Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byta ut lättvindsbräda

  • Byta ut lättvindsbräda

    Publicerad av freed på 29 juli, 2010 vid 11:55

    Tjena,
    Har kört fast och behöver hjälp. Funderar på att byta ut lättvindsbrädan men tvekar. Hur hade ni gjort?

    Har idag en proof course racer, årsm -01, 278 lång och 72 bred. Lätt och i bra skick.
    Kör den med 8,2 segel. Tycker generellt att det går ok men börjar känna att en bräda från -01 är rätt gammal. Den känns ibland även rätt lång när det blir lite sjö som det ibland blir på Östersjön trots att vinden är svag. På Öresundssidan funkar den väldigt bra på plattvatten. Tror att den klarar segel upp till ca 9-9.5

    Tittade idag på en SB Futura 133, -09 för 10 000 (ny). Den behöver kompletteras med en sjögräsfena för att fungera nere i Skåne där jag bor. Tänkte köra den med 8.2 och eventuellt ett nyare större segel runt 9-9.5, kanske ett Traction 8.5, får se.

    * Tror ni denna bräda planar snabbare än min nuvarande proof?
    * Blir det lite mer lätthanterligt och lite mjukare i gippar etc?
    * Eller ska jag upp på nästa storlek av Futura, typ 140 liter?
    * Eller rent av köpa någon annan bräda som är bättre, beggad eller ny spelar inte så stor roll så länge den är hel
    * Finns ju även alternativet att köpa en fomulabräda, kommer dock inte att köra på formularigg då jag tycker det blir för bökigt, så största size ca 9kvm.
    * Eller ska behålla nuvarande bräda och köpa något annat kul för pengarna

    Blåser det mer tar jag lilla kittet med 6,5 som största så detta är ett lättvindskomplement för shortssurfing. Kör i princip alltid själv, ganska långt ute till havs så det gör inget om brädan inte är snabbast i världen, dock bör den komma igång tidigt.

    Tacksam för input

    bicless svarade 13 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • kapten-k

    Medlem
    29 juli, 2010 vid 19:08

    Kika på en stor modern slalom.
    Kan säga så här, jag har en exocet RS5 (230*73 115lit) och en f2 formula som lättvindsbrädor.
    Kör 8.2 på bägge.
    När det är lönt att byta till formulan, då blåser det under 6m/s
    Tar man bara något pumptag, så planar slalombrädan nästan lika tidigt, sen gippar den som en dröm, vilket inte en formula gör.

    Vikten på brädan gör väldigt mycket i lätt vind.

  • freed

    Medlem
    29 juli, 2010 vid 21:09

    tjena,
    tack för input

    planen är att köra 5-6…7 ms på detta lättvinds/shortskitt. 133 liter räcker kanske.
    min nuvarande proofbräda är väldigt lätt, därför är jag lite orolig att jag ska få senare planing om jag byter upp mig. Dock är den väldigt stötig (troligtvis pga längden) så fort det blir lite sjö. Den känns oxå betydligt mer rank än mina småbrädor trots att dessa är smalare (men givetvis kortare). Seglingen blir oskön så fort dyningarna rullar och detta kit ska vara ett glidarkitt.

    Hör på mig själv att när jag vill ha ett glidarkitt så är nog inte formula rätt, så den går nog bort.

    Masten är 100% kol så där är inte mycket att trolla med. Den känns helrätt.

    Sen är det ju alltid kul att byta upp sig…..men det känns ju rätt onödigt om det inte blir märkbart mycket bättre.

    Kanske klokare att behålla brädan och istället investera i ett något större segel alternativt i ett Sailloft Traction 8,5 som ju verkar vara ett jättebra lättvindssegel. Fast då finns det risk att jag får byta NP masten då dessa tydligen inte är optimala för Saillofts segel…hrm oavsett hur man gör drar pengarna iväg.

  • bicless

    Medlem
    30 juli, 2010 vid 09:22

    Jag har kört NP mast i mitt traction 8,5 och det funkar helt ok, man tappar pyttelite i bottedrag jämfört med en toppstyvare mast som fiberspar eller unifiber eller North men man märker ingen stor skillnad.

    Jag tror annars även futuran kommer vara ett lyft för planingsegenskaperna. Byta segel, eller bräda eller både ock är ju sånt man alltid bråttas med.

    Ett annat lättvindsmonster i brädväg som jag nyligen testat är Bic Techno pro 80. Grymmare lättvindsbräda har jag aldrig stött på. Den går som en raket och väger nada. Shapad av Marco copello så kanske inte så konstigt att den går som en raket. Nu blir det den bicbrädan för mig hela sensommaren och hösten så fort det är lättvind. Sen att den är busenkel att segla jämfört med många andra stora slalom tycker jag är en stor styrka. Många stora slalom kräver mycket av seglaren för att gå bra och hålla planingen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byta ut lättvindsbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.