Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Byte 90-liters slalom vad välja?

  • Byte 90-liters slalom vad välja?

    Publicerad av mahi på 17 januari, 2011 vid 21:55

    Hej,

    Har en Falcon 90 2007/2008 idag som jag inte riktigt är kompis med.

    Får inte en naturligt bra stance på brädan och jag känner ingen trygghet när man börjar få upp farten på slören. Brädan känn överlag väldigt opålitlig och nervös.

    Har försökt göra en del med trimmet, mastfot fram och tillbaka, högre/lägre bom, kortare/längre h-sele tampar, nedhal/uthal etc etc.
    Fotstropparna är väl det enda jag inte laborerat med så mycket.
    Kör fullcambrat och fenor mellan 29-33 (Choco/Select SL7).

    Vet att många prisar denna bräda och tycker om den.
    Vad är era erfarenheter av denna bräda. Är det ngt magiskt trim man måste få till?
    Eller är det hata eller älska som gäller denna bräda.

    Kör Isonic 111 som större bräda, tycker mycket om den. Kan tänka mig en mindre variant av den kanske? Någon som har erfarenhet av Isonic 94 från 2010/2011?

    Vad säger ni övriga, vilka är era 90-liters favoritslalom och varför?

    Tacksam för hjälp.

    /Magnus

    hankloose svarade 13 år, 3 månader sedan 19 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • jester

    Medlem
    17 januari, 2011 vid 22:01

    Exocets brädor går väldigt lugnt och fint i sjön. Lite motpol till Falcon.

  • tobhed

    Medlem
    17 januari, 2011 vid 23:17

    Är inte Falcon 90 ganska bred? För slalom ska du nog försöka köra med större fena 34-36 kanske. Nu har jag aldrig kört en Falcon 90, så jag vet inte. Erik Larsson, Benke och Surfan har nog mest erfarenhet i detta fallet

  • mick

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 08:37

    Tja Magnus,

    vad jag förstått så är Falcon lite mer livliga än t.ex Naish SP som jag kört. Tror att Falcon dansar mer på tailen, men jag har ingen egen erfarenhet av den. Jag har en SP95a (59 bred) från 2008 som ligger hos min brorsa i Kungsbacka som du gärna får testa när isen försvunnit så du har något att jämföra med.

    När jag jämfört SP128 med Falcon 125 som är 76 och 75 breda så gick det inte att ha 45-fenan på Falcon. Den gav för mycket lyft när det brallade på. 39 funkade bättre. Så det är kanske mindre fena som gäller för falcon?…

    Hör med Kungen av Dalarö: Björnen. Han har ju spotrekordet där med en Falcon 90. 28-fena tror jag han körde med då.

    Mvh / Mick

    PS. Om du är i sthlm på fredag är du välkommen på speedbira. Det blir garanterat mycket Falcon-snack 😉

  • joth

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 08:57

    Kan bara säga att iS 87 -07 som jag har är hur go som helst. Bara o gasa… Även dom jag känner med iS 94-07 är helnöjda. Får uppfattning att iS är enklare att segla men jag har inte testat en falcon så jag kan inte jämföra samt inte heller nyare iS.

  • petter

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 09:27

    Om jag får vara partisk så skulle jag tipsa om CarbonArt SL58, absolut skönaste slalombrädan jag seglat. Visserligen större än 90 liter men absolut en grym mellanvind slalom som fungerar nästan jämt i Sverige. Med 5.5 till 7.2 är den kanon! Snabb, grym kontroll och väldigt lättseglad i alla tänkbara förhållanden. Den eller SL55 skulle nog vara ett utmärkt komplement till din stora bräda.

    Bara testat falcon en gång och det var en lite större modell, tyckte dock den var ganska skön om än inte samma direkta känsla som i CA. Absolut en bra bräda, upplevde inte den som mer orolig än någon annan så handlar nog mest om att segla in sig. Testa en liten större fena, i varje fall för normal slalom cruising med 6.0-6.5 och tänk på att lägga trycket på bakre foten och fenan när du väl är uppe och kör med ordentligt tryck. Slalombrädor ska seglas på tailen och kan nog upplevas som lite oroliga jämfört med en mer freeride orienterad bräda. Bara att gå på den igen så släpper det nog!

  • tobhed

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 10:01

    Nu har jag kollat upp och Falcon 90 är ju 61 cm bred, för slalom och mer lyft etc ska du garanterat ha större fena. För djupa slörar med mindre fena kan det säkert kännas som om stansen är lite “annorlunda” vilket är en vanesak, men vill du vid vanlig segling komma ifrån dina problem är jag övertygad om att en större fena kommer att hjälpa dig.

  • mahi

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 10:49

    Hej,

    Tack för era svar!

    Har haft brädan ett par år, så kan i ärlighetens namn säga att jag har försökt få ordning på den.
    Kör mest 6.8 segel och använder SL7 31 resp 33 cm. Då det är rejält lyft i dessa fenor tycker jag det borde räcka.
    Skall man upp på ännu större storlek kanske, tycker iof att problemet med tailwalk borde förstärkas ytterligare med en större fena. Skall dock testa en större fena när isen släpper.
    Har även testat 28-30 cm med 5.8, men det är Chocofenor vilka jag tycker generellt är ganska kassa så det är svårt att säga där…
    Jag upplever att jag har för mycket vikt på bakfoten när jag seglar därav den dåliga balansen.
    Har delvis lyckats justera det med lägre bom, mastfot fram samt släppa lite på nedhalet, men får inte till det helt.

