Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cabrinha Apollo?

  • Cabrinha Apollo?

    Publicerad av bboatb på 2 maj, 2017 vid 12:47

    Lite intresserad av att köpa en Apollo som komplement till min Sonic men skulle gärna vilja få en jämförelse.

    Det negativa här i Blekinge är avsaknaden av riggytor, vilket gör det spännande för launcha men speciellt landa själv…

    Stabil för självstart/landning med ankarpunkt?

    Karaktär vs Sonic? Lika bra float etc?

    Har en Sonic 11 som jag håller i upp till ca 10-12 ms i medelvind, skulle en 9 vara en bra kombo el går ner ytterliggare till ex en 8?

    //Benny

    tadas svarade 7 år sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • tadas

    Medlem
    14 maj, 2017 vid 16:18

    Har en Apollo 9. Känns som en större kite, typ 11. Kite är stabil, det går bra att självstarta. Lätt att styra även i 5-6ms vind (för hydrofoil, annars det behövs minst 7ms vind för twintip) Lätt att gå up wind. Man kan hoppa riktigt högt men det behövs tid och träning för att känna kiten ordentligt. Kiten är lite för trög för megaloop i luften men det är kanske är inte helt omöjligt.
    Nackdelar: svår water relaunch i lätt vind, nästan omöjlig. Vatten kommer över den tunna LE och trycker kiten ner. Up wind vid hydrofoil – perfekt men down wind dålig för att kiten har dålig down wind drift. Kiten passar inte till vågsurfing strapless (för mycket drag upp)
    Slutsats: väldigt specifik kite för hydrofoil up wind och höga hopp med twin tip. Spec. bra för snowkiting. Jag gillar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cabrinha Apollo?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.