Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing British Airways förbjuder vindsurfingutrustning

  • swe-496

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 05:35

    Mail skickat. Trots att jag inte flyger med grejerna direkt, men man kanske vill ha möjligheten till det iaf någon gång.

  • tall-jonny

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 06:15

    BA har fått min protest från mig med. Det är verkligen synd då BA dessutom är ett mycket bra alternativ för oss som tar med sig småbarn på flyget – bra service!

  • krale

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 06:42

    Konstigt att dom går från att tillåta vind- och vågsurfbrädor gratis till att helt förbjuda det på två månader!
    Vi bokade vår resa till Kanada med BA enbart för de tidigare generösa bagagereglerna för skidor och surfbrädor. Frågan är hur vi ska lösa vårt bagage nu. Har också fått svaret av BA att vi kan avboka mot en avgift på 900:-

    Skrev ett brev till BA och har gått med i facebookgruppen.

    Någon som kan rekommendera ett flygbolag med bättre bagageregler?

  • tim-eriksson

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 06:56
    Krale;423417 wrote:
    Konstigt att dom går från att tillåta vind- och vågsurfbrädor gratis till att helt förbjuda det på två månader!
    Vi bokade vår resa till Kanada med BA enbart för de tidigare generösa bagagereglerna för skidor och surfbrädor. Frågan är hur vi ska lösa vårt bagage nu. Har också fått svaret av BA att vi kan avboka mot en avgift på 900:-

    Skrev ett brev till BA och har gått med i facebookgruppen.

    Någon som kan rekommendera ett flygbolag med bättre bagageregler?

    Så länge det rör sig som skidor/snowboards etc. Sas ! Har flyget 4-5 gånger nu med en snowboardbäg på över 40 kilo och jag har fått med den gratis varje gång. Dem var lite tjuriga sist jag åkte hem från zürich med en hockeytrunk på 180 liter, 40 kg samt en snowboardbäg på 40 kg. Men fick med båda 2 som specialbagage helt gratis till slut 🙂

  • marden

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 07:09

    sas?? sist jag flög hem från italien för 1 månad sen fick jag betala för att få hem min cykel som va packad i en cykelväska som är lite lite större än en vanlig resväska och som vägde in under 20kilo desutom hade jag bara den +handbagage
    annledning all sportutrustning tog dom extra för?

  • kamaaina

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 13:25

    KLM har funkat bra för mig i några år, trotts att man ibland fått svaret att det inte går så kommer grejerna alltid med, bra service oxå.

    //F

  • frippe75

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 15:53

    Ocksa mailat!
    ////////////////////////////////////
    Email Customer Relations

    Your Question has been Submitted
    Thank you for your email. It is important to us.

    Our normal business hours are Monday through Friday. We respond to emails in the order in which they are received, so we will be in touch again soon. While you are waiting for your reply there is no need to re-send you email or send a follow-up communication.

    Regards
    British Airways Customer Relations

  • mag

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 22:59

    Jag fattar inte riktigt logiken. När jag åkte sist fick jag betala OCH skriva på att det var på egen risk, dvs flygbolaget ersätter inga skador på mina prylar. Så vad riskerar de egentligen, inte reklamationskostnader i alla fall???? Och med en vikt på 25 kilo ligger vi ju under de flest feta resväskor de hanterar till tjocka turister. Jag fattar ingenting… sätt en fast prislapp, typ 100-200USD.

    /Magnus

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 oktober, 2007 vid 10:41

    Har ni bokat ticket med BA innan den 5nov men avresa efter 6nov så ska fortfarande avtalet med fria brädor gälla. Ringa och snacka med BA och be att få skriftligt att de ska vara ok med brädan. Om inte så kräv pengar tillbax, säg att de är avtalsbrott, ta hjälp av konsumnetrådgivare i din kommun mm.

    /Lars

  • styret

    Medlem
    21 oktober, 2007 vid 13:53

    precis som lars säjer.
    snackade med morsan som är lärare i konsumentkunskap och tjejen som pluggar juridik och vi kan inte hitta att dom kan bryta ett avtal hur som helst om ni har köpt biljetten i sverige, har ni bokat via ba i storbrittanien direkt så kanske dt är möjligt men om ni bokat av ett svenskt resebolag eller en svensk sajt så gäller ju svenska konsumentlagar.

    skulle det trilskas så är det efter kosnumentvägledaren kanske Sverker som gäller.

  • surfan

    Medlem
    21 oktober, 2007 vid 18:16

    Ja för står inte deras problem för plats finns det för surf prylar, när ja åkte till Namibia så var vi 45 pers som hadde med sig surf prylar på samma plan och det vägde runt 3ton. ta ut en rimlig avgift kan väl inte vara så svårt så är ju problemet löst!!!!!!!

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 oktober, 2007 vid 20:36

    Efter många samtal med kundservice och ett antal mail också där jag påpekade att det måste vara kontraktsbrott att inte ta med utrustningen trots att det var bekräftat i bokningen, så har jag fått klartecken från BA:s huvudkontor att få ta med grejorna. Stå på er ni också så kanske det lyckas.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 oktober, 2007 vid 21:19

    @Oregistrerad 423704 wrote:

    Efter många samtal med kundservice och ett antal mail också där jag påpekade att det måste vara kontraktsbrott att inte ta med utrustningen trots att det var bekräftat i bokningen, så har jag fått klartecken från BA:s huvudkontor att få ta med grejorna. Stå på er ni också så kanske det lyckas.

    Försök få ett skriftligt besked om det också, det kan underlätta om det blir tjafs på flygplatsen.

  • pennywise

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 07:08

    @Oregistrerad 423704 wrote:

    Efter många samtal med kundservice och ett antal mail också där jag påpekade att det måste vara kontraktsbrott att inte ta med utrustningen trots att det var bekräftat i bokningen, så har jag fått klartecken från BA:s huvudkontor att få ta med grejorna. Stå på er ni också så kanske det lyckas.

    Bokade du direkt via nätet (ww.ba.com) eller resebyrå?

  • pennywise

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 08:57

    Svar från Ticket:

    Hej!

    Tyvärr kan det inträffa att flygbolagen byter policy och från och med 6nov 2007 accepterar inte BA tyngre vikter pga hälso resp säkerhets skäl och det är inget vi kan råda över.

    Du kan avboka flighten, det du inte får tillbaka är 1270kr.

    Men vi kan även ändra flighten till KLM med avresa 25dec avresa 06:25 från Köpenhamn, ankommer till Amsterdam 07:55. Flyger vidare 09:55 och landar lokal tid i Kapstaden 22:35.

    Hem 24jan 00:25,ankommer till Amsterdam 11:10,flyger vidare 15:10 och landar i Köpenhamn 16:30 tillägget för att byta flight blir 1344kr. De tar ev emot surfingbräda men mot avgift, detta är något man får till svar efter man har genomfört en bokning och i ditt fall har jag prel bokat upp KLM och lagt in surfingbrädan som har gått igenom. Du måste kontakta KLM för att höra vad kostnaden blir och du kan hänvisa till bokningsnr: XXXXXX där din prel bokning ligger. Du kan även med bokningsnumret logga in på http://www.klm.com och se dina flygtidern.

    Återkom med svar hur du vill göra. Väljer du KLM så måste tilläggsbetalningen vara oss tillhanda innan 29okt annars avbokar KLM flighten.

    Mvh:Jessica

    Till Oregistrerad: Har du något nummer/mail-adress till den person som godkände det?

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing British Airways förbjuder vindsurfingutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.