    Vad gäller CarbonArt är det väl ffa deras speedbrädor som verkar poppis. Är inte ute efter en speedbräda det är slalombräda jag är ute efter, dessa kanske är bra också.

    Är väldigt nyfiken på den nya Isonic 94 för 2010/2011, skall vara ganska lik 101 (97) och 111 (107) i formen men i en förminskad version. Är det ngn som har erfarenhet av dessa?

    Om man nu skulle byta bräda, vad tycker ni är ett lämpligt steg ned från IS111 (108 l/68 bred)?
    Skall endast ha 2 brädor…

    Mvh /Magnus

  • glader

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 10:55

    Jag tycker att du skall be Daniel eller någon annan som verkligen kan brädan kolla dina grejer på land och ta en titt på dig när du seglar innan du rusar iväg och köper ny bräda. Jag har själv fått så många extremt viktiga tips från Daniel och andra stjärnor. Ofta letar man på helt fel ställen. En dag hade jag problem med kontrollen av brädan tills Anders BQ talade om att jag hade för mycket uthal. Med rätt uthal blev det nytt drag i seglet och brädan la sig snällt ner och ökade 2 knop i fart. Där hade jag aldrig letat själv och det hade varit extremt svårt att t.ex. få skriftlig hjälp på problemet här.

    Tobias vet väldigt mycket mer än jag och kanske är större fena rätt, men jag har själv aldrig upplevt att större fena gör en bräda mindre nervös. Möjligen mer pålitlig om det är spin-out som är det stora problem.

  • joth

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 10:57

    Jag tycker en bräda i storlek med iS86. Juste minsta slalom. Den kan ju även duga i speedstrippen då det är en riktigt snabb bräda.

  • tbsurf

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 11:16

    Håller med petter där, om du söker nåt annat än cobrabräda så bör du ta en titt på carbonarts slalombrädor (Phil mcGain). En SL55 eller SL58 borde passa dej klockrent.
    Jag kommer själv endast att köra på carbonart slalombrädor SL66, SL58 och SL52

  • petter

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 12:55
    mahi;644640 wrote:
    Skall man upp på ännu större storlek kanske, tycker iof att problemet med tailwalk borde förstärkas ytterligare med en större fena.

    Absolut, den uppsättningen borde fungera ok

    Några klassiska tailwalk tips är att lyfta tårna och trycka med hälarna för att hålla ner brädan, flytta fram masten någon cm och framförallt skota in ordentligt, släpp aldrig på inskotningen då minskar trycket på mastfoten och nosen lyfter. Visa brädan vem som bestämmer! 🙂

  • benke-2

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 13:24

    Säg så här Mank: Falcon 90 är så bred i tailen så man måste ha en lite styvare fena för att den ska lyfta ur vattnet.
    Den bästa fenan är troligen Deboichet Sl4 32/34 men är ju lite svår att få tag i.
    Select sl7 är lite väl styv, men 31 cm funkar ok, sl7 33 är för stor, den lite mjukare Sl7 silver funkar nog ok.
    Talon 32/34 funkar bra, Tectonics Falcon 30 viker sig lite men funkar bra i 12-15 m/s.
    Känns som att c3 sting 32 borde funka bra.

  • p-malmkvist

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 14:07

    Ja “Magnus tunga bakfoten Hillman” du måste slappna av i surfstilen för att få denna grymma brädserie att gå bra.. Häng ut och försök få grejorna att flyga( accelerera vinden) utan att pressa så mkt med fötterna och då speciellt bakfoten, kör hellre med lite utskotat än för överskotat om man säger så och få fötterna att smeka brädan som en ballerina. Dessutom så har du haft för lite nedhal samt för mkt uthal i princip alla gånger jag sett dig surfa:wink: Kör lite pumpträning istället för att göra påse av seglet:grin:

    Får du det inte att fungera så är jag iaf sugen på att köpa brädan av dig…

  • tobhed

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 15:42

    Om brädan känns nervös och inte riktigt vill hålla sig “nere i vattnet” så kan det var så att du har för lite nedhal – ett klassiskt problem..

    Mitt tips ang större fena hade mest att göra med om man tycker att man har problem med att framfoten vill hoppas ur främre stroppen, då kan en större fena hjälpa. De flesta på detta forumet (alla?) är väldigt speedorienterade och använder relativt små fenor – så är man ute efter ren slalomkörning så är jag ganska säker på att mer nedhal och större fena inte kommer att bli fel. Sen är det som glader säger, mycket av problemet du upplever kan nog ligga i trimmet – Falcon 90 är en erkänt snabb och bra bräda som brukar vara mycket omtyckt…

  • davven

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 20:34

    Bara för att flika in, generellt vad ska man titta efter när det gäller uthalet för att få det perfekt? Själv kör jag så mkt negativt så att seglet går mot bommen nästan enda fram till hängseletampen. Är det tokigt?
    Tycker ofta att brädan vill ta ett skutt upp ur vattnet när man kör överiggat med denna inställning, speciellt om man överskotar lite. Först då brukar jag tighta till, men vet som sagt inte hur man ska se på segel att uthalet är rätt. Eller måste man som sagt ut och segla för att känna om det finns harmoni i prylarna?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Byte 90-liters slalom vad välja?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.