Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bygga bräda i balsaträ?

• Bygga bräda i balsaträ?

Publicerad av martin på 6 november, 2006 vid 15:19

Är det någon som har testat att bygga en glasfiberarmerad kitebräda med kärna av balsaträ? Man borde i så fall kunna använda polyesterplast som bindmedel och därmed slippa den dyra kostnaden för epoxy. Divinycell är naturligtvis också ett alternativ, men det kostar ju förvånande mycket och är svårt att få tag på i min region. En 50x150x5mm Divinycellbit skulle kosta 600kr hos den lokala båtbyggaren och balsaträ i samma mått kostar ca 220kr. Jag har funderingar på att testa att bygga en bräda i vinter och materialet får gärna vara ganska billigt, eftersom jag bara har gjort plywoodbrädor innan. Med en kärna av balsa i nämnd prisklass och väv taget från en stor rulle glasfiber på ca 100g/kvm+polyester (20kr litern) blir inte materialkostnaden större än kanske 300-350kr exkl stroppar och fenor.

Men funkar det att bygga i balsa? Hur många lager väv går åt ungefär för att få lagom styvhet?

chris99 svarade 18 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • samhansson

Medlem
    6 november, 2006 vid 15:24

det funkar inte

• pjoter

Medlem
    6 november, 2006 vid 16:32

jag tror de funkar. finns ingen större anledning till att det inte skulle funka. finns ju en del brädor med balsakärna å dom funkar ju.

sen hur många lager mm har jag ingen aning om.

• patrikol

Medlem
    6 november, 2006 vid 23:29

Klart det kan funka Melker har kört på en gammal skateboard, och man har sett en och annan luftmadrass, men någon kitebräda att räkna med blir det förmodligen inte. Divinycell fixar man via andra företag som får det över. För något år sedan var det någon här som hittade en hel spill på något företag kanske det finns någon här som vet var man kan få tag i det till en hyffsad peng. Att handla det hos båtbyggaren är nog inte det billigaste.

• bis

Medlem
    7 november, 2006 vid 16:18

Duger det inte med styrofoam? Det är väl hyfsat billigt.

• martin

Medlem
    7 november, 2006 vid 20:37
    bis wrote:

Om man använder epoxy som bindmedel kan man använda något enkelt skum som kärna. Enklast är väl att välja något som är hyfsat styvt i grunden och är lagom tjockt redan från början. Det är svårt att shapa ner till en så tunn kärna som man behöver i en kitebräda kan jag tänka mig.

• martin

Medlem
    7 november, 2006 vid 20:38
    SamHansson wrote:
    det funkar inte

Har du någon närmare motivering till det? Är det svårt att få tillräcklig styvhet, eller vad är det centrala problemet?

• yeeah

Medlem
    8 november, 2006 vid 20:36
    bis wrote:

nopp inte tillräckligt bra hållfasthet…

balsa e skitbra bättre än divinycell så länge det inte finns ngn möjlighet för fukt att tränga in.
    gissar dock att det är lättare att bygga med divinycell eller corecell

• tomw

Medlem
    9 november, 2006 vid 20:24

Martin,

Jag bygger brädor i divinycell, kolfiber, glas, epoxy.

Balsa bör funkar. Har en kärna med runt 10-15mm tjock i mitten, slippa ner den till 4mm i tipsen och kanterna som en snowboard. Har träets fiber i längsriktning. Om du limmar ihop flera stavar av balsa blir det mer dimensions stabil. Limma gärna en bok eller ek stav i mitten som ger mer spänst.

Du bör slippa ner det med maskin, typ elhyvel och-eller bandslip. det kommer damma, använd mask.

Balsa har mindre styrka mot tryck än Divinycell, förutom vid ändträet. Det betyder du måste har flera lager glasfiber vid fotpadsen. Eller falsa (intarsia) ner en 3mm plywood bit under fötterna efter allt är nerslippad till rätt tjocklek.

Till sist, du kommer bara kunna ha en kontant enkel rocker på den, balsan blir så styv in längsriktning. Tänk ut hur du ska baka-in rockern, det inte svårt. har du vidare frågor kan du maila mig.

TW

• konstantin

Medlem
    9 november, 2006 vid 20:32

riktigt snyggt jobb måste jag säga.:grin:

• chris99

Medlem
    10 november, 2006 vid 06:39

Exakt, klart balsa fungerar. Det är ju inte hållfastheten i divinicell man är ute efter direkt..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bygga bräda i balsaträ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.