Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Bruch Boards och Flight Sails

  • Bruch Boards och Flight Sails

    Publicerad av fnassel på 9 september, 2018 vid 12:00

    Ni som har följt PWA i Wave i år har säkert noterat 2 nya märken på touren med Dany Bruch i fronten.

    Dany själv var ju huvudsponsor för Teneriffa med sitt nya brädmärke Bruch Boards.
    Det var ett vågat stunt eftersom det enda som då var klart var 2 prototyp linjer. Planen är att 3 serier skall presenteras på Teneriffa i slutet November – början December då de första serie-brädorna kommer ur produktion. Brädorna blir vad Dany kallar Serial Custom. Det vill säga designen är förutbestämd men de byggs i Custom utförande. Det betyder en grym design med de bästa materialen, byggd så att det håller för allt men till ett överkomligt pris.

    Modellerna blir en otroligt svängig 3-fin Pintail som ändå inte tummar på planingsförmåga och fart. Jag hade själv förmånen att få låna Danys 85 liters under 2 dagar på Teneriffa nyligen och för mig var detta den i särklass roligaste bräda jag hittills har seglat. Den bjuder inte på några som helst konstiga egenheter utan är bara att kliva på och segla. Kändes otroligt välbalanserad och lättseglad, men ändå mer sväng och fart i än något annat som de kunde erbjuda som referenser på TWS-centret!
    (Den får troligen namnet Madness eftersom den helt enkelt är galet bra)
    Storlekarna blir: 70, 75, 80, 85, 90 och 100 liter

    Nummer två blir en lite mer allaround Squaretail wave som går under namnet Stoked. Stoked får Multifin (5 boxar). Jag fick tyvärr inte prova Stoked då de Dany hade hemma var fullkletade med mått anvisningar mm. De har nu börjat få färg inför Sylt och de ser ut att bli riktigt fina.

    Stoke är tänkt för att vara brädan du tar med dig över allt. Det blir ganska mycket fart i den för att lättare kunna segla onshore, men ändå tänkt att kunna trycka igenom riktigt snäva bottensvängar. Du skall helt enkelt vara helt stoked när du kliver ur vattnet.
    Stoked kommer i storlekarna: 80, 85, 90, 95 och 105 liter

    Den tredje brädan är tänkt att bli en riktig glädjespridare (Happy). Dany har ju som bekant varit med och designat Starboard genom åren och Black Box var ju på sin tid en föregångare som många gillade när förhållandena är riktigt kassa. Detta är precis vad Happy skall handla om. Det är brädan du tar ut när du kanske annars hade åkt hem och i stället kommer upp med ett stort leende på läpparna och pratar om vilken fantastisk dag det har varit!
    Happy var 100% klar när jag var nere hos Dany så jag har tyvärr inte storlekarna.

    För Er som genast vill beställa en bräda så måste jag tyvärr meddela att Ni får ha tålamod till November någon gång. Danny kommer inte att öppna orderboken förrän han har godkänt hela första serien.

    Jag nämnde ju att det fanns två nyheter. Den andra är seglet Ni ser i handen på Dany. Flight Sails. http://flightsails.com/

    Flight sails började för flera år sedan som ett hobby projekt då loftet som lagar alla segel på Teneriffas uthyrningar såg hur mycket som kunde förbättras i materialval för att seglen skulle hålla bättre för den konstanta misshandeln de utsätts för året runt. Då de också syr segel till båtar så började de även titta över designen på segel och hittade en lite nytänkande men ändå klassisk design för sina segel. Seglen blev så populära att de satte seglen i serietillverkning.

    Seglen sys med de bästa materialen för hållbarhet kontra vikt ratio som går att hitta. Det gör seglen lätta men kanske inte lättast på marknaden. Man använder också materialens strech på bästa möjliga sätt. Det vill säga man lägger varje panel i den absolut bästa positioneringen för seglets prestanda och inte för att det skall passa tillskärningen. Ja det blir mer spill men seglen blir otroligt profilstabila. De klassiska stretchcontrol stripsen som många använder idag blir överflödiga.
    Men det sitter ju en stretchcontrol i seglet säger vän av ordning. Ja i fönstret eftersom den genomskinliga duken inte har samma låga stretch som den vita. och kraften just vid bommen blir ganska påtaglig.

    När du har riggat seglet kommer du upptäcka de andra 2 lite egna design koncepten.
    Seglen har insydd buk. Va? Har inte alla segel det? Vissa har andra har inte. Stor del av buken skapas ofta med mastkurvan tillsammans med lattorna. Ju mer kurva desto djupare buk och en väldig massa nedhal krävs.
    Man riggar alltså med ganska lite nedhal och kan laborera mer med uthal.

    Den sista lite speciella detaljen är mastfickan och lattorna.
    När seglet är riggat så når lattorna aldrig masten och man slipper därmed rycket när seglet slår över och slitaget som lattan gör mot mastfickan.
    Mastfickan är också lite bredare än på de flesta segel även om det är designat för RDM. Detta skapar en slätare mer vinglik profil än på många andra märken.

    Jag upplever själv att seglen får sitt drag ganska centralt och bibehåller det där hur mycket det än blåser. De har ett skönt jämt drag och jämnar ut vindbyarna på ett härligt sätt. Du pumpar lätt igång dem när du så behöver. Perfekta för all typ av våg segling och kanske Freestyle?

    I dagsläget finns bara vågseglet Zorro, men Flight Sails jobbar just på en 5-lattad variant och på ett Freeride segel.
    De första Zorro seglen landade i Sverige i onsdags och ser Ni mig på vattnet får Ni gärna prova.

    Gå gärna in på Flight Sails hemsida och läs mer eller på deras FB eller Instagram.

    Bruch Boards hemsida kommer att bli lite mer aktiv inom kort, men även här kan jag rekommendera FB och Instagram.

    Ni får naturligtvis gärna kontakta mig på:
    m.franzén@telia.com
    eller:
    070-550 82 37
    Vänliga Hälsningar
    Mattias Franzén

    Attachment Image
    fnassel svarade 5 år, 7 månader sedan 1 Medlem · 0 Svar
  • 0 Svar

Tyvärr, inga svar hittades.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Bruch Boards och Flight Sails

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.