Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bris i Fituna

  • Bris i Fituna

    Publicerad av surfmats på 15 juni, 2005 vid 15:52

    Nu har det ju varit soligt och fint samt vind (om än rätt försiktig) från syd eller däromkring. Min fråga är om det har varit surfbart i Fituna de senaste dagarna tack vare brisen. Eller krävs det en starkare grundvind för att det ska funka?
    /En som hoppas…

    surfmats svarade 18 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • big_jeppe

    Medlem
    15 juni, 2005 vid 16:13

    Jag var i fituna igår (14:e) för att klippklättra med lite folk från jobbet. Då var det lätt bris. Jag uppskattar att det blåste 4-6 m/s. Det var kanske 7 pers där och seglade. De verkade använda segel runt 9 m2 och planade en del, men inte hela tiden. Det gick en del gäss på vattnet.

    Ingen klockren segling bedömde jag, men helt OK med tanke på de dåliga prognoserna.

    Så här såg det ut precis innan jag drog dit (vid 16 tiden).

    prognos:
    Windguru syd 3-4 m/s cloudcover 1% (tokigt soligt)

    observationer:
    söderarm SO 4
    svenska högarna S4
    almagrundet S2
    landsort S3

    Själv hade jag aldrig åkt på en sån prognos, så jag var ändå väldigt överaskad övar att det faktiskt gick att plana. Den här gången blev det bara klättring för min del.
    Men nu tror jag på historierna om fituna-brisen.

  • big_jeppe

    Medlem
    17 juni, 2005 vid 09:04

    Kan inte fler rapportera från fituna.
    Om man rapporterar vilka dagar de varit där, vilka prognoser och observationer det var och om det gick att segla eller inte, samt med vilken segelstorlek. Om man har tillräckligt många sådana rapporter så borde man kunna bli bättre på att förutspå när det blir bris och inte.

    Jag föreslår att alla som åker dit en potentiell bris-dag raporterar följande.

    Windgurus prognos (både vind och cloudcover)
    SMHI prognos (kustväder)
    SMHI observationer sträckan örskär-landsort
    Gick det att segla eller inte? (skala från 1-10 där 10 är full planing hela tiden och överriggad i byarna)
    Vilka storlekar på segel användes?
    Hur mycket vägde seglaren/rapportören?
    Datum och tid?

    Visst är det tråkigt med statistik, men om det kan ge mera segling så är jag beredd att ta den smällen wink.gif

  • calle

    Medlem
    17 juni, 2005 vid 09:11

    Jag tycker att surfnet är utmärkt, visserligen kostar det numera pengar att ta emot SMS, men det kostar inte mycket.
    Har man fått ett SMS så kan man ju själv kolla hur prognoserna ser ut för den dagen.
    Man kan ju göra bägge delar oxå.
    Mvh Calle

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 juni, 2005 vid 09:12

    är nån sugen på fituna idag fredag?

  • big_jeppe

    Medlem
    17 juni, 2005 vid 09:23

    Jag håller med dig i princip. Surfnet är en mer direkt approach till problemet än att hålla på med teorier och statistik. Jag tycker dock att folk borde vara lite mer aktiva i rapporteringen. Man får inte ett SMS varje gång någon planar i fituna. Jag har åkt haft 4 bra och en dålig seglingsdag i år i fituna och jag har inte fått sms alla dessa dagar. Kritiken gäller visserligen mig själv också, jag har skickat ett eller två mess till surfnet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 juni, 2005 vid 11:18

    Det ser hoppfullt ut idag, siktar på att vara där efter tre.

  • surfmats

    Medlem
    17 juni, 2005 vid 11:30

    That’s the spirit!
    Skriv gärna ett inlägg och berätta hur det var.
    Landsort har kl 13.30 ca 6 m/s, 205°

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bris i Fituna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.