Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › buk
-
Publicerad av oskie på 7 oktober, 2002 vid 19:42
Någon som kan förklara hur större/mindre buk påverkar ett segels egenskaper (maxhastighet, tidig planings, kontroll osv)? Förr hade segel jättebuk, nu nästan ingen alls. Dessutom är det väl så att vågsegel har mindre buk medan racesegel större?
calle_b svarade 22 år sedan 10 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Vingen vi pratar om har olika aerodymasiska egenskaper. Jämför på skoj vingprofilen mellan en Boing 747 och en liten Cessna så ser du tydligt att vingen på Cessnan (eller Pipern) är mer böjd. Mer “buk”.
Buken är viktig för att kunna gå högre i vind, plana tidigare och helt enkelt mer ös.
Jag har på nåt sätt känslan av att ett segel med MER buk går långsammare än ett camberlöst segel. Däremot har du mer drag i ett med cambers.
När man seglar vågor så behöver man inte lika mycket buk eftesom vågen hjälper dej med höjdtagningen. Ett våg/freestyle segel skulle inte gå att tricka med om man hade säg, 2-3 cambers i. Tillverkarna gör allt för att få dessa segel så lätta att manövrera som möjligt och fimpar då självklart cambers.Rätta mej om jag har fel
Ha d gott!
-
Va? Naaaä. Vad menar du?
Mycket buk: Lite höjd, mycket fart (rek. underriggad)
Lite buk: Mycket höjd, mindre fart (rek. överriggadd) -
Förklarar lite närmre om ingen protesterar…
LITE buk (plant, platt segel) gör att seglet får en profil som är mer riktad mot vinden och gör att man kan gå högre. Inte tvärtom. Dock blir det lite lägre push i undanvinden.MER buk gör att seglet blir mer som en kasse. Vilket gör det hela lite mer trögaccelererat och kanske t.o.m lite mindre smidigt att styra. Dock lite mer push på undanvinden då.
Alltså är anledningen till att man använder segel med mindre buk på en vågis är att man vill ha max acceleration, mer kontroll och mer höjd. På racen har man däremot mer buk för att ha en högre topphastighet.
Där har vi också förklaringen till varför gamla segel har mer buk och nya mindre. -
Mycket buk: Lite höjd, lite fart, men kommer i gång lite tidigare.
Lite buk: Mycket höjd, massor med fart men är lite slö i starten.(har ni sett några jaktplan med feta bukiga vingar).
//Mr Speedo -
och det är tur det, för sen är det bara och prova dom olika buden.
//Mr Speedo -
Först måste vi anamma att begreppet buk egentligen ska delas upp i två delar, bukens djup och bukens position.
För att kunna räkna ut djupet måste vi först tänka oss en linjen mellan masten och akterliket, för enkelhetens skull kan vi säga
att det är linjen mellan bommens mastfäste och uthalsblock. Djupet är då talet som man får om dividerar det största avståndet mellan seglet
och den tänkta linjen med avståndet mellan masten och akterliket längs linjen. Det borde bli mellan 5% och 25%.Possitionen är oxå ett procenttal, vanligen mellan 30% och 60%, som anger hur långt ifrån masten (längs den där linjen ni vet) som seglets
djupaste punkt befinner sig.jajaja… så vad spelar det hela för roll då? OK, sug på denna: stort bukdjup genererar mycket kraft men även mycket vindmotstånd, medans litet djup
ger mindre luftmotstånd men mindre kraft.Bukens position beskriver indirekt även vinkeln mellan den där tänkta linjen och förliket, ju närmare masten buken finns desto större är vinkeln.
…här skulle man kunna ha lite schysta bilder, eller hur!
Hur som helst så ger ett segel med bukens position längre bak en mindre vinkel framme vid masten vilket i sin tur betyder att det blir mindre
luftmotstånd OCH att det går att segla högre mot vinden MEN samtidigt är det svårare att segla med då det blir väldigt viktigt att man har exakt rätt
vinkel mellan seglet och den virtuella vinden. Ett segel med buken längre fram kan inte seglas lika högt men samtidigt är det mer förlåtande.SÅ: ett segel med buken längre bak passar bäst på platt vatten med jämn vind där skotaren hela tiden kan hålla seglet på den optimala virtuella vinden vinkeln plus
minus fem grader. När vattnet blir skvalpigare eller grövre (eller när det blir byigare) och man tenderar att studsa omkring lite mer så är det dags att dra fram
buken lite mer, det blir inte riktigt samma toppfart men den genomsnittliga blir iallafall högre.Nu när vi gått igenom segelteori igen så kan har det slagit mig (bara en gissning än så länge, jag låter nån annan kolla) att “moderna” camberlösa segel som ser
plattare ut kanske i själva verket bara har buken längre bak. Det är bara att sätta igång och mäta….…sen vill jag även tilläga att camber eller inte camber har ingenting med varken bukens djup eller position att göra. Oavsett lattkonstruktion så
flyttar man buken bakåt mha nedhalet och djupet justeras mha uthalet./Jonas
-
Anledningen till att man använder cambers i seglet är att buken är mycket lättare att få exakt kontroll på vid tillverkning och research. Dessutom så tenderar buken på camberlösa segel att vandra lite över seglet i väldigt överriggade tillstånd. Cambers gör seglet alltså mer stabilt.
-
Virtuell vind?
Vore fint med 12m/s till helgen…
Kan du fixa det? -
Hallå calle
Så du menar att en boing som väger 350 ton har mindre aerodynamisk profil på vingen än en piper -
När man kollar och mäter buk är det egentligen mest relevat att göra detta då seglet är i sitt belastade tillstånd, dvs då masten böjts som den gör vid segling. Skick alltså upp lillasyster i riggen med en lång linjal medans ni kör en fullpowerslör och få henna att mäta (i utbyte mot virtuellt godis).
Ett annat trick, som funkar rätt bra är att lägga seglet på marken och sedan pressa ned mastfot och masttopp mot marken. Bommen hamnar ivägen och gör att masten böjs i “sideld” precis som den gör när man seglar. Ni kommer se att buken ändrar sig väldigt mycket då man gör detta. Detta är en viktig anledning till att moderna segel kan se väldigt plana ut på land men ändå generara förvånansvärt bra drag. Mastens sídledsböjning “slappar till” det annars s¨å plana seglet. Moderna vågsegel som knappt har någon lattrotation förlitar sig en hel del på denna princip för att funka.
-
Farten skiljer ju sig en del om man säger så…
100-150 mot 800-900 eller vad nu en boeing flyger iHar förmig att jag såg en vingformad skiva (säg 150X70cm om jag minns rätt) på tekniska museet för en massa år sedan, den var inte tjock (några cm)men genererade en lyftkraft på 1 ton i 900km/h
Mvh Stefan
-
Tja!
Det stämmer bra men för att få upp skiten i luften så krävs det en ganska så stor “buk”:-) på vingen. sedan beror det på om man pratar takeoff eller march fart, profilen på en justeras ju kraftigt med flaps efter takeoff. det ligger lite i varför en del formula seglare vill ha ett justerbart nedhal… -
Japp Boman.
Jämför oxå propotionerna mellan Boing och Pipern.
Piperna har juh rätt mycket större vingar i sådana fall men här kommer vi in på lite annan teknik som utan tvekan är skitjobbigSumman av kardemumman och profiler o sånt är att vindsurfingsegel och vingar o sånt är coolt
Nu måste jag surfa snart annar kommer jag att flippa ur, ännu mer.
Ha d gott
Logga in för att svara.