Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bränslefilter

  • Bränslefilter

    Publicerad av sebbe87 på 7 juni, 2009 vid 14:34

    Hejsan

    Jag har en VW transporter TDI 2.5 T4 årsmodell 2001 och jag undrar vart sitter bränslefiltret på den? Instruktionsboken står det inte mycket om just bränslefiltret. Det står bara att det bör bytas vart annat år.

    Det är inget fel på bussen men förra ägaren har inte bytt filtret.

    Tack på förhand

    //Sebbe

    sebbe87 svarade 14 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • svenne

    Medlem
    7 juni, 2009 vid 23:03

    I motorrummet, passagerarsidan. Stor svart eller alu-färgad termos.

  • kinetic

    Medlem
    8 juni, 2009 vid 08:52

    Kanske skall tilläggas att du kommer åt bränslefiltret (diesel) underifrån, tror jag var tvungen att ta bort “hasplåten” för att komma åt. Lättast att lossa med sexkantshylsa av rätt storlek (sitter sexkantsfattning på filtrets ände, minns ej storlek) samt förlängare o spärrhandtag…

  • sebbe87

    Medlem
    8 juni, 2009 vid 15:36

    Med andra ord är det ungefär som att byta oljefilter.

  • rille

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 08:34

    Tänkte också byta bränslefilter i min T4 Tdi 2.5 – 96 just därför att det är inte gjort på väldigt länge. Alltså inga problem idag och jag bryter lite nervöst mot den gyllene regeln “Don´t fix it if it ain´t broken”.

    Har för mig att bränslesystemet är självluftande på T4:an.
    Stämmer det? Är det självluftande så jag inte drar på mig problem för det vet jag inte hur jag gör.

    Ska man oavsett om det är självluftande fylla nya bränslefiltret med diesel för att underlätta för motorn??

    Mvh
    /Rille

  • svenne

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 08:48

    Lufta gör man på gamla traktorer och Mercedesar. Jag har aldrig luftat varken bensinare eller dieselmotorer på en VW. Du kan fylla på lite diesel direkt i filtertermosen om du är orolig, men se till att det är rent.

  • rille

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 20:13

    Tack Svenne, du är en klippa på motorer har jag märkt.
    Nä, inte orolig, ville bara spara lite på startmotorn tänkte jag.

    Men då är det ju en baggis att byta.

  • sebbe87

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 10:59

    De var inte så svårt. Jag pratade med butiken som jag köpte filtret och det bör bytas efter 3000 km för att undvika få in vatten.

  • svenne

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 13:44

    Det är inte pga av vatten man byter filtret, kondenseringsproblem kan du få efter 20 mil. Det är inte skadligt, men jävligt jobbigt att få bort vatten ur systemet. Det är just därför exempelvis flygplan har en bottendränering på tanken. Får du in så mycket vatten att det inte hanteras av din lilla tankvolym kontra användningsfrekvensen så har du seriösa problem, antingen häller någon vatten i tanken, du borde använda den oftare än en gång per år eller så kanske du inte ska ha bilen ståendes i regnskogen för länge. 😉
    Båtar som vinterförvaras fyller man upp till max eller tömmer helt för att komma undan problemet. De å andra sidan är i princip optimala fuktsamlare.
    Du byter filter för att dieselinsprut är väldigt känsliga för skräp och oljepartiklar, precis som alla typer av insprut är numera.

  • sebbe87

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 16:06

    Helt rätt svenne, dieselbilarna är känsligare. Därför bör man inte heller åka tills tanken blir nästan tom, pga det finns mycket smuts i botten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bränslefilter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.