Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing camber kollaps?

  • camber kollaps?

    Publicerad av jr555se på 22 augusti, 2012 vid 20:09

    Hej!

    har ingen bra bild på det men efter att ha löst muffproblemen på lattorna så verkar det vara dags för en camber att ge sig *suck* hoppas dock Inte att så är fallet..
    På mitt fullrace segel (Ka 9.8) så säckar nedersta cambern ihop och ser närmast ut som ett Y och inte som ett V. med yttre sidan sträckt i bukens riktning. Har shimsat de övre då den hade rätt högt tryck på sig stackarn..

    Det ser nästan ut som att det ska vara så iom att det inte är ngra förstärkningar som motverkar detta, snarare tvärtom. Cambern ser ovanifrån ut som ett A typ..

    nån som kan svara på om detta är ok och ska vara så eller om cambern håller på att dö och behöver bytas(orkar snart inte mecka mer med seglet)

    -johan

    jester svarade 11 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • marden

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 05:37

    denna rapakalja kräver nog bilder. 🙂

  • jr555se

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 16:09

    meh! jo man tackar ja.. “rappakalja” =/ var väl klart som spad det där =D
    Får inte till det med klickbara thumbs i detta forumet som jag sett andra göra lite snyggt så bilderna blir som de blir(vill inte pastea in den stora varianten)

    tog två bilder. bilden där jag Trycker är tagen EFTER.. jag tog bilden på cambern där den ligger solo..

    ser inte jättebra ut, men roterar hyfsat
    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?pictureid=1497&albumid=161&dl=1345737713&thumb=1[/IMG]

    Försöker visa hur den ser ut när seglet är riggat..
    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?pictureid=1498&albumid=161&dl=1345737713&thumb=1[/IMG]

  • jester

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 08:15

    Bör väl inte vara toksvårt att få tag i en ny? Tycker den ser ut som dom flesta moderna cambers om du inte får tag på en KA orginal…

  • jr555se

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 13:26

    ok, men frågan kvarstår. viker den/de sig så i normalfallet oxå?
    Anledningen till funderingen är ju att man annars väl hade lagt en förstärkning på den långa ytan med. Nu känns det ju som att det faktiskt är meningen, även om det ser aningens skumt ut :/

    Känns ju inte nu som att det påverkar seglet negativt mer än att det sliter på mastfickan när den ligger emot. Och köper jag en ny kommer den förmodligen vika sig den med då det känns som att det är rätt högt cambertryck på just den cambern =/

    -johan

  • jester

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 13:49

    Ser inte normalt ut iaf… 🙂

  • tsss

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 13:57
    Jester;696379 wrote:
    Ser inte normalt ut iaf… 🙂

    Ska just sätta i en ny camber i ett Simmer 3XC med tre småcambers i. Där har en tidigare camber brutits av, just i övergången mellan “vingen” som ligger mot mastens sida och den stadigare delen där rullen är inlagrad i cambern. Den nya cambern känns helt stabil, inte en chans att böja den åt något håll. Så antingen är det en annan konstuktion på dina cambers eller så har lastväxlingarna mjukat upp materialet så att det flexar

  • marden

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 18:01

    Äh ,kör på så länge det funkar
    Ser ju både skumt ut och faktiskt ut som den ska vika sig .
    Men kör så länge den håller .
    Men du ska nog prata med någon van camberseglare på stranden vad dom tycker om riggningen

  • jr555se

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 19:47

    återkoppling:
    mailade bilderna till ka och de skickar nya starkare cambers(!)
    M.a.o så ska de inte se ut/bli.
    Så jag gjorde två spryglar(som man bl.a har i vingar) i tjock plexi och satte dit sålänge.
    Lite sugen att byta till kolfiberlattor istället för glasfiber, men det får när man kanske åker större segel(om 10år)
    -johan
    edit, plexispgryglarna som förstärkning inuti cambern såklart..

  • jester

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 07:00

    Låter bra!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing camber kollaps?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.