Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen buss-inredning

  • buss-inredning

    Publicerad av anonym-anvandare på 15 september, 2003 vid 10:49

    Jag har tidigare varit ägare av en folka -74 som hette Günter. Nu när det börjar bli dax att köpa en uppföljare har jag börjat fundera på hur den mest optimala inredningen skulle se ut. Brädor i bussen eller på taket, soffa som kan bäddas till säng eller fast säng, m.m.
    Har någon skisser eller foton på “planlösningar” som är optimerade för windsurfare? Då jag kommer att köpa en 70-talare så är jag intresserad av lösningar till baywindow-bussar, men jag antar att finns andra som också är intresserade av “planlösningar” för andra busstyper.
    /Hang Loose!

    anonym-anvandare svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • neptun

    Medlem
    15 september, 2003 vid 16:47

    Man borde kunna bygga in hyllor på ena sidan i bussen för brädor o dyl. Samt ha en enkelsäng längs andra sidan som kan fällas in när man inte sover.
    Men då får man inte plats så många sovandes i bussen.

    En annan lösning är ju att ha en buss med höjbart tak där man kan sova (typ westfalia), då sparar man ju direkt massor av plats.

    Bord och soffa är ju alltid trevligt att ha i bussen, men jag kan inte komma på nån optimal lösning på det om surfgrejorna skall vara inne i bussen.
    Förhoppningsvis finns det någon annan surfare som har byggt den optimala lösningen och delar med sig av sina arkitektkunskaper =)

  • Johan!!

    Gäst
    15 september, 2003 vid 20:00

    Här är 2 bilder på hur jag har löst det i min 73a, när bilden togs var inredningen inte färdig.

    På vänstersidan finns det en smal bänk med diskho och spis. Framför spisen finns det en kylbox och en sittplats. På högersidan finns det en soffa med nedfällbart ryggstöd, när ryggstödet fälls ner så blir den i plan med baggageutrummet. Sedan så kan man lägga i en skiva i hålet och då kan man sova 2 personer.

    Med den här lösningen kan man dock bara åka 2 personer lagligt.

    Inredning4.jpg

  • semivaken

    Medlem
    15 september, 2003 vid 21:10

    hmm, och brädorna brevid höjbara taket då eller??? stöldrisk=hög… men mkt vacker inredning får jag erkänna. ´

    för att använda din lösnings som exempel Johan så är ju en íde att låta det som är diskbänk på bilden vara genomgående ihåligt hela vägen, och ha samma storlek till höger om diskbänken också… då får man plats med ett par brädor och segel där… fast mat o dyl få nog hamn under sängen/soffan… bara en ìde (som din gurra wink.gif )

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 09:08

    Läckert! Här har vi en bussägare som tagit det här med inredning på allvar! Hur funkar det med stekos i bussen? Har planer på att sätta spisen vid skjutdörren istället. Har sett lösningar där man kan vrida ut köket genom skjutdörren och på så vis unviker för mycket os i bussen.
    Hur stöttar du upp ryggstödet när det fungerar som säng? har du extra ben eller når det över till diskbänkssidan eller? vad som verkar vara en bra lösning med ett stort ryggstöd i vinkel som sen fälls upp till säng är ju att man kan förvara sängkläder i utrymmet bakom ryggstödet. (typ som det brukar funka på segelbåtar).
    Hur funkar det med vask egentligen. har ofta sett det, men inte reflekterat över en sak: vad hamnar slaskvattnet? Har man alltså en separat slaskbehållare eller?
    Har du ett separat batteri för belysning, vattenpump och kylbox eller riskar du bussens driftsbatteri?

  • Johan!!

    Gäst
    16 september, 2003 vid 20:58

    Nja, tagit det på allvar vet jag inte.
    Stekos är inget problem för mig då jag har taklucka men annars så kan man köpa en ventil och montera ovanför spisen eller så kan man köpa öppningsbara sidorutor. Men det är det inte så lätt att få tag på.

    Det som stöttar ryggstödet i nedfällt läge är helt enkelt en skiva som trycks ner i en skåra som finns längst ut på soffan (se bild). Sedan så lägger man en annan skiva (som jag även har som bord) i tomrummet mellan diskbänken och soffan.

    Viktigt att tänka på är att allt måste sitta fast i bilen riktigt bra. Det är ju trots allt en bil och att få en säng i huvudet vid tvärnit är kanske inte helt behagligt. Likaså så får inga luckor monteras så att öppningen pekar framåt.

    Den enklaste och kanske bästa lösningen är att köpa en helt färdig inredning från t.ex. Westfalia och montera in i bussen. Då får du en beprövad, gedigen inredning och när bussen ska säljas så är det många som föredrar Westfalia framför hemmasnickrad. Det kan vara lite knepigt dock att få tag i inredningar.
    Och sen så är det ju rätt kul att sitta och knåpa ihop en egen inredning.

