• Bygga om…

    Publicerad av mountainfarm på 22 januari, 2010 vid 15:21

    Mitt i allt soppslevande, pannkaksisar och diverse kälkkonstruktioner…

    Följer några forumtrådar angående flerfenshysterin.
    Folk verkar vara riktigt på hugget och bygger om sina singlefin-häckar till alla de nya konfigurationerna.
    Är det lönt? Får man till det eller hamnar man i slutänden med samma bräda fast med några fler fenor bara?

    Tanken på att pajja något som fungerar bra, gör att jag inte vågar (för tillfället…).
    Har en Tabou Pocket Wave 85 (2005) som kanske funkar som quad..?
    Kul med lite synpunkter!

    Plockade lite bilder från Boards forum…

    ola-h svarade 14 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ola-h

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 15:27

    Det är nog mer ett kul projekt om man gillar att pula i verkstan än något man gör för att få en SÅÅÅÅÅ mycket bättre bräda. Men visst, Pocket:en funkar säkert helt OK som quad om du får fenboxarna rätt och väljer rätt fenor

  • mountainfarm

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 15:37

    … inte så oväntat kanske. Kul projekt, men – ingen direkt prestandaförbättring.

    Men – vad är rätt placering och rätt fenor? Vilka faktorer på en bräda kan hinta om det?

    /F

  • snaffe

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 17:55
    Mountainfarm;595874 wrote:
    Mitt i allt soppslevande, pannkaksisar och diverse kälkkonstruktioner…

    Följer några forumtrådar angående flerfenshysterin.
    Folk verkar vara riktigt på hugget och bygger om sina singlefin-häckar till alla de nya konfigurationerna.
    Är det lönt? Får man till det eller hamnar man i slutänden med samma bräda fast med några fler fenor bara?

    Tanken på att pajja något som fungerar bra, gör att jag inte vågar (för tillfället…).
    Har en Tabou Pocket Wave 85 (2005) som kanske funkar som quad..?
    Kul med lite synpunkter!

    Plockade lite bilder från Boards forum…

    Ja eller så får man samma bräda fast den funkar lite sämre. Men det är ju alltid kul att mecka lite ibland.

  • ola-h

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 22:21

    Jag skulle sätta mitten på framboxarna mitt för bakstroppens framskruv eller kanske max två cm framför detta läge. Å så mitten på bakboxarna ungefär under bakstroppens bakskruv, eventuellt någon cm framför detta. Bakboxarna skulle jag sätta ca 13cm isär, framboxarna ca 4-5cm från brädans kant (mätt i centrum på boxens bakkant).

    Vilken typ av fenboxar du skall sätta i beror rätt mycket på hur mycket deg du kan tänka dig lägga på fenor. Fenor till de flests surfboxar är billigare, men kanske inte så anpassade för vindsurfing. Fenor för “vindsurfingboxar” (minituttle, US) är ofta rätt dyra, men det finns ett hyfsat urval. Är du händig kan du slipa till själv från gamla fenor du fixar billigt eller gratis. DÅ är ju US bra, men minituttle funkar också för det är lätt att gjuta om till MT-bas. MT (minituttle) är rätt mycket lättare om man skall montera in fyra stycken.

  • svenne

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 08:15

    Jag tror att du får en tyngre bräda som går ungefär som tidigare, eller något sämre.

    Minituttle är starka boxar men har ett begränsat utbud av fenor.
    FCS (Fusion) har ett enormt utbud men boxarna är klenare än minituttle.
    Future är nånstans mellan FCS och Minituttle i styrka och har inte lika stort utbud av fenor. De är dock väldigt lätta att installera.

    http://www.surffcs.com/Fusion.swf
    http://www.futuresfins.com/

  • mountainfarm

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 18:53

    Okidoki, tack för era synpunkter!
    Får väl… tapetsera om eller nåt istället… 😉

    /F

    PS. Ola, dina boxplaceringar är antecknade!

  • janne_b

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 20:01

    Håller med Svenne.
    Trifin/thrusters är dessutom jävligt känsliga för placeringen av småboxarna och fenstorleken, så man bör använda små US-boxar för att kunna lirka fram rätt positioner. Har byggt många brädor med fasta minituttle i trifin och det blir aldrig likadant från gång till gång.

  • ola-h

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 16:38

    Jag tror iofs (paradoxalt nog) att quad är mindre känsligt är thruster/tri-fin eftersom quadbrädor helt enkelt verkar var mer förlåtande.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.