Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byte halvgammalt 7.5 -> nytt 8 eller bättre mast?

  • Byte halvgammalt 7.5 -> nytt 8 eller bättre mast?

    Publicerad av robin på 11 mars, 2004 vid 16:28

    Har för nuvarande en fiberspar 4000 (55% tror jag) och ett 7.5 Gaastra 2x -99 som största rigg. Vill kunna plana tidigare med 125-liters bräda.

    Borde jag skaffa en 100% mast eller ett 7.8-8 kvm segel -02/03? Mer än så fixar inte brädan enligt tillverkaren. Det övre registret är inga problem, utan snarare lättvinden.

    teabag svarade 20 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • gurra1978

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 16:45

    Sälj seglet till mig och köp lite större grejor.

  • nordgren

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 17:24

    Kan ju klart vara ett alternativ att köpa ne större fena också. Bättre lyft = tidigare planing

  • robin

    Medlem
    15 mars, 2004 vid 12:07

    En större fena är redan på väg. Vill egentligen inte köpa mer prylar än nödvändigt, men av någon anledning så brukar våren föra med sig ett enormt köpbehov… Helst vill jag höra att en ny mast eller segel inte kommer att göra någin skillnad:-)

  • robin

    Medlem
    15 mars, 2004 vid 12:08

    Den gubben går inte smile.gif

  • dr-masse

    Medlem
    15 mars, 2004 vid 12:16

    Vad kör du på för bräda? Hur stort är nästa segel i segeltrunken?

    Vad är viktigast – tidig planing eller fart och kontroll?

  • robin

    Medlem
    15 mars, 2004 vid 13:46

    Lorch Silver Glider -01, 264*64, 125 liter. Nästa segel är ett 6.2 Soul, och det är bara lättvindsegenskaperna som jag vill bättra på.

  • smurff

    Medlem
    15 mars, 2004 vid 14:26

    För att plana tidigare tror jag nog snarare på större segel 8-8.5 än 100% kol mast. Men det är inte säkert att du planar tidigare för det. Det beror mycket på brädans bredd. hade du haft en 70-80 cm bred eller bredare bräda på en 140-160 liter tror jag att det större seglet hjälpt dig en del.

    Men någon skillnad gör det säkert du får ju inte mindre drag med större segel om du klarar av att skota in ordentligt. Problemet här kan va att om du vill ha ett segel på runt 8kvm så är det en del segelmärken som gärna ser till att du har en 490 mast oxå. jag antar att din största mast idag är 460 men jag kan ha fel smile.gif Det går säkert fint med en lång förlängare på en 460 mast tills du skaffar en 490 mast. ytan är ju den samma men profilen blir (enligt tillverkarna) inte lika stabil.

    Japp mycket prylar blir det. Försök tänka så här. När surfar du helst? är svaret alltid så kör för nåt runt 8.0 eller spara ihop till en större bräda. Om du hellre surfar då det blåser lite mer så behåll ditt 7.5 segel som största segel och köp nåt annat du behöver istället. skillnaden mellan 7.5 och 8.0 är endast 6.7% så krävs ju att ditt ev. nya segel även är “bättre”/har mer drag pga sin profil än ditt gamla.
    ja vet inte om du blev nåt klokare grin.gif smirk.gif
    men det är vad jag tror i allafall

  • robin

    Medlem
    15 mars, 2004 vid 15:12

    Faktiskt är det en 490-mast, gammalt segel vet du smile.gif En del av min undran är väl egentligen om nyare segel är mycket effektivare, eftersom ju skillnaden mellan 7.5 och 8 egentligen är ganska liten. Ju mer jag funderar på det här desto mer börjar jag undra om jag egentligen är helt frisk… Det måste finnas vettigare saker att lägga tusenlappar på…

  • dr-masse

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 09:22

    Gaastra 2X har jag testat, tycker det var ett riktigt bra segel då.

    Skillnaden i tidig planing mot ett modernt (2003-04) segel är inte särskilt stor alls. Den största skillnaden ligger snarare i moderna segels vindregister, stabilitet och balans.

    Din bräda klarar ju en åtta kvadrat, skulle jag tro. Säkert större, men då begränsar brädans bredd och möjlighet till att ta stor fena ändå lättvindsegenskaperna. Så en åtta är nog max, skulle jag tro (som alltid beror det på segelmodell och förhållanden). Gissar jag.

    8.0 – 6.2 är ju helt lugnt.

    Det du kommer att uppskatta med det nya seglet är som sagt vindregistret, balansen och mer genomarbetade detaljer. Jag törs nästan lova att en ny 8.0 kommer du att hålla i mer vind och uppskatta mer än din nuvarande sjuhalva. Men om det är värt pengarna är ju helt upp till dig… 😉

    Men talar vi ren planing så tror i alla fall jag att skillnaden mot ditt nuvarande 2X inte kommer att vara särskilt märkbar. Då krävs nog ett kliv på upp mot 8.5 – 9.0 vilket jag är lite tveksam till om det är en storlek som din nuvarande bräda klarar att “ta”.

    Lycka till å Surfa På!

  • andreas-t

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 10:07

    Ja, jag håller med, Gaastra 2X -99 är ett bra segel. Stabilitet och balans är bra. Det är lätt-trimmat också. Möjligen är seglets vindregister aningen mindre än ett motsvarande -03/-04, men man planar nog minst lika tidigt med detta som med ett nyare segel. Har själv ett 2X -99 (i en mindre storlek) som jag trivs bra med och då har jag -03 segel att jämföra med.

    En större fena tror jag gör underverk för lättvindsegenskaperna. Räcker det inte ändå, så får du jobba på lättvindstekniken eller gå över på en betydligt bredare bräda och ett par kvadrat större segel.

    /Andreas

  • teabag

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 20:59

    Här har vi ett typexempel där man kan tjäna lax på att köpa större fena. Precis som Nordgren ovan och min lärare i Cabarete sa.
    Jo man känner ju för att inhandla allsköns ting och om jag inte minns fel från mina Lorch besök så är din bräda en typ av modern bred bräda därav namnet “Glider”.
    Då är heller inte 9,0 några som helst problem.

    Men som sagt en bra fena på 1200 kr ger mer effekt än 0,5 m2 segelyta. Och det är mycket billigare.

    Blir det vind till helgen ??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byte halvgammalt 7.5 -> nytt 8 eller bättre mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.