Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Byte 90-liters slalom vad välja?

  • surfan

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 22:48

    Man känner när det är rätt !!!!

  • mattias-j

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 07:18

    Timmar på vattnet! När man kan sitt segel, så känner man 5 mm förändringar i både uthal men framförallt nedhal.
    När det gäller problemen med din Falcon, så kanske du skulle prova en fena med lite mindre lyft. Typ C3 Venom….

  • kapten-k

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 21:34
    davven;644681 wrote:
    Bara för att flika in, generellt vad ska man titta efter när det gäller uthalet för att få det perfekt? Själv kör jag så mkt negativt så att seglet går mot bommen nästan enda fram till hängseletampen. Är det tokigt?
    Tycker ofta att brädan vill ta ett skutt upp ur vattnet när man kör överiggat med denna inställning, speciellt om man överskotar lite. Först då brukar jag tighta till, men vet som sagt inte hur man ska se på segel att uthalet är rätt. Eller måste man som sagt ut och segla för att känna om det finns harmoni i prylarna?

    Du skall fortsätta att köra på det där skuttet! bara att luta sig framåt… då går det fort!!, eller åt helvete! Såg en 60-70meters tailwalk i höstas, det gick fort!!!! annars kan man ju fega ur och sänka bommen lite, eller nåt

  • swe117

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 22:22
    Kapten K;644752 wrote:
    Du skall fortsätta att köra på det där skuttet! bara att luta sig framåt… då går det fort!!, eller åt helvete! Såg en 60-70meters tailwalk i höstas, det gick fort!!!! annars kan man ju fega ur och sänka bommen lite, eller nåt

    Hoppla, ja det var en syn det. Kostade en mastkasset, den tokige seglaren ska vara glad att han klarade skallen. Kan vara bra att ha hjälm, eller hur Klang?

  • kinetic

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 22:37

    60-70 meters tailwalk? Det kallar jag kontroll :)!

  • klang

    Medlem
    20 januari, 2011 vid 21:28

    … jo det kunde ju gått illa… trodde någon sekund att jag skulle vinna kampen… men men… jo Uffe… dumt att köra utan hjälm i speedrännan i Klagshamn… stackars iS87

  • lbj

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 09:54
    mahi;644604 wrote:
    Hej,

    Har en Falcon 90 2007/2008 idag som jag inte riktigt är kompis med.

    Får inte en naturligt bra stance på brädan och jag känner ingen trygghet när man börjar få upp farten på slören. Brädan känn överlag väldigt opålitlig och nervös.

    Har försökt göra en del med trimmet, mastfot fram och tillbaka, högre/lägre bom, kortare/längre h-sele tampar, nedhal/uthal etc etc.
    Fotstropparna är väl det enda jag inte laborerat med så mycket.
    Kör fullcambrat och fenor mellan 29-33 (Choco/Select SL7).

    Vet att många prisar denna bräda och tycker om den.
    Vad är era erfarenheter av denna bräda. Är det ngt magiskt trim man måste få till?
    Eller är det hata eller älska som gäller denna bräda.

    Kör Isonic 111 som större bräda, tycker mycket om den. Kan tänka mig en mindre variant av den kanske? Någon som har erfarenhet av Isonic 94 från 2010/2011?

    Vad säger ni övriga, vilka är era 90-liters favoritslalom och varför?

    Tacksam för hjälp.

    /Magnus

    Falcon 90
    RS6 5,8
    Lessacher 28
    2sec 36,66
    Hur mycket fortare vill du åka?
    S-72 65 år

  • mahi

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 10:44

    Bra kört LBJ!

    Är inte lika snabb som dig och bytet handlar egentligen inte om potentiell toppfart på materialet.
    Falcon 90 är en erkänt snabb bräda.

    Mitt inlägg handlar mer om en bräda/trim som jag trivs med och går fort med mig på, som jag får att fungera.

    Kommer inte primärt köras på plattvatten (speedplatt) utan kommer att användas mest som en slalombräda, mycket halvvind med gipp i varje ända där det kan gå lite sjö. Sedan skall det kunna gå undan på slören givetvis…

    /Magnus

  • hankloose

    Medlem
    1 februari, 2011 vid 10:48

    Du ska köpa min falcon 95a så e det bara!
    Mycket mer isonic känsla men ändå mycket ballare
    å segla! Mer kontrol (smalare tail) och skönare att gippa!
    Kör 6.2 med fullt pulver inga problem!!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Byte 90-liters slalom vad välja?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.