Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies byta riktning med ett hopp ?

  • wulltd

    Medlem
    30 augusti, 2012 vid 18:35

    Du åker åt ett håll, svänger upp kiten som ett hopp och istället för att parkera kiten rakt upp en stund styr du ner den HÅRT i powerzone i motsatt riktning när du precis efter att du fått lite lyft.

    Det viktiga är att svänga över kiten utan att pausa.

    Det kan även vara lättare att göra det med lite backspin för att inte tappa kontrollen, glöm inte att dra upp knäna samt satsa inte på stora hopp (desto större desto svårare 😉

    Jag brukar försöka göra dem bara en halvmeter över ytan för att öva!
    Lycka till

  • gnutten

    Medlem
    31 augusti, 2012 vid 09:28

    Sök på transition, tex
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=UcGUBxENRG8″]Aerial Transition – Mobile Top Tips – Progression Kiteboarding Intermediate – YouTube[/ame]

    Kanta mycket precis innan upp hoppet, så att du inte har någon fart frammåt.

  • *********

    Gäst
    31 augusti, 2012 vid 11:21

    Håll kvar draget i “bakre” handen, hellre lite för länge än för lite.

  • niss

    Medlem
    31 augusti, 2012 vid 12:16

    Tack för tipsen. Vad är backspin?

  • wulltd

    Medlem
    1 september, 2012 vid 07:07

    Jag menade med backspin att du gör en 360, där du använder momentet du får när du svänger upp mot vinden precis innan hoppet.

  • pelle-surf

    Medlem
    1 september, 2012 vid 11:39

    Har lyckats lära mig backspinn ( 360 ) ganska skapligt och försökte mig på att även vända håll i luften samtidigt med backspinnen. Hade nog lite väl hög fart, lite väl höjd i hoppet och styrde över kiten lite väl tidigt och hårt, för det rycket som blev, innan jag hunnit runt i spinnen, medförde tidernas vattenlavemang när jag landade på rygg.
    Ska nog dela upp försöket och träna lite på ovanstående, att bara ändra åkriktning i hoppet innan jag försöker igen.

  • blizzy

    Medlem
    3 september, 2012 vid 06:44

    Som dom andra säger, styr upp kiten i 12, hoppa, styr vidare kiten ner på andra hållet (10 om du kom från 2, och vice versa). Viktigt att få en jämn rörelse i kiten och att du styr ner den hyfsat kraftfullt så att kiten hamnar i power zone och inte bara åker sakta över till andra sidan.
    Går att kombinera med en back roll (ovan kallt för “backspin”). Det är dock lättast att lära sig en back roll vanligt först och sedan ta med den i transitionen. Men principen är densamma, kanta hårt och och titta över din främre axel och rotera kroppen åt det hållet.. Samtidigt som rotationen påbörjas flyttas kiten till 12 för att få lyftkraft. Halvvägs genom rotationen fortsätter du dra i bakhanden för att få ner kiten i power zone på andra sidan (mot 10 respektive 2).

    Kolla progression videos (som f.ö. länkades ovan) på både transition, back roll och back roll transition, finns massvis med tips att ta del av!

  • niss

    Medlem
    26 september, 2012 vid 15:26

    Testade lite i veckan. Lyckades med 1 av 6 försök. Tror att jag förde kiten från 11 till 3-4 och det blev en väldig fart neråt mer än framåt. Lite svårt att parera.
    Räcker det att föra kiten från 11 till 2 i princip?
    Behöver jag verkligen göra ett avhopp vid 12 ? verkar som att jag lyfte lite ändå !

  • blizzy

    Medlem
    27 september, 2012 vid 06:44

    Desto lägre ner du börjar (dvs desto längre kiten kommer att röra sig till kl12) och desto snabbare du gör det, desto högre kommer du att hoppa.
    Desto lägre ner du avslutar och desto snabbare du gör det, desto mer fart kommer du att få i den nya färdriktningen.
    Och där emellan så måste du behålla kiten i 12 en liten stund för att hålla dig uppe i luften.
    Så vill du hoppa högre, gör en större och/eller snabbare rörelse upp till tolv. Vill du åka iväg snabbare, gör en större och/eller snabbare rörelse ner från tolv (i den nya färdriktningen).

    Ja du måste hålla emot medan kiten är på väg upp i 12 och sedan göra ett avhopp, annars tappar du kraft i hoppet.

    Se videon ovan

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies byta riktning med ett hopp ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.