Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Camber vs Camberfritt

  • Camber vs Camberfritt

    Publicerad av anonym-anvandare på 9 juni, 2000 vid 16:46

    Hört en del negativt om cambrade segel. Har ngn erfarenheter av nyare större freeridesegel (8-9) utan cambers vs cambrade ngt äldre varianter (97-98) vad gäller manöverbarhet, seglingsegenskaper, riggning etc. Och hur pass stor roll spelar “Shear Tip” egentligen??? Är dessa nya freeride segel så pass mkt bättre än sina föregångar som marknadsföringen vill göra gällande?

    aspen svarade 23 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 juni, 2000 vid 17:48

    Alla utom Neil Pryde har övergett “Shear Tip” i år så trenden går mot vanliga segel igen, så den uppfinningen gav nog inte så mycket extra som de trodde!

  • linsurfer

    Medlem
    9 juni, 2000 vid 19:00

    Oj vad fördelar det är med “nocam”.
    1: Rigga ditt 9.0 lika fort som ett vågsegel.
    2: Du planar tidigare med ett bra nocam pga lägre “riggvikt”.
    3: Du tappar ingen toppfart, snarare kör du fortare med ett nocam om du inte ligger på WC-nivå.
    4: Riggen upplevs som mkt livligare och roligare än ett superstyvt cambersegel.
    5: ökad manöverbarhet, lättare att gippa och slå med.

    Nu jämför jag med racingsegel. Givetvis är segel som NP V8 och Gaastra GTX superbra och ger lite extra power i vindhålen. Men jag tycker att fördelarena med nocam för fritidsseglare är alldeles för många för att förbise.

    Aerotech, Sailworks och Nielpryde kör med Sheartip. NPs verkar funka bra eftersom dom fortsätter med den. Snarare är det så att de andra märkena inte lyckats med mekaniken i sina varianter.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 juni, 2000 vid 19:58

    Håller helt med Linsurfer.
    Jag kan bara jämföra med Supersonic 0-cam, Diablo 0-cam, och GTX 2-cam och Diablon har en tex grym topp precis som testerna sagt och Supersonic-en grym manöverkänsla.
    Det märkliga är att GTX:n är klart lättriggad.
    Eftersom det är segel av olika storlekar för mig så är det svårt att jämföra men det finns en sak som fick mig att välja GTX före GTR och där varken Diablon eller Supersonicen får särskilt bra testvärden: Low-end-power. Så är man ute efter ren dragracing så misstänker jag att GTX är ett snäpp vassare än de två andra (i motsvarande storlek). Sen undrar jag hur stabil i hård vind en Supersonic +9 är egentligen..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 juni, 2000 vid 22:58

    “shear tip”???

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 juni, 2000 vid 06:21

    sheartipen gor sa att du far en lagre tyngd punkt= lattare att manovrera inte topp tung. valdigt latt riggat!!!
    en annan fordel ar att nar vinden okar drastiskt sa “spiller” den av overflodig vind tryck i seglet= mindre over riggad, slipper rigga om hela tiden.
    Neil pryde’s sheartip ar bra for 2000, de forsta aren sas det att dat fanns problem med den. Fordel med icke camber ar att om man ligger i vattnet for lange sa fylls mast fickan med ett ton vatten= svar vattenstart/ upp hal. Har sjalv Supersonic 6.7 2000 (no cam), den ar underbar, har nu aven kopt MPR 6.0 och NR 5.0 bada 2000 ars modell men med blockhead, tycker att sheartip/ blockhead kanns super skona och har battre vind register.
    ursakta min text men ar i utlandet….MVH…./N

  • racer

    Medlem
    10 juni, 2000 vid 08:06

    En jättesupersonic är inte så stabil alls, därför att det saknas två tublattor, men Diablo är nog ok om man jämför.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 juni, 2000 vid 11:06

    Tack för inläggen! Alltid bra att spegla spörsmål från olika vinklar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 juni, 2000 vid 21:06

    Seglar Supersonic efter åratal av camber. Fick mitt första camber segel 1986, Gaastra. Supersonicen lätt att rigga, bra drag och manöver, inget strul med cambers. Skönt för freeride, kanske inte ultimat för race! Men äntligen ngt lite enklare som håller klass! Mvh Stefan V

  • stickan

    Medlem
    13 juni, 2000 vid 06:51
  • aspen

    Medlem
    13 juni, 2000 vid 10:49

    Intressant diskussion!
    Själv köpte jag ett ART Prime 8.5 (no-cam, ruggigt bra pris) efter att i många år nästan bara ha kört med cambers. Seglet är lättriggat och block-head toppen tycker jag jobbar bra. Vad som är frapperande är det oerhörda vindspannet. Det här seglet verkar palla allt mellan 4-10 m/s. Det enda lite negativa tycker jag är den lite “svampiga” känslan jämfört med ett cam-segel i denna storlek som är mer direkt och att höjd-tagningen möjligtvis är något sämre, men för free-ride har ju den marginell betydelse.Den något svampiga känslan är nog oxå bara en vanesak. Sen verkar det som att uthalet är tillbaka som trim-möjlighet jämfört med för några år sedan då man alls inte skulle röra det.

  • spokdjur

    Medlem
    13 juni, 2000 vid 11:12

    Vem säljer detta segel och vad kostar det?
    Vad kör du med för bräda/fena/mast?

    S

  • aspen

    Medlem
    13 juni, 2000 vid 12:21

    Konfen är ju tänkt att inte vara kommersiell men jag får väl göra ett unantag:-)
    Jag köpte seglet av Anders på Landskrona surf medans han hade en intro-rabatt på 10%. Så jag betalade bara 2600 kr inklusive transport med SJ-gods. Slå det den som kan! Nu är det nog slut på hans intro-rabatt men han håller fortfarande väldigt bra priser för sprillans nya segel av årets modell. Som du kanske vet så är ju ART uppköpta av Mistral-koncernen där även North ingår vilket har gjort att årets ART är utrustade med North’s utmärkta trimindikatorer (VTS eller vad det heter)i toppen på seglet. Den enda nackdelen är att Anders vill ha betalt i förväg och att man kan få vänta lite längre på grejerna än vanligt då han inte har något lager själv utan beställer direkt från fabriken. Jag kan dock rekommendera honom till 100 % då han verkligen är seriös och mån om att hålla en underrättad om vad som händer. Jag kan nämna att detta segel i Tyskland går löst på över 4000 kr.
    Seglet har 7 lattor plus en fast latta i toppen. Seglet riggar på normal 490-mast 26/29 IMCS. Brädan jag har är en custom-feting ca 70 bred, 280 lång med 46 cm fena. Det kitet med det här seglet fungerar utmärkt. Med lite pump skulle jag tro att man kan plana vid 5-6 m/s i vind, (jag väger ca 80 kg).

    Ha de

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Camber vs Camberfritt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.