Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brännmaneter !?!

  • Brännmaneter !?!

    Publicerad av lundvall på 9 september, 2003 vid 16:55

    Ja ush… Det kryllar av dom i vattnet. Sisst jag surfade hade jag hela bommen full av äkliga trådar. Hoppas att dom försvinner snart ? confused.gif

    clemens svarade 20 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • clemens

    Medlem
    9 september, 2003 vid 17:13

    Dom försvinner när det blir tillräckligt varmt i vattnet…
    Men dom försvinner väll av nångon annan andledning innan vintern.

  • lundvall

    Medlem
    9 september, 2003 vid 18:02

    Nån som har något tips för att bli av med trådar från bommen ? grin.gif

  • newold_surfer

    Medlem
    9 september, 2003 vid 18:09

    jepp… ta bort dem med handen!!!! Nässelcellerna på bränntrådarna kan inte tränga igenom huden på handflatan så det är lugnt… Sen bränns inte manetrådar ovan vatten heller…

  • lundvall

    Medlem
    9 september, 2003 vid 18:14

    Det första visste jag men jag viste inte att trådarna var “orfarliga” i luften ? Men jag tänkte mer när man e i vattnet typ 100m från land. Det e ju inte så mysigt när dom fladdra upp mot ansiktet typ.

  • sinclair

    Medlem
    9 september, 2003 vid 18:27

    Använder ni någon speciel manetfena som klyver maneterna lättare? wink.gif

  • clemens

    Medlem
    9 september, 2003 vid 18:52

    Vaddå…? Bränns dom inte i luften? Jag jar brännt mig skitmånga gånger på ankarlinor som brännmaneter lämmnat spår på när man dragit upp dom…

  • lundvall

    Medlem
    9 september, 2003 vid 19:26

    Jag håller med dig Clemens jag tycker att man borde bränna sig fast dom är i luften men man vet aldrig.
    Man kanske skall slipa till fenan så att den blir vass som en kniv ? Borde det inte gå lättare att ta sig fram i vattnet då ? confused.gif
    Har minnen efter stora kollumner med manter som typ täcker 10m2 det är ju som om man går på grund typ ? Det blir tvärstopp, kanske är värt att slipa fenan ? grin.gif

  • ola_p

    Medlem
    9 september, 2003 vid 19:35

    Jag skulle tro att det syftas på torkade manettrådar eller? bränns gör de iaf även om de är i luften… tongue.gif

  • semivaken

    Medlem
    9 september, 2003 vid 21:04

    Maneter (nässeldjur) lever i två slags stadier när dom befinner sig i själva “manet”stadiet så kallas dom medusor.

    Som medusor överlever de oftast bara en säsong, med början i jan-feb utan för england och slut i aug-sept dit dom drivit, för att sluta uppspolade på stranden. Därav det mystiska försvinnande på vintern…

    Huvudstadiet det s k polypstadiet kan man säga består av många medusor som sitter som på en “stolpe” dom utvecklas en efter en och flyter iväg som maneter.

    Dom som bränns är den röda brännmaneten, den blå brännmaneten och kompassmagneten (svenska vatten)… en röd brännmanet som var 1,5 m i diameter över manteln(överdelen) har observerats runt antarktis.. cool.gif shocked.gif tänk er att få ett kastfall rakt på en 1,5 metrare, uppäten på direkten hehe… smile.gif

    mvh f.d marinbiologen…

  • safesurfer

    Medlem
    9 september, 2003 vid 21:16

    Inte nog med att man kan bränna sig man får dessutom spinnout på dem. Undrar om det är en del av deras fångst teknik. Är dock glad att vi inte har cubmanter, är väl världens giftigaste djur enligt något programm jag såg på tv. Då hade vi varit tvugna att segla med nylonstrumpor på huvudet som skydd, klar osnyggt. Jag seglar alltid med kondom på ifall man skulle få in en rackare i kalsongerna.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2003 vid 10:22

    sjögräsfena kanske?

  • surferdude

    Medlem
    10 september, 2003 vid 11:18

    reker e såna man-eter! /värtans vänner!

  • newold_surfer

    Medlem
    10 september, 2003 vid 11:48

    jepp jag menade ju naturligtvis när trådarna torkat.. men det framkom ju inte direkt…

    gillar inte heller maneter direkt, förra året råkade jag få in en i munnen, det slutade med att jag fick flyga helikopter till sjukan…

  • brutus

    Medlem
    10 september, 2003 vid 12:34

    Perfekta manetfenan…. grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2003 vid 12:43

    Myckett maneter på västkusten på hösten,
    minns att jag seglat med hjälm med målvaktsgaller
    och flera gånger haft fullt med manettrådar på
    gallret eller spolning,
    inte roligt med den slemmiga bommen som vill
    brännas ibland.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brännmaneter !?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.