Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport British Airways och prylar?

  • British Airways och prylar?

    Publicerad av oscar på 24 januari, 2006 vid 17:12

    Vad jag förstått när man läser på deras hemsida så kan man plocka med sig surfprylar bara grejerna väger under 32 kg per paket?

    Nån som vet mer?

    Hittade svaret när jag sökte lite sorry…

    dustfighter svarade 18 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • jonatan

    Medlem
    25 januari, 2006 vid 10:37

    Vad kom du fram till då?

  • oscar

    Medlem
    25 januari, 2006 vid 12:10

    Verkar som om det är 23 kg förutom till vissa länder där det är 32. Surfprylar är gratis. Man får även kolla om det är vikt eller antal kolli som begränsar till destinationen. Ibland får man ha max två kollin på 32 kg och ibland max vikt 23 kg men fritt antal kollin dock totalvikt 23 kg (?).

  • ola_p

    Medlem
    25 januari, 2006 vid 12:52

    Till marocko så verkar det vara max 23kg packning, vari surfprylarna räknas in. Mao, har du packat 23 kilo surfprylar så får du betala övervikt på resten av packningen. Tror att det skulle bli ca 2000:- per person.

  • Kjellorix

    Gäst
    26 januari, 2006 vid 01:21

    åkte till Dominican med British Airways från Arlanda, bokade via Resia.
    med Cabrinhas stora 150cm kiteboardbag den med hjul, Stor kitebag-ryggsäck, och handbagage,
    fick ha bagage 48 kg, utan extra kostnad.

    Upptäcte bagage-viktskillnad när jag bokade om resan, ändrade returflygtiden.
    då fanns inte den billigaste klassen som jag hade innan,
    i den tidigare billigaste klassen fick bagaget va 38 kg.

    Den dyrare klassen kostade bara 200 kr mer, på en resa för drygt 8000.

    så om man vill ta med sej mer , kolla…. att gå upp en klass.

    ändrade bara hemresedatum (-Maj), på min öppna biljett, när jag kom dit för att betala,
    gillade inte hemresan i Mars, Resias datorer ser bara ett visst antal månader framåt.
    onödigt, blev ändå ombokningsavgift 4000 pesos i Santo Domingo, ledsnade efter 2 mån.

    För många ord, för att gardera mej mot missförstånd.

  • Kjellorix

    Gäst
    27 januari, 2006 vid 08:58

    British Airways i höstas.
    Santo Domingo / Arlanda 8000kr va bagagevikten 38 kg, med billigaste klassen.
    en klass dyrare 8200kr va bagagevikten 48 kg, inga extra-avgifter för kitesurfprylar i båda fallen.
    Stor fet Cabrinha kiteboardbag 150×28-60-28×22 med hjul + stor kitebag/ryggsäck + handbagage.

    (den helstoppade boardbagen kan rymma mast, bom och segel )

    Så kolla vad skillnaden blir om du tar en klass dyrare, kan löna sej.

  • petter

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 14:34

    Normalt är det 23 (25) kg, max 270 cm som gäller men flyger du över atlanten är det två kollin a 32 kg som gäller.
    Ibland kan de dock bråka om att detta ej gäller på flyget till London utan bara på flyget över atlanten…

    Tycker BA/Quantas och BA/AA har fungerat grymt bra för mig men packa ordentligt, de är inte helt försiktiga på heathrow…

  • mag

    Medlem
    4 februari, 2006 vid 16:59

    Sedan 1 september är det 23 kilo som gäller för bagage över i stort sett hela världen, alltså inte 32 över Atlanten längre. Nya regler för att spara ryggen på personalen etc. Men har du tur så kan surfbrädan väga mer om du betalar separat. Vi hade den tureen hem från Maui men åkte tyvärr på extra avgift på våra vanliga väskor som vägde mer än 23 kilo. Så håll dig lågt för säkerhets skull.

    /Magnus

  • er39

    Medlem
    5 februari, 2006 vid 21:55

    Kom hem från Barbados igår. 32 kg gäller dit iallafall.
    Även Gatwick strular.
    Ditvägen gick bra men på hemvägen “fastnade” brädan i London och kom inte
    med på flyget till Kastrup. Segelbagen kom fram men var riktigt skitig och hade
    ett flertal hål. Prylarna klarade sig utom att bommens bakstycke blev skrapat
    trots skydd från liggunderlag.

  • mag

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 19:53

    Vi klarade oss ena hållet till Maui också men om bolagen strickt följer reglerna tror jag egentligen att 23 gäller. Men som sagt om man betalar extra tror jag du kan last mer i boardbagen. Tungt bagage brukar dock behandlas mer illa och släpas på marken etc.
    Magnus

  • dustfighter

    Medlem
    7 februari, 2006 vid 10:20

    Skall åka på torsd till Barbados med British Airways och sedan med LIAT Airline till St.Vincent där vi sedan skall hyra en segelbåt. Enligt BA så är det inga problem med att ta med min utrustning 1 bräda,segelbag med 2 segel, 1 mast, 1 bom. Däremot ställer sig LIAT på tvären och säger att de inte tar emot vindurfingutrustning!?

    Har försökt att lösa flygning av grejorna mellan Barbados och St.Vincent på en massa olika sätt men jag har inte direkt hittat någon lösning.
    Däremot tycker vissa som jag talar med att mina grejer inte borde var så svårt för dom att ta med och tycker att jag skall chansa på att de tar med den. Men samtidigt vill man ju inte stå på flygplatsen med utrustning värt upp mot 30 papp och behöva lämna dem där.

    Sailbag: 50cm x 20cm x 240cm, 15 kg
    Boardbag: 70cm x 20cm x 245cm, 10 kg

    Frustrerande!!!

  • mag

    Medlem
    7 februari, 2006 vid 21:54

    Det kan bero på att flygplanen från Barbados till grannöarna är riktigt små. Vad jag minns så är det massvis med pytteflygplan som trafikerar Västindiens övärld. Korta lastutrymmen och begränsad plats med andra ord. Kan var en chansning?! Kolla upp vad de flyger med för något plan.
    /Magnus

  • dustfighter

    Medlem
    8 februari, 2006 vid 07:53

    Planet är en Dash 8 och skall ta 37 passagerare och i förrgår var det inte fullbokat. Frågan är bara vad det finns för alternativ om dom verkligen inte tar emot mitt bagage!? Jag struntar i om man får betala 1000-3000kr det kan jag acceptera, men jag vill ju inte “offra” min surfgrejor. Sedan har vi ju så ont om tid mellan flighterna på barbados.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport British Airways och prylar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.