    6 november, 2005 vid 18:38

    Gratulerar, jag tror att vi är lite olika byggda. Med mina 68kg så har jag svårt att få hög toppfart med mitt 7.5 dragster (-01), tycker mest att det drar åt olika håll. Med 5.3 freeride utan cambers har det däremot varit ganska lätt att komma upp i 28knop, så det är nog en storlek som passar mig bättre. Får väl investera i lite race prylar i den storleken istället.

    I lördags hade jag annars väldigt skoj med 62 liters EVO och 4.7 i Apelviken. Särskilt fort gick det väl inte och Staffan körde ju cirklar runt en bara för att bekräfta sina fördommar om stubbies… smirk.gif

  • jester

    Medlem
    6 november, 2005 vid 19:46

    Jag skall nog sälja min FSW o köpa mig nåt riktigt speed-spett istället. vi får se till våren vad som händer (och fötter)

    Ville egentligen bara bevisa att det faktiskt går att åka fort HS. Verkar som om många hackar ner på den, utan att helt enkelt förstått den. Kan ju vara så enkelt att man måste ha några kilon extra o bära på för att få den att fungera bra?

  • lundvall

    Medlem
    8 november, 2005 vid 21:27

    Svar till:


    Kan ju vara så enkelt att man måste ha några kilon extra o bära på för att få den att fungera bra?

    [/ QUOTE ]

    Tror inte på det där med kilon! Med den brädan har jag haft många fina dagar! Men jag tycker nog att den passar bäst med lite smått överriggat 6.0 smile.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bränna i 5-6 m/s, vad krävs?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.