Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Camberlöst vs camber

  • gustav1980

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 09:38

    “Gustav1980: Du kan ju inte jämföra antika camber-segel med moderna cambersegel…”

    Nej, och om du läser tråden igen så ser du att jag inte gjort det heller!

  • jester

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 08:28

    Cambers! Förstår inte hur man kan köra utan dom.. 🙂

    Använder man rätt teknik så är det inte knöligt att rigga ett cambersegel. Dessutom gör den breda mastfickan det lätta att få i och ur masten. Rotationen på ett modernt cambersegel är förvånansvärt enkel. Dock är det naturligtvis lite bökigt att vattenstarta/dra rigg om maststrumpan blir vattenfylld. Gäller bara att ha lite tålamod o låta det rinna ur.

    8.0 till 120 liters fungerar kalas. Finns vissa speedare som kör 8.6 till en 53cm bred speedplanka på 85 liter, och en liten fena på knappa 30cm till detta… 🙂

  • mahi

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 09:28

    Om du, som du påstår, föredrar fart framför tricks så tror jag att ett cambersegel i den storleken är att föredra. Cambersegel generellt och racesegel specifikt har ett betydligt större vindregister.

    Tror tom att ett cambersegel kan plana ngt lite senare, men du kan hålla det väldigt mycket längre när det börjar blåsa. Visst, man kan argumentera att “blåser det upp mer riggar jag ett mindre segel”, men så ser ofta inte verkligheten ut…

  • alken

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 14:13

    Nu har jag slagit till!
    Det blev ett Fullcamber segel men i en lite annan storlek, ett sånt här lättvindsår bestämde jag mig för att istället köpa ett lite mindre formulasegel för att ge den brädan(=formulan) ett större register(och för att den gamla riggen inte lever många timmar till). 10 kvm är det seglet på. Nu är plånboken tom så det blir inget 8 kvm segel till freeriden i år i alla fall… Vågar men även prova 10 kvm riggen på 120 freeriden i ca 6 m/s? borde funka, men lite jobbigt att dra rigg eller är jag helt ute och cyklar? Hur som helst tack för alla info kring segeln!

  • kinetic

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 15:04

    Alken: Jag har testat 11.0 på min största planka (245*58 ca 105 liter), planade i ca 5m/s med mina 83kg…Det var absolut inte optimalt, skum känsla att kunna stå i stropparna trots att det var knapp palningsfart (12-13 knop gissningsvis), brädan kändes rätt “limmad” mot vattnet. Så 10.0 på en planka kring 70cm bredd borde funka hyffsat, men brädan kommer inte “släppa” på samma sätt som du är van vid…Dra rigg blir nog både tungt o vingligt, men det går nog rätt bra efter lite övning.

    PS: Blev det ett Code Red? Isf är det riktigt bra segel med bra range, dock viktigt att man har en passande mast, helst Severnes egna…

  • alken

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 15:31

    Tror inte min planka är 70 bred, närmare dina 58 skulle jag tro… har faktiskt aldrig mätt den, det ska jag göra… men även om den är från 05 så ser den i shapen ut lite som äldre tiders brädor, eller kanske lite tendenser åt våghållet med sin vassa och rejält uppsvängda för. Det är en bringdalbräda på drygt 120 liter

    Men hade du bommen kvar Kinetic?

  • kinetic

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 15:37

    Alken: Ok, om det är en 05:a så borde den vara runt 65 bred iaf. Bommen är kvar, ny är beställd o betald, dyker upp till helgen troligen. Den “gamla” bommen finns nere i skåne (Kristianstad) så har du vägarna förbi kan jag se till att du kan plocka upp den, i annat fall kan man lösa transporten på något annat sätt då jag bor i Sthlm men surfar i skåne…

    Just det: Med mina 83kg är det bara att glömma att dra rigg på 105-litersplankan, den ubåtar rejält med det stora seglet…

  • alken

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 15:38

    Nu googlade jag ab+ modellprogram 2005, Enligt detta så är min bräda hela 74 bred, det trodde jag aldrig!. Sidan har säkert rätt, men det låter mycket med tanke på att formulan är 1m bred och upplevs som enormt mycket bredare när man surfar på den.

    Förresten, seglet jag köpte är ett Code Red med severne mast.

    Jag har inte vägarna förbi skåne den kommande tiden. Men västervik ligger väl på vägen mellan kristianstad och stockholm om man tar kustvägen(E22) i alla fall. Om det blir någon omväg för dig kan jag lägga till de extra bensinpengarna på bom priset.
    Du kan ju höra av dig på mailen när du kan ta med bommen

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    6 september, 2010 vid 18:47

    Lånar tråden och passar på att fråga lite

    Jag har ett Arrows 8Ball 5,6 segel utan camber (ÅR 2005) Det är det jag seglar på nu.
    Så har jag kompisens NorthSail Prissma 6,0 (ÅR 89-90?) som har 2 eller 3 camber (länge sedan jag kollade på det)

    Ni som känner igen mig vet att jag är nybörjare.
    Jag kör på en Fanatic shark 125L ifrån 93? 291*59

    Har inte provat Prissma seglet mer än en gång på hans bräda , men det var bland dem först gångerna jag provade en bräda (dopa riggen som en tepåse 😉 ) Brädan sjönk nästan hela tiden.

    Börjar kunna köra lite bätter väntar på vind;)
    Kan det var så även med detta camber segel att det är stabilare i lite hårdare vind.
    Kanske lättare i mindre vind? mitt Arrows har ganska lite buk jämnfört med Prissma seglet

    Kan det vara värt att prova det ett tag, vissa menar att det är bättre att lära sig en uppsättning först som nybörjare.

  • alken

    Medlem
    6 september, 2010 vid 19:38

    Jag tror inte det är av ondo att byta segel(eller för den delen bräda) ibland.
    Jag är fortfarande rätt nybörjare men ett misstag jag gjort tidigare är att bara segla med ett segel i en viss typ av vind (7.5 i ca 8m/s sjöbris) med samma bräda och på samma plattvatten spot.

    Detta gjorde att jag utvecklades långsammare än jag borde gjort och bara tröskade fram och tillbaka utan att gå frammåt. Den här säsongen har varit ett lyft genom att jag införskaffat både ett par mindre riggar bla 5.1 och ett lättvindskit(formula) som jag seglat en hel del nu. Det är rätt extrem skillnad i segelyta mellan dessa (mer än dubbelt) och dessutom har formulan 4 cambers och är en helt annan bräda men det känns som bytandet mellan de olika kitten har gjort mig till en mycket bättre surfare än jag var innan säsongen.

    Vissa saker är lättare att lära sig på en utrustning och andra på en annan. Exempelvis så lärde jag mig gippa med formulan(till att börja med i lättvind=4-5m/s) och vattenstarta med freeride och 5.1 rigg. Man ska inte heller förglömma att fler riggar ger fler seglingsdagar = mycket mer träning och DET om något gör att man utvecklas. Nu är väl inte skillnaden så extrem mellan dina segel men vad har du att förlora på att prova?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Camberlöst vs camber

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.