Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byta ut Freestyle mot Slalom/Race/Freeride för FART!?

  • Byta ut Freestyle mot Slalom/Race/Freeride för FART!?

    Publicerad av dannew på 15 oktober, 2007 vid 18:13

    Hej alla speedfreaks!

    Kul att ni återupplivats från det gamla glada 80-talet när speed var grymt! Jag har ägt freestylebräda ett antal år, men inte kan jag freestyle för det, eller är sugen på att lägga tid på att lära mig. Funderar tom på att köpa en SNABB LÄTTPLANAD bräda för att åka FORT fram och tillbaka. Jag vill plana tidigit, gärna riktigt tidigt och sedan gå ner på stor vågbräda när det blåser 5.5 (dvs 5.5 för vågseglare). Vill helst bara ha 1 stort segel. Har redan 5.5-3.7.

    – Vad har ni för tips, vad skall man skaffa?
    – Är 8.0 + 6.5 rätt? Eller räcker det med 7.0 eller 7.5?
    – kall man köpa en 110-120 liters slalom, eller är en Super Crossbräda nästan lika snabb? Då kan man ju tricka lite om man får återfall…

    SpeedJanne, Slalom Henken mfl HJÄLP! en vilsen vågseglare…!

    ola-h svarade 16 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • andersbq

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 04:41

    Vad väger du?
    Väger själv 90 kg och satstar nog på 110 liter och runt 8,3 kan som ett bra startkit. Borde gå igång samtidigt som freestyle 116 och 7.0, men öka toppfarten med 3-5 knop.

  • Oregistrerad

    Gäst
    16 oktober, 2007 vid 05:16

    110 är ju bra under 8 m/s i alla fall

  • oscar

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 06:18

    Been there done that….efter en säsong med vågis och en slalom/ 8.3 är jag tillbaka på vågis och en fsw. Var rätt trist att bränna fram och tillbaka själv med 8.3an. Köpt en slalom på 100 liter istället med 6.6 som jag kan ha då det finns chans att segla 30-35 knop istället, betydligt roligare!

  • jester

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 08:17

    Hejs!

    Om du “bara” vill ha ett större segel, så skulle jag rekommendera 7.8 och en 105 liters slalom, iaf om du är lite tyngre. Brukar själv ligga mellan 30-35 knop med denna uppsättning. Är du lite lättare så kan du faktiskt gå ner på en 90-liters bräda, 7.8:an fungerar fortfarande riktigt bra på en sådan bräda.

    Lycka till, och välkommen in i värmen på speed-konfen oxå!

  • svanvik

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 12:52

    Jesters tipps är perfekt i kombination med en formula och ett segel på mellan 10.5 till 12 beroende på din vikt. Då kan du segla de flesta dagar, vara med på tävlingar som planerats iförväg osv. Väljer du ett lite mindre formula segel håller du det tills du kan gå på vågprylarna.

  • basse

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 17:37

    Har du förankrat detta hemma Danne??
    Glöm inte att det skall handlas golv å andra bra att ha saker också!!!

    🙂

  • andersbq

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 20:03

    Danne, klart du ska köra speed. En riktig materialsport med mycket snack på stranden, oxå slipper du freestyla och bli tagen som dåre på flygplatserna!

  • Oregistrerad

    Gäst
    19 oktober, 2007 vid 13:52

    Om inte jag får köpa hus snart så skiter jag i golv mm, då skall det köpas slalom och åkas till Maui!!! Och golvleverantören hör man inte så mkt av…

    – Vad tror ni om en Excocet Slalom 125 liters? & t ex 8.0?
    – Eller en F2 SX 125 liter?
    – 8.0 för litet om man har endast 1 segel och vill köra tills det blåser 10-11 m/s?
    – 125 liter för stort för att det skall gå snabbt?

    Jag gillar att den är 80 cm bred så tjejen kan börja på den, och jag tänkte nöja mig med 1 segel. Fokus är FART!! och att plana tidigt. Räcker om jag kan hålla seglet till 10-11 m/s.

