Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bygger en lättvindsbräda.

  • appelqvist

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:45
    MattiasN;570643 wrote:
    johan. Jag har en garderobs dörr hemma du kan få!

    Super! Men då kommer ju alla skelett du har där att synas…! :shocked:

  • appelqvist

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:48
    pjoter;570644 wrote:
    Strunta i allt vad plast heter. Bygg av byggply istället, se bara till att du får en bit utan för mkt kvistar å skavanker. Lacka den sedan ordentligt. Att plasta är bara ett grymt onödigt jobb och försämrar oftast brädan då det helt dödad den naturliga flexen som gör trä så grymt som byggmaterial. Sen blir den betydligt tyngre med än utan plast. Gör man den sedan av ply kan man lätt göra 3 olika modeller på en plyskiva och testa vilken man gillar bäst.

    På en lättvindsbräda ska det inte vara någon rocker (dvs INGEN 🙂 ). Den rocker som behövs när det börjar blåsa fixar flexen i träet. Till lättvind vill man tvärtemot wakestyle ha en del flex i brädan då den ska vara helt plan när man inte har sånt tryck på den och börja böja sig när man har lite bättre fart/tryck och vill kunna svänga å leka lite.

    Storleksmässigt räcker 45*145 gott. Har en egen 128*41 som är grym i lättvind.
    outlinen görs bäst något konkav, då det ger mer flyt hela vägen till tipparna och också en bättre kant i vattnet för höjdtagning. Vill man kan man göra som små horn i tipparna, typ som en picklefork fast mindre. Fördelen med dessa är att de funkar lite som fenor och stabiliserar brädan, både på skär och när man kör rakt. Nackdelen är att dom lätt hugger i chop.

    Fenor ska INTE finnas på en lättvindsbräda, dom skapar bara onödigt drag i vattnet, även hålen till fenorna skapar det så tänk inte ens tanken. Det är därför man ger brädan en bra kant och gärna några små horn.

    Tackar, bra råd. Utan epoxy blir det väldigt mycket billigare. 9 mm funkar nog inte utan laminering däremot. Får nog köra på 12 mm istället. Funderar på att limma 3 st 4 mm för att skapa en riktigt skarp edge. Vad tror du om det?

  • snygging

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:29

    Min lättvinds bräda excalibure eller vad den heter är 145*45 vilket känns okej ändå utan att bli för klumpig, har haft den som reserv nu om min ordinarie bräda är väck. Den är något långsam tror det beror på rätt tjocka kanter!

  • _dave

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 12:08

    What pjoter said.

    I just replied on the other thread with similar advice
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showpost.php?p=570619&postcount=2″]www.Surfzone.se – Visa ett inlägg – Bygger en lättvindsbräda.[/ame]

    pjoter;570644 wrote:
    Strunta i allt vad plast heter. Bygg av byggply istället, se bara till att du får en bit utan för mkt kvistar å skavanker. Lacka den sedan ordentligt. Att plasta är bara ett grymt onödigt jobb och försämrar oftast brädan då det helt dödad den naturliga flexen som gör trä så grymt som byggmaterial. Sen blir den betydligt tyngre med än utan plast. Gör man den sedan av ply kan man lätt göra 3 olika modeller på en plyskiva och testa vilken man gillar bäst.

    På en lättvindsbräda ska det inte vara någon rocker (dvs INGEN 🙂 ). Den rocker som behövs när det börjar blåsa fixar flexen i träet. Till lättvind vill man tvärtemot wakestyle ha en del flex i brädan då den ska vara helt plan när man inte har sånt tryck på den och börja böja sig när man har lite bättre fart/tryck och vill kunna svänga å leka lite.

    Storleksmässigt räcker 45*145 gott. Har en egen 128*41 som är grym i lättvind.
    outlinen görs bäst något konkav, då det ger mer flyt hela vägen till tipparna och också en bättre kant i vattnet för höjdtagning. Vill man kan man göra som små horn i tipparna, typ som en picklefork fast mindre. Fördelen med dessa är att de funkar lite som fenor och stabiliserar brädan, både på skär och när man kör rakt. Nackdelen är att dom lätt hugger i chop.

    Fenor ska INTE finnas på en lättvindsbräda, dom skapar bara onödigt drag i vattnet, även hålen till fenorna skapar det så tänk inte ens tanken. Det är därför man ger brädan en bra kant och gärna några små horn.

  • appelqvist

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 12:13

    Ritningen i din länk kör på snowboard form. Är det och små horn den optimala formen?

  • _dave

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 12:39
    Appelqvist;570690 wrote:
    Ritningen i din länk kör på snowboard form. Är det och små horn den optimala formen?

    Dunno about optimal. But the concave feels nice on a finless board. Seems to give a bit more directional stability. But not too much otherwise you get too much flex in the middle and a weird jellyfishing when powered up. Rounded corners stop the tips catching and compensate for lack of rocker.

    But these things are cheap to build. Make a few.

  • farbrorfraz

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 12:51

    Eftersom en lättvindsbräda blir bred och förmodligen inte kommer att köras toeside, kan man experimentera med formen ännu mer och kanske göra en asymmetrisk bräda med hälkanten längre än tåkante osv.

    som sagts tidigare, gör du med enkla material och så kan du göra många. det är skoj att bygga “freaks” inte minst när man ser minen på folket på stranden… =)

    Jag byggde några plywoodbrädor förr, laminerade ihop 2 4mm skivor med väv och epoxy i böj under press (primitivt, inget vacuum), sen väv å epoxy runt (farsan hade en massa hemma, snyltade av honom…. ) blev en mjuk bräda, för mjuk för mig, men jag fick in konkav bottenform och lite av varje. skoj!

  • pjoter

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 13:31

    det är den formen jag fått att funka bra. med små horn. 🙂 typ 2cm utstick på hornen har jag för mig.

    Ska se om jag får tid att leta upp min bräda där hemma så kan jag ta ett kort.

  • daniel-nyberg

    Medlem
    1 september, 2009 vid 21:07

    Köp ett rockertable av mig, så får du kärnmaterial och tre outlines på köpet. Se
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24208/cat/10

  • above_the_law

    Medlem
    2 september, 2009 vid 00:17

    Korrigering!
    Var nog fn full när jag skrev det första inlägget och missade några nollor;-)
    Jag bet 800 kr (inte 80) för styrofoamblocket (men vill man ha billigare kan man ju anv frigo och träskiva i form av “smörgås-konstruktion”).
    Jag har INTE avänt den billiga polyester jag hade hemma just p g a att styrofoam smälter. Istället blev det epoxy 1,5 l för ca 400 på biltema.

    Den är nästan helt platt under (lite konkav i första halvan), har scoop i fören efter “känsla” och lite rocker i aktern ca one foot off (kommer inte ihåg mått nu).

    Motiv: Jimmy Hendrix

    No fins…

    Bilder kommer, men jag är i Tjockholm på konf hela veckan så det dröjer lite.

    Tyvärr var blocket bara 120 cm när jag skulle önskat ca 1,35 cm men det blir nog bra ändå. Bredd ca 48 cm…. o s v

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bygger en lättvindsbräda.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.