Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bred bom på smal bräda…

  • Bred bom på smal bräda…

    Publicerad av kinetic på 9 augusti, 2013 vid 11:15

    En 68cm bred “Formula-aktig” bom på en 58cm bred planka, hur kommer det funka? Seglet är 9.3, o funkar bra till brädan med en “normalbred” (50-55cm bred) bom. Kommer man få knepigare att “hänga ut” med en så bred bom? Eller blir effekten mer positiv, dvs att man håller riggen mer upprätt? Nån som har en teori?

    kinetic svarade 10 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • swe-496

    Medlem
    9 augusti, 2013 vid 12:59

    Seglar man Formula brukar en bred bom vara att föredra i lätta vindar då riggen blir mer upprätt och kan fånga vinden bättre. Vet inte om det kan bli så att tyngdpunkten hamnar för långt ut på en så smal bräda.

  • kinetic

    Medlem
    9 augusti, 2013 vid 13:25

    Ok…Har testat att köra 11.0 (med en bred Formula bom) på plankan o det kändes “skumt”. 9.3 med en vanlig bom funkar kalas, vet dock inte hur en bred bom påverkar…Borde kanske testa 9.3 på brädan riggat med Formula bommen 🙂

  • swe-496

    Medlem
    10 augusti, 2013 vid 01:52

    Ja man kan aldrig veta säkert förrän man har testat själv. 11,0 är troligen för stort för brädan, den orkar inte bära upp tyngden riktigt skulle jag tro, troligen därför det känns skumt.

  • kinetic

    Medlem
    12 augusti, 2013 vid 07:31

    Då så…Inte alls lika bra med den breda (65cm) Formula bommen som med den andra “vanliga” bommen. Blir knasig “hängvinkel” med den breda bommen, iaf på en så smal planka, eller så är det bara min teknik som suger. På min Formula däremot så kändes det “perfekt”… Jag tror att det är inte bara bredden som spelar in utan även det faktum att rören har en helt annan kurva på Formula bommen…Nåja, skall kika på några bommar idag, o mäta lite sen får vi se var det slutar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bred bom på smal bräda…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.