Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Byta ut högtalarna i instrumentbrädan på VW??

  • Byta ut högtalarna i instrumentbrädan på VW??

    Publicerad av mattap på 3 januari, 2006 vid 21:57

    Tjena! Tänkte slänga i lite bättre ljud i min buss(99:ans T4)

    Är det nån som bytt ut högtalarna som sitter i instrumentpanelen? Har lyckats mäta mig fram till att det måste vara 4″ högtalare som passar där men jag är lite orolig för monteringsdjupet.

    Röret till luftmustycket siter ju snuskigt nära och när jag mäter får jag det till ca 40mm. De flesta högtalare har ett monteringsdjup på 43-50mm som jag kollat på. Kanske går att pressa i skiten?? Nån som har erfarenheter??

    En liten aktiv baslåda under passagerarsätet, nya 4 tummare i IP:n och ett slutsteg, sen borde vägbruset vara som bortlåst :o)

    //Mats

    karapp svarade 18 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • svenne

    Medlem
    3 januari, 2006 vid 22:02

    Jag bytte ut dem i en -02:a utan problem, köpte nån Pioneer-modell och de passade perfekt. Hade soffa och byggde igen chassit till en låda med en 10-tummare i och hade slutsteget bakom förarsätet (lastväggen är ett bra kylelement…). Vägbruset var garanterat ohörbart. 🙂

  • mattap

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 15:09

    Du vet inte modellen?? (eller egentligen monteringsdjupet?) Fick du lov att skruva fast dem eller clipsade man i dem liknande orginalhögtalarna?
    Du behöved ingen distans? Fick du dit originalgallret?

    Många frågor…

    /Mats

  • svenne

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 15:57

    Hehe… Monteringslim. Det blev jäkligt tätt och bra.

  • mag

    Medlem
    6 januari, 2006 vid 12:50

    Jag har också bytt ut mina till nya 4″. Blev bättre ljud fast jag tror att du ska sätta in 2 kompletterande högt i dörrarna eller nere på golvet framför stolarna för att få riktig skillnad. Eller så sätter du två uppe i hörnen bakom stolen som du kan vrida bakåt in i boutrymmet. På så vis får du tryck i hela bussen oavsett om du är fram eller därbak. Så skulle jag vilja göra.

    /Magnus

  • swe-496

    Medlem
    8 januari, 2006 vid 18:09

    Kolla på modellanpassade högtalare. Köpte Pioneers till min förra bil till dörrarna. Original satt det 50watts 3-vägs, de nya var på 150watt också 3-vägs. De flesta bilradiohandlare har kataloger på de olika märkena. Finns modellanpassat till de flesta märkena.

  • svenne

    Medlem
    8 januari, 2006 vid 20:42

    Är det inte 4-tums hål i brädan? Jag hade i alla fall problem med att panelen var så tunn så det fanns inget att skruva i, därför blev det monteringslim och det blev riktigt bra. Det var inga problem att få in de under originalgallren.

  • karapp

    Medlem
    14 januari, 2006 vid 21:31

    Högtalare bakom sätena är inge bra, inte uppe vid huvet iallafall,
    monterade två 6x9or där, och de spelar än rakt i örat… inge bra alls.
    får sänka ner mina rejält så det är framsystemet får spela.
    När man är bak i bussen funkar de dock kanon.

    Fyror är det som passar i orginalhålen i instrumentbrädan ja, orginalfästhålen
    e kass så elementen kan röra sig endel, iallafall på årmod. 92, kanske kraftigare senare.

    Jag har iallafall byggt en baffel så de får lite mer stöd, har stoppat i 5.25 med funkar fint men man får byta galler.

  • ola_p

    Medlem
    14 januari, 2006 vid 22:05

    Stoppade i ett par 4or i orginalhålen, ett klart lyft, men behöver en ordentligare baffel och förmodligen en låda också…
    Har en bandpasslåda med två 6.5or i, spelar rätt bra med bas, dock lite för djupt… Saknas en bit mellan baslådan och framsystemet, men ska testa att korta basreflexen lite å se om det blir bättre, annars är det nog så att lådan blev lite stor…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Byta ut högtalarna i instrumentbrädan på VW??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.