Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brukar ni öppna "luftskruven"?

  • Brukar ni öppna "luftskruven"?

    Publicerad av kinetic på 31 oktober, 2006 vid 18:01

    Håller på med lite “materialvård” o öppnade luftskruven (förvarar brädan inomhus) på min gamla bräda från -94, ungefär 10 år sen jag öppnade den sist…Blev mycket förvånad när det “pös” rätt bra…Brädan har inga “dings” utan endast några mindre krakeleringar i gelcoaten, “stenhård” överallt. Behöver jag nu oroa mig för att den kommer mjukna:confused2: ? O brukar ni öppna/stänga er luftskruvar?

    smurff svarade 17 år, 6 månader sedan 15 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • surfmanj

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 18:15

    Öppna aldrig luftskruven! Ställer bara till en massa problem! För eller senare glömmer du skruva i den igen och då kommer det bli blött!!

    Skruva bort den när du flyger! Annars kan du låta den sitta i!!

    Jängorna kan vara ganska känsliga i hålet så ta det försiktigt, och om du nu måste ta bort skruven så lägg den i mast skenan och lägg tejp över så kommer du definitivt inte glömma sätta tillbaka den!!

  • surfjohan

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 18:16

    NOOOOOO! Not again… allt bara upprepar sig, inget förändras.. I cant take it.. Kinetic – öppna luftskruven och häll brädan full med san miguel!

  • smurff

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 18:19

    Nej, Nej, Nej börja inte nu igen! 😀 (Gamarna i Djungelboken när de “int kan hitt på nåt”)

    Detta har debaterats här till total leda. Slutsats som har dragits här är:
    30% rör inte sin luftskruv alls. 60% exekverar sin luftskruv någon gång
    10% har ingen luftskruv eller har den och vet inte vad det är.

    Det var bra att du öppnade den det kan man ju göra någon gång på 10 år åtminståne. nu kan du stänga den igen med gott samvete. kolla att packingen är ok om det finns någon

    När man lagar bäda —luftskruv av !speciellt om det har gått hål i fibern, annars kan din lagning lyfta av tycket i brädan framför allt om det är varmt.

    När du flyger med brädan—luftskruv av! för tryckutjämning

    Om du lämnar brädan i solen en stekhet sommardag(gör inte det till en vana) eller en stekhet bil


    luftskruv av.

    Annars vid alla andra tillfällen luftskruv på —-brädan i boardbagen (brukar ju ha reflekterande yta på en sidan…vinteförvaring etc förvaring i container etc segling på vattnet (förekommer kanske?) luftskruv definitivt på!!!

  • smurff

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 18:21
    Surfjohan wrote:
    NOOOOOO! Not again… allt bara upprepar sig, inget förändras.. I cant take it.. Kinetic – öppna luftskruven och häll brädan full med san miguel!
    WORD! Lol
  • bjornen

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 18:21

    Det måste väl ha att göra med i vilken väderlek du öppnar den(lågtryck/högtryck) Skulle du ha öppnat den vid samma tryck som skruven blev iskruvad så skule det väl inte pysa ?

  • henryk

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 18:22

    Skitkul – luftskruven igen. Men ett seriöst inlägg från mig är:-lägg lite silikonfett på skruven och packningen. Dra inte åt skruven för hårt.
    Smord packning och lagom komprimering gör att packningen håller längre och samtidigt tätar fettet…. Använd ett fett som funkar med gummipackningen.
    Oj, nu kännar jag mig som en tysk!

  • marden

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 20:10

    det va väl en bra sak att den pös då lär väl brädan va tät

  • rasmus_w

    Medlem
    1 november, 2006 vid 00:16

    Då fyller jag väl på lite. Sist jag var ute och seglade med min gamla RRD så upptäckte jag plötsligt att skruven inte var speciellt hårt åtdragen – jag kunde lätt dra den några varv till genom att sticka tumnaglarna i spåret.

    Vad borde jag gjort när jag seglat klart? Har den tagit in vatten? Jag lät brädan ligga utan boardbag och med öppen luftskruv i hopp om att den skulle hinna torka till nästa segling, och det bör ha gått en månad sen dess. Snart tar jag hem den för vinterförvaring, vilket brukar vara i köket, med luftskruven av.

    Borde jag göra måt specifikt, utöver undvika minusgrader tills jag vet att den är torr?

