Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Camberproblem-Simmer X-cam 05?

  • Camberproblem-Simmer X-cam 05?

    Publicerad av tsss på 13 januari, 2008 vid 10:16

    hej

    Köpte ett mycket fräscht beggat Simmer 7,5 X-cam 2005 från Surfspot. Fick det till ett ok pris eftersom något var fel med lattor och cambers, och båda cambers följde med bredvid. (X-cam har två små camber)

    X-cam har en något ovanlig konstruktion eftersom det inte finns något blixtlås på maststrumpan, så man kan inte kolla på cambers på plats. Och maststrumpan är för trång för att kunna kolla in läget.

    Med hjälp av en sprättkniv (sprättade loss maststrumpan från själva seglet en bit) har jag kollat upp hur konstruktionen ska funka, men är något förvånad och undrar om andra haft problem med den. I detta fallet var båda lattorna brutna några få cm från spetsen, så jag fick öppan lattfickan för att få ut en liten bit som låg kvar. Möjligen har lattorna brutits pga för lite nedhal, eller pga av felmontering av cambers?
    När man skall sätta dit en camber så har den en hög öppning i akterkant för att inte bara den smalaste utskjutande delen, utan även några cm av den bredare delen av lattfickan ska gå in i cambern. Tricket för att få den på rätt plats att vinkla cambern framåt när man börjar trä den in över lattfickan. I underkanten av lattfickan är uppklippt ett jack vilket gör att när camberns underdel glidit in i jacket så kan den vridas upp till rätt postion och sitter hyggligt kvar.
    Jag vet ej om det stod om detta i den instruktion som medföljde nya segel. Om det inte gjorde det är måste det vara tufft att få en camber som plockats bort på rätt plats igen.

    Någon som haft bekymmer med detta?

    tsss svarade 16 år, 1 månad sedan 1 Medlem · 1 Svar
  • 1 Svar
  • tsss

    Medlem
    22 mars, 2008 vid 10:47

    Om någon har Simmer X-cam från 2005 (vet ej om man fortsatte med konstruktionen utan blixtlås) kan det vara av intresse att veta hur det ser ut inne i maststrumpan. Lägger därför in en bild av lattfickans främsta del samt cambern. Den lilla röda sprättkniven pekar på det urtag i lattfickans underkant, som är viktigt vid monteringen. Först måste camberns undre del in i urtaget. Sedan kan cambern vridas upp och in över lattfickan. Eftersom det är trångt inne i maststrumpan så sitter cambern kvar, förhoppningsvis. (Jag fäste cambern med en bit tråd innan jag sydde igen maststrumpans söm mot seglet)

    Här är bild av jobbet

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Camberproblem-Simmer X-cam 05?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.