Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing budget bom-alternativ?

Taggad: 

  • swe-16

    Medlem
    5 februari, 2003 vid 15:40

    Det finns inga regler som gör att man inte skulle få ha ett snöre/pinne genom seglet. jag vet vilket inlägg i debatten du menar, men jag hittar det inte heller. Det som förbjöds däremot var den typ av klossar som man kunde klistra på i cut-outerna i akterna på brädorna.
    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 februari, 2003 vid 16:13

    Det var så jag mins det, diameter 75mm.
    Då blir det svårt att kombinera med variabelt uthal.
    Om seglet rör sig för mycket tror jag att man riskerar
    att tampen tar i monofilmen. Det kan inte gå bra…

    Men OM man har råd med ett par segel för 10.000 stycket
    och mast för 7.000,
    varför är det då så angeläget att tokspara på bommen?

    /Jan-Erik

    För att citera Peter England FW Class C/Measurer i länken:
    “A single circular hole in the body of the sail in the plane of the boom, to
    facilitate the fitting of a boom brace line, shall not be considered to be an
    alteration. The maximum diameter of such a hole shall be 75mm.”

  • wretan

    Medlem
    6 februari, 2003 vid 13:02

    kan inte förstå varför man nödvändigt ska begränsa storleken på hålet??
    ..skulle det klassas som fusk med större hål eller? smirk.gif

    /Johan

  • joce

    Medlem
    9 februari, 2003 vid 14:50

    Borde bli turbulens runt hålet då det är tryckskillnad mellan seglets olika sidor…

  • garage

    Medlem
    9 februari, 2003 vid 19:37

    Hej!

    Jag är inne på samma ide här att förlänga bommen, men…

    Min bomnock är fastsatt i alurören genom att rören är vidgade de sista ca 8 cm och sen popnitade på plats i nockens rörändar som jag tror är samma diameter som alurören. Hur fasen åstadkommer man den här vidgningen på rören?

    Hur gjorde du, hade du nån annan variant på bom eller? Båda mina bommar ser nämligen ut på det här sättet.

    Glad för tips!

    Mvh Andreas

  • stickan

    Medlem
    11 februari, 2003 vid 22:24

    En ide!!
    Om man använder en styv pinne som diskuterats tidigare skulle man kunna fästa den i bommer så den kan röra sig längs bommen. Pinnen fästs sedan med en tamp i uthalet och kommer då att följa med när “hålet” flyttar sig!!! En elasto tamp som går framåt drar tillbaka pinnen när man släpper på uthalet. Dock bör ju inte bommen vara allt för konisk bakåt eftersom det kommer att bli samma avstånd hela tiden.

    Gjorde en liten skiss så det blir lättare att fatta!!

    Mvh Stefan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 februari, 2003 vid 16:40

    Hej,

    Så här ser det “hål” ut som Challenger använder till sina segel.

    stiffkit.jpg

    En till bild:
    stiffkit2.jpg

    mvh
    Rikard

  • wretan

    Medlem
    17 februari, 2003 vid 14:36

    ojj, äntligen lite bra bilder! ser ut otroligt likt pers animation tidigare, kan bara säga; skitsnyggt!

    Upptäckte dock en liten detalj som vände mina budget-bomsplaner något, när jag förlängt min bom till ca 290 var största flexet inte i pumpriktningen utan uppåt och neråt (typ kraften som blir från hängselen) antar att detta svajjet inte återfinns på dyrare kolbommar, eller vad säger ni som vet?

    Pratade förresten med H’poko (varberg). Hon var skeptisk till att sy mitt i fönstret pga dåligt med “ripstop” i närheten, ungefär…

    ..har dock inhandlat en tejp på en segelshop, tejpen är genomskinlig och är visst bättre än vanlig mylar/dynema/spinnakertejp…

    vågar dock inte sätta kniven i seglet än, bara crazy.gif

    Mvh
    Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 februari, 2003 vid 19:25

    GUN har en kolbom i år. Mycket prisvärd! Någon som testat? Vad säger Johan?

  • swe-496

    Medlem
    25 februari, 2003 vid 20:18

    Johan ska testa lite bommar i Frankrike om ett tag

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 februari, 2003 vid 04:02

    Varför inte inte gå till botten med problemet?
    Vi vill ha kolfiber bommar men har inte råd att köpa “äkta” vara…

    Gör så här:
    1.Införskaffa en billig alu bom i rätt längd.
    2.Skrapa bort allt skumm gummi runt bommen så att du kommer åt aluminiumet.
    3. Skaffa kolfiberväv och epoxi.
    4.Linda expoi indränkta kovfiberremsor runt bommen, finns info om hur man handskas med detta på internet, om inte annat kan din färghandlare säkert berätta för dej villken struktur som ger bäst styrka.
    5.Gå till sport affären och handla 50m greppband och linda hårt runt bommen.

    såja, nu har du en EXTREMT styv bom… alu blandat med kolfiber, svinstarkt. Du slipper massa fula hål i segel å sån skit också…

    mrsarome@hotmail.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 februari, 2003 vid 04:26

    PS. Med struktur menade jag villken riktning fibrerna ska ha för optimal styvhet. man kan tex ha två lager med olika riktnigar på fibrerna för att öka styvheten i olika tryck riktningar. Men nu när tänker efter så är ju bomen rund villket och då borde det räcka med ett eller två lager kolfiber med längsgående fiberriktning. Finns en uppsjö olika fiberstrukturer och kombinationer. men en heltvanlig rutmönstrad matta borde räcka. DS.

    mrsarome@hotmail.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 februari, 2003 vid 08:22

    Kul ide, men jag tror nog inte riktigt på den.

    Ledesen om jag krossar dina drömmar, Men! Blir det inte en väldigt tjock bom? Först en ø30 mm alu bom + kolförstärkning och extra grepp.
    En bom runt 29 är ju mycket skönare och ger mindre kramp din borde hamna runt ø33-34 mm vilker är i mesta laget.

    En annan synpunkt ? Är det inte i frontbeslaget som de stora påfrestningarna blir om man styvar upp rören. Risken är väl att det går av. Många tillverkare av kolbommar hade detta problem i början (99), styva kolrör med veka Alu frontbeslag som gick av. Nej lina är nog det ända rätta för en alu-bom.
    Vad kostar kolfiber duk?

  • stickan

    Medlem
    27 februari, 2003 vid 09:27

    Ca 500 kr/kvm om man inte köper en stor rulle och epoxy är inte billigt det heller 250-300 för ett kg (allt gå visserligen inte åt). Så det blir nog inte en så billig bom till slut.

    Åtgång ca 2dm*bomlängd*2 (för två varv)

    Mvh Stefan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 februari, 2003 vid 12:01

    det finns kolfiber strumpa att köpa, 36m för 1700 exkl moms.
    den är 50mm grov och man drar i den för att få rätt diameter, dvs 36m räcker till mer än 6 bommar. Det verkar naturligt att gå ihopp ett par st, för en kostnad av 340kr plus expoxin får du en kolfiber armerad bom. Inte så himlans dyrt eller hur?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing budget bom-alternativ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.