Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brutna länkar (nedhal)

  • Brutna länkar (nedhal)

    Publicerad av jps på 31 mars, 2006 vid 07:41

    Någon som har fungerande länkar till de riggningsstipsvideos som finns i denna tråd? http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=30196&highlight=nedhalslina

    Andra länkar i samma ärende går också bra.

    Hittade en bra hos Neilpryde om hur man effektivast trär nedhalstampen då rullarna i seglet och förlängarna är förskjutna 90 grader mot varandra. Skulle vilja se samma sak då de är helt parallella. Tydliga bilder eller videos behövs för att jag ska få in det hela i mitt tjocka huvud 😉

    jps svarade 18 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • adde

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 07:43
    JPS wrote:
    Någon som har fungerande länkar till de riggningsstipsvideos som finns i denna tråd? http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=30196&highlight=nedhalslina

    Andra länkar i samma ärende går också bra.

    Hittade en bra hos Neilpryde om hur man effektivast trär nedhalstampen då rullarna i seglet och förlängarna är förskjutna 90 grader mot varandra. Skulle vilja se samma sak då de är helt parallella. Tydliga bilder eller videos behövs för att jag ska få in det hela i mitt tjocka huvud 😉

    Du har sett denna?

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615

    /adde

  • jps

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 08:20

    Ja nu när du säger det så…

    Skäms, skäms, skäms

    Tack för påminnelsen!

  • jps

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 08:51

    Hmmm. Även efter att ha kollat allt detta igen (en del brutna länkar där också faktiskt…) så har jag inte hittat en enkel och tydlig beskrivning av hur man trär nedhalstampen på bästa sätt för att undvika onödig friktion och trasselsudd 🙁

  • endy

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 09:17

    Vilken förlängare använder du? samt har du ögla eller rullar i seglet?

  • svenne

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 09:18
  • jps

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 09:49
    Endy wrote:
    Vilken förlängare använder du? samt har du ögla eller rullar i seglet?

    Lite olika förlängare alla av samma typ som Svennes nedan visar. Segel med ögla och med rullar.

    Det som jag inte riktigt får kläm på är riggningen med segel med ögla + krok där rullarna i kroken och förlängaren är parallella istf 90 graders förskjutna.

    Riggning a la Svennes bild funkar som det ska.

  • jps

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 09:51

    Bra bild. (det är ungefär eller exakt samma som den i NeilPrydes riggningsguide) Dock löser den inte mitt dilemma riktigt.

    Tack i alla fall.

  • Knatte

    Gäst
    31 mars, 2006 vid 10:16
    JPS wrote:
    Hmmm. Även efter att ha kollat allt detta igen (en del brutna länkar där också faktiskt…) så har jag inte hittat en enkel och tydlig beskrivning av hur man trär nedhalstampen på bästa sätt för att undvika onödig friktion och trasselsudd 🙁

    Hm…
    http://download.neilpryde.com/2003/tunning_guide/generic_trimguide_eng.pdf

    Här har du ju en trä nedhals guide, den finns på riggningssidan..
    Sedan har jag fixat till de brutna länkarna på GUNsails sidan, Så nu finns det minst 3 stycken instruktioner, på hur man trär nedhalet :smirk:

  • jps

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 11:17

    Säkert jag som är korkad men jag ser fortfarande inget exempel på hur det ska se ut när man använder krok och rullarna ligger parallellt istf 90 graders vridning.

    Kanske svaret är så enkelt som att man inte ska ha det på det viset? Dvs att det ska vara en krok med roterande ‘drahjuldel’ så att man kan få till 90 graders offset även där.

  • svenne

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 11:52

    Jodå, jag har så också. Då är det bara att köra från vänster till höger. 🙂

    Eller, från höger till vänster om du är lagd åt det hållet. 😉

  • canoya

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 11:56

    Bara att trä linan från ena sidan till den andra, på samma håll hela tiden. Försök att använda en krok där själva kroken är förskjuten lite åt den sida där sista varvet som avslutas i cleaten hamnar, annars kommer kroken att dras på sned och det ger mer friktion.

    (sånt här borde man inte rita på arbetstid)

  • jps

    Medlem
    31 mars, 2006 vid 12:09

    Alldeles för enkelt alltså:)

    Canoya: Tack för tipset om krokförskjutningen. Det kan mycket väl vara det problemet jag haft. Dvs att det hela liksom dras snett och linorna skaver mot varandra därför.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brutna länkar (nedhal)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.