    Slaskvattnet går ner till en dunk på min buss men jag vet många som bara gör ett hål i golvet. Det bästa är väl om man själv kunde bestämma vart det ska gå.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2003 vid 06:11

    Klart man skall bygga sin egen inredning! En surfbuss skall ju vara personligt anpassad! Jag antar att du har dina prylar på taket när du är ute och reser?

    Min förra buss hade ett pentry som satt längst bak i bussen. Så när man ville laga mat fick man gå ut och ställa sig. Funkade helt ok då man ju har bagageluckan som tak..

    I min kommande buss, skall jag ha en verktygs- och reservdelsavdelning där bak. Sen har jag sett lite olika lösningar på hur man kan utnyttja det kupade taket och bygga ett extra fack mot taket. kan ju vara en lösning om man både vill sova i bussen och ha grejorna på samma gång!

    Tänk er en skiva av något slag som är fest i taket mha 4 linor som är kopplade till fyra block. Detta gör att du kan hissa skivan nära taket och längre iftån taket.
    När du vill lasta lite mer prylar, hissar du ner skivan. lägger in alla dina prylar och hissar sedan upp skivan så långt det går upp mot det kupade taket. Med lite finess och packteknik, borde det funka tillräckligt bra för att du ändå skall kunna sova 2 pers i bussen samtidigt som du har dina surfprylar upptryckta mot taket.

    Skall finslipa min uppfinning och återkommer…

  • feg

    Medlem
    19 september, 2003 vid 20:14

    Jag har en “segelhiss” i min buss.

    Den består av:
    – tre rundstavar klädda med rörisolering lindad med tejp.
    – några meter nylonsnöre
    – ett snabbspännband
    – fem block

    Hissen är justerbar i på ena sidan. Samtliga nylonsnören på den sidan går via block till spännbandet och justeras därmed samtidigt.
    Vi får plats med 7 segel från 4.7 till 7.1 uppe i taket eller tre formulasegel och två/tre mindre.
    När seglen ligger i hissen trär vi ett spännband genom handtagen på bagarna för lite ”säkerhet”.

    Erfarenheten av hissen är enbart positiv, seglen är ju ömtåliga och här får de ligga i fred och undviker därmed att krossas under brädor och bommar.

    /feg

  • styret

    Medlem
    19 september, 2003 vid 23:29

    Jag måste säja, helt utan egen erfarenhet, att jag tycker det verkar vara mycket extra mek med att ha grejerna i taket. Det beror väl lite på vad man ahr för inredning men om man inte planerar att ha kök och sånt i bussen så varför bygger man inte bara en rätt hög dubbelsäng, nästan som ett andra golv och slänger under prylarna där?
    då kan man sova två pers i bussen och samtidigt ha skiten under sej inne i bussen. visst det blir ju lite lågt till tak i sängen men har man inte planerat allt för gymnastiska övningar där så…

    Sen packar man med brädor underst, sen master och bommar och sisst seglen. så har man löst krossfrågan med.

    jaja vad fan skrev jag det här för?

  • feg

    Medlem
    20 september, 2003 vid 06:04

    Hissen har fördelen att seglen kan ligga där hela tiden. Jag behöver inte lyfta ut dem för att få ut brädorna, bommarna eller masterna.

    Jag förvarar två vågbrädor, bommar, master, våtskor, våtdräkter och riggtillbehör samt resten av seglen under “sängen”. På sängen ligger Två formulabrädor och två freeride-/freestylebrädor vilka måste lyftas upp på taket när man ska sova.

    Självklart har du rätt när du säger att det vore smart att ha en hög säng och hyllplan under för förvaring av grejjerna. Den iden funkar ju utmärkt i en hög skåpbil som saknar rutor. Min toyota är dock en buss i samma storlek som en vanlig vw-buss vilket utesluter den lösningen.

    Planeringen för vintern är att “höja sängen” ca. 20 cm för att kunna förvara våg och freestyle-prylarna under sängen men så mycket mer fantasi än så är nog inte möjligt i min lilla buss när man ska släpa två våg-, två freestyle- och två formulautrustningar samtidigt.
    Jag ska fota bussen när den är fullastad så framgår problemen med brist på utrymme tydligt. smile.gif

    Fan va defensiv jag blev då. smile.gif

    /feg

  • styret

    Medlem
    20 september, 2003 vid 09:33

    jaja då förstår jag.

    men tycker att det måste väll sluka lika mycket plats där upp eom det gör där nere.
    men som sagt. jag ahr ju ingen erarenhet alls.

    På började mitt surfbilsprojekt igår, genom att skaffa ett par neilprydeklistermärken… haha. dekaltrimm.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2003 vid 18:21

    TJa JOhAN JAG UNDRAR OM DEN DÄR BUSSEN DU HAR PÅ BILD ÄR TILL SALU ISÅFALL UNDRAR JAG HUR MYCKET JAG KAN FÅ DEN FÖR?? DU KAN MAILA MIG PÅ ” ha_kul_mudans_du_lever@hotmail.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen buss-inredning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.