Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bromsproblem volvo 850

  • Bromsproblem volvo 850

    Publicerad av mr_johan på 12 augusti, 2006 vid 20:59

    bromsarna på min volvo 850 har börjat krångla, vid inbromsning så slår och skakar det i ratten och bromspedalen trycker tillbaks med en pulserande kraft. det skakar också i ratten(MYCKET!).
    Jag har haft av beläggen och oken fram och kontrollerat och rengjort allt. skivorna verkar vara i mycket bra skick och beläggen är nästan nya och oken har inte kärvat (allt är volvo orginal). Skivor och belägg var nog nybytta när bilen kom in i familjen för ca 2 år sedan bilen har inte varit använd särskilt mycket sedan dess, (rullat ca 1000 mil varav 90% sedan i våras). ABS lampan började lysa någon dag efter senaste besiktingen (i våras) och skakningarna började för någon veckasen, har tetat att koppla bort alla säkringar+kabelhärvan till absen så den har nog inget med detta att göra men det känns dock som abs-pulser i pedalen. någon som har en aning om vad det kan vara? borde ju vara något med fram bromsarna.. handbromsen är också defekt, men det kan väl inte påverka? men ska fixa den i veckan i vilket fall.
    kan också tillägga att det är en 92a som fullat snart 45k mil.

    Kan också passa på att fråga om någon vet vad som händer om kamremen ger upp? totalt motorras eller? för vissa motor dör väl bara och andra slåt ihop, eller?

    Tacksam för hjälp /Johan

    mr_johan svarade 17 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • svenne

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 21:49

    Ingen skiva som har slagit sig eller har spruckit på någon sida?

    Kamremsbrott på 850 vill du inte vara med om. Har du tur är det bara ventiler och ventilsätena som ryker…

  • mr_johan

    Medlem
    12 augusti, 2006 vid 22:17
    Svenne wrote:
    Ingen skiva som har slagit sig eller har spruckit på någon sida?

    Kamremsbrott på 850 vill du inte vara med om. Har du tur är det bara ventiler och ventilsätena som ryker…

    Ne dom verkar helt “raka” och har en näst intill helt slät yta (när man snurrar på dom så rör dom inte på sig i förhållande till bromsbeläggen) den ända mekaniska skadan som man kunde se var att det hade gått en liten liten flisa från beläggningen på yttre bromsklossen höger fram. får väl ta och kolla bakre skivor och belägg imon men tror inte det borde bilda sånna skakningar i ratten.

    Skulle det möjligen kunna vara något med hjulinställning eller någon del i framvagnen? jag kan intte känna något glapp och balansen känns bra när man kör fort på motorvägen (tur inte polisen stannade mig när jag testade=P)

    verkade inte så krångligt att byta kamrem när jag läste i haynes boken men vet inte om jag vågar så får väl boka en tid på verkstan nästa vecka=(

  • svenne

    Medlem
    13 augusti, 2006 vid 09:33

    Klart du måste kolla runt om, inte bara fram. Skivor kan skaka röv fast du inte ser att de är skeva, du måste indexera mot något för att vara säker.

  • lars_k

    Medlem
    13 augusti, 2006 vid 10:25

    Måste vara skivorna som är skeva. Räcker med lite grann skevhet som inte syns med blotta ögat för att ratten ska vibrera. Du kan också ha anliggande bromsar som gör att skivan blir överhettad och slår sej. Kolla att beläggen kan röra sej i oken. Skrapa/stålborsta bort rost etc och fetta in styrpinnar med kopparpasta.
    Byt kamrem i tid, det blir ventilras om den pajar!

  • kinetic

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 10:59

    Testa med att bromsa mycket mjukt…kan du då känna “pulser” i bromspedalen har du ordentligt skeva skivor…

  • mr_johan

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 18:43
    kinetic wrote:
    Testa med att bromsa mycket mjukt…kan du då känna “pulser” i bromspedalen har du ordentligt skeva skivor…

    Ok. då har jag nog riktigt skeva skivorska byta allt runt om så fort jag får tid för alla oken är bra så det är inte nåt med dom som är problemet.
    Eller måste man byta all belägg samtidigt som skivorna, för fram beläggen är nästan nya, inte alls “spåriga” någonstans.
    Är det lönt att svarva om skivor? Har hört att vissa gör det. Och är det någon som kan uttala sig om biltemas skivor? Inte för att dom är särskilt billga till 850 men säkert billigare än ad där jag tänkt att köpa.

  • svenne

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 19:17

    Svarning blir jättebra – om den som svarvar vet hur han ska få skivan rakt. Bästa sättet är att spänna upp skivan baklänges. Lägg bultytan mot chucken och spänn fast med dubben, dvs använd inte chucken för att spänna fast alls.

    Biltema? Ingen aning.

  • mr_johan

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 19:28
    Svenne wrote:
    Svarning blir jättebra – om den som svarvar vet hur han ska få skivan rakt. Bästa sättet är att spänna upp skivan baklänges. Lägg bultytan mot chucken och spänn fast med dubben, dvs använd inte chucken för att spänna fast alls.

    Biltema? Ingen aning.

    Lämnar bort det till en mindre mekanisk verkstad som jag vet kan svarvaom skivor, han har gjort det på pappas bil en gång.. tänkte mest på om det var lönt rent ekonomiskt om det kostar en tusenlapp eller mindre för 4 skivor så är det ju helt klart värt det.

  • mr_johan

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 17:08

    Det var skivorna, trodde att det va något värre för det var så extremt slagigt..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bromsproblem volvo 850

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.