Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Bygga i playwood????
-
Bygga i playwood????
Publicerad av anonym-anvandare på 25 november, 2002 vid 15:12Har inskaffat mig en 12mm plywood skiva vilken jag tänkte bygga mig en bräda av.hur många lager väv måste man ha runt den för den ska hålla???
anonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 1 Medlem · 9 Svar -
9 Svar
-
0 lager. har kört en säsong på en sådan. men det skadar ju inte att lägga på lite. den blir ju lite styvare och slagtåligare då också. /david
-
I have a 150×44 12mm lightwind board(wide at the tips)made from 1 x 12mm, bent to <2cm rocker, and a 148 x 38 made from 3 x 4mm with more rocker. I didn't use any glass at all. They seem plenty strong enough for my 90kg. If you don't put in too much rocker then flex is good. I used 2-part epoxy floor paint on one and 6 layers of PU marine varnish on the other. Both weigh around 4.5 kg and work great.
Don’t bother with glass&resin, at least not for your first attempt.Dave
-
How did you get the 2cm rocker on your 150 board???
-
Det är bara att skicka ner plywoodskivan i badkaret, låta den ligga i varmt vatten ett tag. Sen så är det bara att tynga ner skivan till önskad rocker(lägg på nån cm extra, den går tillbaka endel) och låta den torka så. Det är en bra grej att göra det här innan du sågar och slipar shapen, dom yttre lagren kan få lite småsprickor/hack när skivan torkar, bara lite estetiskt tråkigt iof. Jag gjorde shapen först och har kört på skiten hela sommaren och hösten, håller fortfarande(utan något glas).
/f -
fenor und stroppar då?
fastsättning? och behövs fenor?, ni som vet…
nån som funderat på det?
-
fenor:
När det är plattvatten och lågvind så funkar det skitbra utan fenor(möjligen bättre,eftersom brädan blir snabb utan fenor), jag har inga på mina träbrädor, men det blir lite jobbigare att landa hopp… först så hade jag alu-fenor på en av brädorna men dom var så jävla risiga så brädan blev skitlångsam…
stroppar:
Dra en vagnsbult genom brädan, underifrån, (det bästa är att försänka bulten oxå). Kladda på en massa epoxy/polyester så det blir tätt.
Lycka till!
/f -
vad är playwood för något, lek-trä?!? Är det typ som playmo fast i trä istället för plast…?
-
Du får vara snäll mot våra stackars dyslektiker…
Logga in för att svara.