Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga feting

  • Bygga feting

    Publicerad av aspen på 17 december, 1999 vid 11:27

    Halloj,
    Jag tog mig för att bygga en “feting” här på senhösten och jag tänkte delge en del av mina erfarenheter.
    Brädan byggdes på ett gammalt vitt styrofoamblock där jag lade in en 14 cm “stringer” av blå byggstyro för att på så sätt få bredden som behövs. Samtidigt så opererade jag bort den gamla felplacerade mastfotskassetten och fenkassetten. För att hålla nere vikten så satsade jag på kol/kevlar väv som jag fick tag på till ett hyfsat pris, (jag har byggt lite förr så jag har gjort bort dom flesta misstagen tidigare). Jag skar oxå bort så mycket volym jag kunde fram för att på så sätt bli av med onödig vikt fram där den stör mest.
    Några mått:Längd 285, bredd 69, Volym ca 140 l,OFO fram 35, OFO bak 48, scoop 26 (ganska kraftigt de sista 30) , Rak bak 95, Tail kick 0.2, vikt 8.5 kg utan fena, mastkassett 130 från bak, ganska mycket V från mastfot bakåt.”Droppade” kanter med endast lite “tucked” från mastfot och framåt. Fenan satte jag 5 cm från baken som är en “Diamond tail”, på så sätt får jag relativt liten yta bakom fenan där den inte gör någon nytta, men slipper ändå ha en “Flap” för att skydda mig från “spin-out”. De flesta av ovanstående mått kan man finna i de tester som engelska “boards” och “windsurf” gjorde på vårkanten,och genom att följa den disskution som var på gamla konfen förra året. Så man behöver inte mäta av en bräda för att hamna någorlunda rätt.
    Jag hann segla med den några gånger i November med en 46 cm fena och 7 kvm segel (det största jag har) och jag måste säga att den fungerar skitbra helt enkelt! Planar mycket tidigt, stabil som ett salsgolv,superförlåtande i gippar, tar höjd som jag aldrig har varit i närheten av förr, går bättre genom “chop” än min gamla F2 slalom-bräda (troligtvis pga V-formen). Det roligaste är tycker jag att man även om vinden är lite skral så kan man innan gippen falla av ordentligt och på så sätt få med sig bra fart gm hela gippen utan att vara rädd att man har tappat höjd, för den tar man igen på nolltid. Min konklusion är att om man som jag mest seglar i större insjöar så är feting-brädorna med stora Free-ride segel och fenor det bästa som har hänt sporten på länge. Dom är oxå så stabila så att jag kommer att köra hårt med hustrun nästa sommar så att hon får känna av hur det är att segla “småbrädor” istället för den gamla F2 “lightning” hon vill använda. Ända problemet var kol/kevlar väven som var en bitch att kapa till! Men om man lade väven på en spånskiva och la en list ovanpå som stöd så gick det bra att skära med en mattkniv faktiskt. Kolväven gör att brädan blir styv som ett spett så ingen energi går bort i vibrationer. Jag lade nu två lager kol/kevlar på ovansidan plus en 160 g GF-väv som sliplager givetvis med lite förstärkningar under stroppar och så och det funkar bra.Undersidan ca 3 lager 160 g GF-väv. Slutkostnad med väv och epoxi ca 2500 kr, (kassetterna återanvände jag förstås).Det enda som fattas nu är ett STORT segel, ca 8.5 kvm, men det får bli till våren. Sen kan Ni ligga och guppa runt på småbrädorna, grabbar!

    nemo svarade 24 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • paddy

    Medlem
    19 december, 1999 vid 15:06

    Kul att någon vågar sig på att bygga “monster” själv.
    Du verkar ju åtminstonde veta vad du sysslar med.
    Vi andra är nog fast med produktionsbrädor, eftersom det är ganska
    avancerat att bygga racebrädor.
    Surf´s up

    Mvh Paddy

    Surfers Workshop Malmö

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 december, 1999 vid 16:37

    Grattis till ditt fina bygge du verkar verkligen veta vad du sysslar med.

    Det skulle vara intressant att få dina övergripande synpunkter på brädor som tex Xantos 290, Xantos 295 II, Explosion 295 som alla lovordas i tester som planar rätt så tidigt och som går fort i låg-vind och som är på ca 130 liter, men som är smalare än din bräda tex 62 – 65.
    Vad förlorar du och vad vinner du på att bygga en bredare/fetare bräda?
    Livlighet tex? Hur fungerar din bräda i Chop etc…..i jämförelse med en 62:a
    Du hittrar en verkligt bra tabell på några bra brädor på
    http://www.surf-magazin.de
    Klicka på Test klicka sen på Freeride L

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 december, 1999 vid 08:52

    Kul att du fastnat för STOORT, men du…
    köp större segel än 8.5…
    Man kan aldrig få för stort på en så’n bräda!

    ReJS NISSE…

  • aspen

    Medlem
    21 december, 1999 vid 08:29

    Tack för berömmet!
    Jag tror att man ska tänka på några saker och det är att v-formen gör brädan okänsligare för chop. “Trade-off” är att den planar något senare men det tar man ledigt igen många gånger om med den större bredden. Jag tror oxå att man om man vill ha en bräda som gippar hyfsat bra trots bredden så ska man skära ner kanterna ordentligt så att dom blir relativt tunna annars är nog risken stor att man kommer att studsa utan kontroll i gippen. Generellt sett (från mitt håll) så vill jag hålla ner volymen över hela brädan då den inte gör någon större nytta utan gör bara ekipaget tyngre och allmänt otympligare på vattnet, dvs jag gillar lite tunnare brädor bättre än tjocka. Den stora bredden gör oxå att man kan bygga in mycket sväng (kurvig bräda) som oxå i viss mån gör brädan gippvänligare. Man ska heller inte glömma att den korta raka ytan bak och den kurviga rockerlinjen (jämfört med äldre brädor) oxå gör sitt till för att bättra på kurvegenskaperna. Dessa parametrar sammantaget tar i vis mån bort effekten av den stora breddens negativa påverkan på gippegenskaperna. Vad gäller de olika brädor du nämner så måste jag nog passa då jag inte har seglat någon av dom men jag misstänker att Xantos 290 med sin fetare häck och något mera bredd bör plana fortare än “gamla” 295 II. Det ska bli intressant och se vad tidningarna kommer att skriva om de “mindre” fetingarna som är på ingång som BIC’s 273, AHD’s Maxx-serie och Starboard’s Carve 111 med flera. Dom kanske kan om dom håller måttet bli verkliga all-round brädor (undantaget våg-segling f’stås) som tar segel mellan 5-8 kvm.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 december, 1999 vid 16:01

    Hej “Aspen”,

    Vi vill gärna ha kontakt med dig. Har du lust att skicka ett mail till:
    redaktionen@surfblaskan.com

    Hälsningar

    Redaktionen
    Blå rummet Windsurfing
    http://www.surfblaskan.com

  • nemo

    Medlem
    29 december, 1999 vid 19:08

    Har du kört den med sjögräsfena? Jag upplever att fetingbrädorna “suger” på slören mer en konvensionella brädor, har dock endast kör freeridevarianter som Vision 150,170 Xantos 300,290 och Bic Techno. Jag inbillar mig att det skulle bli bättre om fenorna konstruerades med ett par cm offset förut. Vad tror du? Vet du om någon tillverkare som har löst problemet? Kan inte du göra det snälla?…
    Mvh Nemo

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga feting

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.