    Tacksam för tipset hittills. Alla vill nog köra fort innerst inne, tom S.. ;o)

  • jester

    Medlem
    19 oktober, 2007 vid 14:30

    Exocets 125 liters slalom (iaf toppmodellen Warp Slalom) är 73 cm bred. Den som är 80 cm bred har 145 liter. Jag har den större varianten, och är väldigt nöjd med den. Kör 9.0, när det blåser 7.8 går jag ner på mindre brädor, även om det naturligtvis går att köra 7.8.

    Spelar ingen roll om du köper Exocet eller F2 egentligen. Finns inga dåliga brädor på marknade idag.

    125 liter är helt klart stort, men farter upp till, och något över 30 knop går att prestera med dessa brädor. Men helt klart lättare med mindre brädor.

    Tror nog att 8-9 kvadrat borde räcka till. Glöm inte att denna typ av brädor kräver kraftfulla segel, freerace funkar, men helst ett riktigt slalomsegel.

  • pure

    Medlem
    19 oktober, 2007 vid 14:35

    Liten fråga som är relaterad till tidig planing som TS var ute efter:
    Är inte freestyle brädorna dom som är designade till att ha den absolut tidigaste planingen av alla typer (Förutom formula då kanske)?

  • dr-masse

    Medlem
    19 oktober, 2007 vid 15:21

    @Oscar 422465 wrote:

    Been there done that….efter en säsong med vågis och en slalom/ 8.3 är jag tillbaka på vågis och en fsw. Var rätt trist att bränna fram och tillbaka själv med 8.3an. Köpt en slalom på 100 liter istället med 6.6 som jag kan ha då det finns chans att segla 30-35 knop istället, betydligt roligare!

    Ha, ha! Har gjort exakt samma sak, fast med 7.6!

    Tebaks till freestyleplankan blev det för mig. Fortfarande usel på freestyle, men bättre sommarbräda för vågseglingsträning finns inte.

    Och som påpekas i annan plats i denna tråd – för att slå en stor freestyle i tidig planing får man ta till rätt stora grejor.

  • andersbq

    Medlem
    19 oktober, 2007 vid 15:42

    Och en stor freestyle är en snabb bräda, bara att sätta på en snabb rigg!
    Min Playmate är INTE till salu!

  • getwet

    Medlem
    19 oktober, 2007 vid 17:36

    @Oregistrerad 423264 wrote:

    Om inte jag får köpa hus snart så skiter jag i golv mm, då skall det köpas slalom och åkas till Maui!!! Och golvleverantören hör man inte så mkt av…

    – Vad tror ni om en Excocet Slalom 125 liters? & t ex 8.0?
    – Eller en F2 SX 125 liter?
    – 8.0 för litet om man har endast 1 segel och vill köra tills det blåser 10-11 m/s?
    – 125 liter för stort för att det skall gå snabbt?

    Jag gillar att den är 80 cm bred så tjejen kan börja på den, och jag tänkte nöja mig med 1 segel. Fokus är FART!! och att plana tidigt. Räcker om jag kan hålla seglet till 10-11 m/s.

    Tacksam för tipset hittills. Alla vill nog köra fort innerst inne, tom S.. ;o)

    Verkar som om du prioriterar fart, och tyvärr finns det då inga genvägar med freeride eller andra mellanting. Dessa grejer kan visserligen gå fort men det saknas ändå något………om man kan utnyttja materialet!
    OM det är fart som gäller så är det bara att införskaffa fullblod, resten somnar man på!

  • speedjanne

    Medlem
    19 oktober, 2007 vid 19:51

    Har funderat flera dagar och nu kommer mitt svar som du skall följa……

    Du skall ha en Tabou Manta 67 och ett North Warp 7.3(och ett 6.3 om du har råd )
    OK????

    Fena..Tectonics Goldwing 36

  • Oregistrerad

    Gäst
    19 oktober, 2007 vid 20:52

    80 cm bred är bra som kurt på kursbräda att snurra runt me, men 80 cm bredd är inte så snabbt men kryssar bra

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byta ut Freestyle mot Slalom/Race/Freeride för FART!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.