  • ola_p

    Medlem
    1 november, 2006 vid 07:50
    kinetic wrote:
    Håller på med lite “materialvård” o öppnade luftskruven (förvarar brädan inomhus) på min gamla bräda från -94, ungefär 10 år sen jag öppnade den sist…Blev mycket förvånad när det “pös” rätt bra…Brädan har inga “dings” utan endast några mindre krakeleringar i gelcoaten, “stenhård” överallt. Behöver jag nu oroa mig för att den kommer mjukna:confused2: ? O brukar ni öppna/stänga er luftskruvar?

    Att det pyser betyder att brädan är tät! Ett gott tecken alltså.

    Som andra redan skrivit så skall luftskruven ur när du flyger och lagar. Och, om man behöver lämna den på ett alldelles för varmt ställe (i en svart bil en het sommardag ex. vis.) så kan det vara bra att öpnna skruven.

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 november, 2006 vid 01:08
    Rasmus_W wrote:
    Då fyller jag väl på lite. Sist jag var ute och seglade med min gamla RRD så upptäckte jag plötsligt att skruven inte var speciellt hårt åtdragen – jag kunde lätt dra den några varv till genom att sticka tumnaglarna i spåret.

    Vad borde jag gjort när jag seglat klart? Har den tagit in vatten? Jag lät brädan ligga utan boardbag och med öppen luftskruv i hopp om att den skulle hinna torka till nästa segling, och det bör ha gått en månad sen dess. Snart tar jag hem den för vinterförvaring, vilket brukar vara i köket, med luftskruven av.

    Borde jag göra måt specifikt, utöver undvika minusgrader tills jag vet att den är torr?
    Inte omöjligt att den har tagit in vatten. du kan väga den om du är osäker.
    Annars är det inte mycket du kan göra tyvärr. du kan sätta en bit hushållspapper i hålet när du har tagit in den, blir den fuktig finns det antagligen fukt där. det är rätt svårt att få ut vatten när det väl har kommit in. den enda lösningen(utöver långsam torkning) är att dra ut det med vacumpump.
    Undvik att få brädan varm med luftskruven i nu…. men det är ju inte precis några plusgrader just nu.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 november, 2006 vid 02:33

    Dåså. Jag gissar att den kommer torka under vinterförvaringen, 20 graders värme i 3-4 månader eller så borde räcka, kan man tycka.

  • hankloose

    Medlem
    2 november, 2006 vid 09:52

    Luftskruven ska bara va i när du flyger! Annars ska den va uppskruvad

  • swe-496

    Medlem
    2 november, 2006 vid 09:58
    Hankloose wrote:
    Luftskruven ska bara va i när du flyger! Annars ska den va uppskruvad

    Eeehhhh du menar tvärtom va?;)

  • thomme

    Medlem
    2 november, 2006 vid 10:20
    Mården wrote:
    det va väl en bra sak att den pös då lär väl brädan va tät

    Bara för att skapa mer förvirring.

    Jag har en Airinside 125 ( ihålig o lätt ) som läcker. Hur mycket den läcker beror på vilken fena ( tuttle box ) jag använder. Orginalfena stenhårt skruvad läcker inte många cl men med ickeorginal fena med dålig passning i boxen kan jag tömma på 0,5 – 2 liter beroende på hur länge jag kört.

    Men när jag skruvar ur luft skruven pyser det!

    Min tanke är att det är någon spricka i fenboxen som läcker vid belastning av fenan eller av vattentrycket vid planing.

    Och jag skruvar alltid ur luftskruven på den brädan ( men inte mina andra ) och lägger den så att hålet ligger neråt

  • calle_b

    Medlem
    2 november, 2006 vid 13:24

    Thomme, jag följer ditt spår, något utvecklat:
    Om det blåser mycket, skruva luftskruven löst, så det finns en glipa. Trixet är att få in lagom mycket ballast, så brädan är följsam i vattnet med lång vattenlinje.
    Blåser det lite: Skruva den hårt, efter det att du har injecerat gärnet med vätgas i brädan.
    Flyger du: Skruva i skruven tokhårt eftersom smuggelspriten kan läcka ut annars.

    Och slutligen: surfar du slalom a la worldrekordspeedracemust, skit i skruven, vem vill ha extra 50 g av metall i brädan.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brukar ni öppna "luftskruven"?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.