Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga centerbord?

  • Bygga centerbord?

    Publicerad av mes på 13 januari, 2019 vid 20:54

    Tjo!
    Har fått tag på en räserkossa utan CB och undrar om det finns något överkomligt sätt att bygga ihop ett och om det finns ungefärliga ritningar e dyl som ngn kan dela? Jag är inte ute efter vacumpåsar och krångel. Vill mest testa om jag får till det… (det är en Guy 380 som ligger och lurar på baksidan…).
    Jag har ett CB till en Tornado Div2. Skulle det funkar som form?
    Mes

    johanvm svarade 5 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • bjorkviksmannen

    Medlem
    13 januari, 2019 vid 21:23

    Har inga direkta tips om centerbordsbygge men jag blir jäkligt avis på ditt fynd. Letar också efter en gammal kvalitetskossa men det är ju hur svårt som helst. Ligger säkert ett flertal sådana och samlar damm i garage och förråd. Gratulerar till ditt fynd. (Vad fick du pröjsa?)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    14 januari, 2019 vid 06:08

    Kolla med John Langvall, eller Jonas Davidson kanske?

  • mes

    Medlem
    16 januari, 2019 vid 22:08

    Eftersom jag är en hamster så hade jag gamla Surfsport med testet på brädan och en bild tagen rakt från sidan plus att utsticket på cb är angivet. Jag ritade av formen på CB och så plockade jag NACA 9 profil. Jag har ett Div2-cb i källaren men det är mera rakt. Jag undrar om det är samma profil på framsidan (blåa)…mao konstant tjocklek och avsmalningen sker på nedersta delen?

    Attachment Image
  • johanvm

    Medlem
    20 januari, 2019 vid 09:18

    Kan det vara övre delen av cbord/fena som hamnar i skugga (brädan belyst snett uppifrån)?

  • mes

    Medlem
    20 januari, 2019 vid 09:46

    Kan det vara övre delen av cbord/fena som hamnar i skugga (brädan belyst snett uppifrån)?

    typ den del som råkat hamna i skugga ja…chordlängden (bredden) varierar ju på cb på bilden och då lär ju inte profilen vara samma om man s.a.s. ska hålla proportionerna. Jag ska cadda lite på’t och göra en mockup på toppen så att det fungerar. Jag vet inte riktigt hur jag enklast gör cb men håller på att kolla. Det är mest för skojs skull och för att ha ett litet lagom källarprojekt. Tänker mig att limma någon typ av tunnare trä och sen terapislipa och sist glasfiber och epoxi.

  • johanvm

    Medlem
    21 januari, 2019 vid 21:02

    Hej, symmetrisk NACA låter vettigt. Jag skulle anpassa profiltjockleken högst upp så att dess tjocklek blir ungefär densamma som den platta delen vid rotationspunkten i kassetten. Jag kollade på en freeridefena för att se hur profilen fördelas för att få jämförelse. Den har 10% profiltjocklek ända ut till spetsen, dvs kvoten tjocklek/korda är konstant. Jag skulle köra detsamma på ett c-bord.

    1. Skär ut sidoprofil/planform
    2. Hyvla ner till rätt tjocklek.
    3. Märk ut stödlinjer för fasningar och fasa sen ungefär som i bifogade länkar.

    http://charlesriverrc.org/articles/allegrolite2m/tail_sand.pdf
    http://www.charlesriverrc.org/articles/construction/markdrela_airfoilshaping.pdf

    (OBS! Avvakta med att runda till övergångar mellan fasningarna till dess du fasat klart. Facetternas kanter är bra för att säkerställa/kontrollmäta att allt är symmetriskt och korrekt)
    /J

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga centerbord?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.