Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing camber eller inte…

  • camber eller inte…

    Publicerad av k-p på 2 september, 2000 vid 12:01

    Jag skulle vilja höra vad ni som kört med stora (8.5+ ) camberfria segel har tyckt om detta. Jag skall köpa ett stort segel men vet inte om man vågar satsa på ett camberfritt i denna storleken. Jag väger 72kg och vill ha seglet till att kunna segla i lite vind, mao jag vill plana TIDIGT. Funkar detta med de camberfria?

    /Jakob

    zorlac svarade 23 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • zorlac

    Medlem
    6 september, 2000 vid 15:32

    Köp en RRD och en 8,8
    Det skulle jag gjort

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 september, 2000 vid 18:09

    Jag köpte ett camberfritt ART freeride segel på 8.5 kvm tidigare i vår, och är mkt nöjd. Det flippar runt i gipparna utan hysteriska ryck och bottendraget är det inget fel på. Enda “felet” är att det är inte lika “direkt” som ett cambersegel utan är lite lösare i känslan troligtvis för att vinden liksom måste fylla seglet innan det drar. Ett cambersegel har ju mer profil även när det inte är fyllt med vind och svarar därför mer direkt.

  • supasonic

    Medlem
    8 september, 2000 vid 08:02

    Kör Supersonic 9.0 sedan något år. Har kört cambersegel upp till 8 kvadrat innan dess och kör fortfarande camber på 6,5.

    Skall du ha kul – kör camberfritt. Mycket mer avspänt och trevlig segling. Camberseglet är iofs stabilt som en betongvägg men å andra sidan mycket bängligare att hantera i gippar och manövrar.

  • k-p

    Medlem
    8 september, 2000 vid 12:52

    Har du skaffat en gräsfena znorlac?..
    Det växer i Haga har jag hört
    Jag skall fan surfa upp på daggen 🙂

  • zorlac

    Medlem
    8 september, 2000 vid 13:05

    Jag har ju inte det!!
    Jag letar ,men nu börjar det bli panik.
    Vaddå, tror du inte 44.an funkar???!!
    Haga Hägrar

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing camber eller inte…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.