• Bruten mast

    Publicerad av klint på 27 april, 2007 vid 12:01

    Testriggade min nya Gaastra 490 75% mast och bröt p.g.a fabrikationsfel omedelbart ferrulen. Ny underdel på väg. Med tanke på de stora belastningar kopplingen utsätts för förmodar jag att det är näst intill omöjligt att själv laga brutna ferrulen dugligt och på så vis få två underdelar? Tänkte cleara detta innan jag kör den brutna delen till tippen d.v.s.

    Förresten, brukar man inte få en hel ny mast när man bryter en del, eller delarna kanske tillverkas för sig och är oberoende varandra? Vill ju inte köra med gamla toppen om den passar illa på nya botten.

    / andy

    supasonic svarade 17 år sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • marden

    Medlem
    27 april, 2007 vid 13:13

    borde inte va nå större problem att laga det så det går att köra med
    lättast är väl att stoppa i ett rör i ferrulen, blir kanske lite tungt
    att byta hela ferrulen går väl också men för att få ut den trasiga delen krävs det nog en del våld.

  • olandersson

    Medlem
    27 april, 2007 vid 13:21

    Så där brukar det bli när man inte har fått ihop delarna ordentligt, det vet jag av egen erfarenhet.

    Bra att du får en ny i alla fall.

  • klint

    Medlem
    27 april, 2007 vid 13:48

    Helt hundra på att jag satt ihop delarna ordentligt, om jag nu inte fått tillfälligt hjärnsläpp i min iver att komma ut på vattnet. Brukar dock vara noggran med det där.

    Riggade upp, la ifrån mig grejerna och började skruva med fenan. Någon minut senare exploderade masten precis brevid mig, pang!. Ganska lustig upplevelse, synd bara att jag fått vänta i nära en månad på bottendelen.

    Skiter nog i att försöka laga bottendelen, har för mig att man enligt konsumentköplagen har två år garanti om det skulle röra sig fabrikationsfel. Alltså bara försöka reklamera om nya bottendelen smäller den med.

  • supasonic

    Medlem
    27 april, 2007 vid 14:50

    Jag har lyckats med två liknande mastbrott. Den första gången kunde jag inte säkert säga att masten var helt ihopsatt men den var helt ny och köpt i tyskland så den byttes utan problem, en north xc 75% 490. Därefter har jag gjort till en rutin att _verkligen_ kolla att masten är ordentligt ihopsatt innan jag drar nedhalet fullt. Faktum är att mastdelarna då och då har glidit isär under riggningen! Det enda sättet att vara säker på att masten sitter ihop är att känna över maststrumpan med fingrarna precis där skarven sitter. Hursomhelst så bröt jag ytterligare en mast på samma sätt precis vid ferrulen men denna gång var jag säker på att den var helt ihopsatt. Det var en x5wave 430 som jag fick bytt av Bohman på surfersp.

    Jag tänkte laga x5an men efter en mer noggrann analys av masten så kom jag fram till att det inte gick. Ferrulen sitter inte som ett rör inuti masten utan är på något sätt inlindad i resten utav mastkompositen. Det finns ingen skarv inuti masten och inget rör att slå bort. Det finns inte heller någon tydlig gräns mellan maströret och ferrulens material så det går inte att frigöra maströret på något sätt. Då går det inte heller att stoppa i ett nytt rör. Annars hade man ju kunnat ta toppen på en annan mast, såga av och stoppa in och trä toppen däröver. Men som sagt… jag har inte lyckats.

    .s

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.