Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing cambers eller inte?-så här gick det!

• cambers eller inte?-så här gick det!

Publicerad av anonym-anvandare på 26 oktober, 2002 vid 05:36

Jag som kastade ut frågorna om cambers eller inte….

..löste det hela med att jag fixade båda…. laugh.gif
    ( simmer cr2 och naish noa4)
    ….jag tänker fixa min egen uppfattning, eftersom alla andra verkar ha varsin…. wink.gif

Tack för alla svar…jag har lärt mig mycket…som nu ska ut och testas….!!!

Jag vill även passa på och ge lite kredit till dom som skrev bra sansade och distansierade tankar………… i stället för att tävla i terminologi och gå över till personangrepp, vilket inte gjorde mig mycket klokare.
    Jag menar ut och avreagera er på böljan i stället smile.gif

Det var i och för sig skrattretande att läsa all pajkastning men trovärdigheten i argumenten försvan.

Än en gång -:Tack för alla inlägg/ Freddan

anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • oscar

Medlem
    26 oktober, 2002 vid 08:39

Bra val!

Se bara nu till att rigga rätt. Massor av nedhal på NOAn!! Sen justerar du med uthalet hur mkt drag du vill ha (det är därför det är så bra med justerbart uthal). Minst tre fjärdedelar av översta panelen (från akterliket in mot masten) ska vara helt fladdrigt.

Har alltid folk på klubben som kör med helt spända akterlik utan nedhal alls. Och så klagar dom över att seglen känns ostabila.. frown.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    26 oktober, 2002 vid 11:53

Hej Fredrik!
    Kul att du väljer den seriösa vägen att skaffa kunskap, -genom egen erfarenhet. Med mycket TOW (time on water) och faktiskt även issurfingen, kommer du snabbt att bli tillräckligt duktig för att själv enkelt kunna avgöra skillnaderna mellan CR2:an och Noa.
    Jag har sålt ett NP (Neil Pryde) 7-lattat no-cam till Leif, och han har också ett mindre no-cam som han gärna båda två säljer om du vill lära dej skillnaderna även i mindre storlekar.
    När du efter 30 min är så slut att du inte orkar segla längre med ditt Noa i extremt byig vind, är det ju lätt att sätta på CR2 och köra några timmar till, så att du får den TOW som gör att du fortsätter med sporten såsom jag, Leif mfl gjort, -och inte slutar som i princip alla Skelleftekillar med för små no-camsegel gjort eftersom de fått åt skogen för lite TOW, och tappat intresset.
    Den enda Skelleftekille jag vet som seglar no-cam nu är Genborg och sist jag seglade med honom hade han sår i händerna efter 1 timme, medan jag fortsatte 7 timmar till (hela dagen med lunchpaus) utan problem.
    Lycka till med din nya 140-liters bräda som kommer att ge dej massor med TOW, trots våra svaga och extremt byiga vindar.
    Eftersom du gillar att lattja ger jag dej här artikeln jag skrev i starboard forum för en tid sedan. -Om du ej förstår vad upwind 360 osv, är så kom ut och segla med mej så ska jag visa dej på vattnet och på land, precis som jag gjort med Leif som idag är en mycket duktig freestyleseglare.
    Var så god!
    I´ve seen KP and other skilled hi-wind freestylers do sailhandling tricks, looking awful because they were hardly keeping their balance in displacement mode, on their semisinkers in the lulls.
    5 Years ago I did my freestyle on 105 litres, -then went for 120 lit. to get more TOW.
    But the revolution came when I started using my FW-board 85cm wide, 60-44cm fins and sails up to 9 sqm for light wind freestyle!
    Unlimited TOW! -Planing exits when the 120 lit.-boards didn´t plane at all.
    When the wind doesn´t deliver you have to depend on the equipment giving you the power you need.
    Once or twice every winter, since the early eighties I´ve been sailing Tenerife, Gran Canaria or Hurghada where 85-95 lit. is the norm for my 85 kilos. But at home I have to buy powerful stuff, to keep my interest and TOW up.
    I love racing, but it´s the freestyle that make my soul constantly hungry for more.
    I wouldn´t dream of putting my 6,8 on any of my smaller boards, standing totally powerless 90% of the TOW, now when I´ve felt the adrenaline rush of powered up light wind freestyle!
    With a floating stable platform you can execute sail handling combos furiously fast! -without stops caused from the balance problems current freestyleequipment gives the likes of KP, -not just you and me.
    In light wind,- without the pressure of doing spocks and other aerials, you can concentrate on planing performance in your gear! That´s the base for lightwindaction in freestyle.
    In racing everyone is glad that there is full on action in 10 knots of wind, -the same is a reality in freestyle with the right stuff, which gives instant planing and the ability to keep upwind through a eight minute actionpacked freestyleheat in 10 knots of wind.
    It would be nice to se the pros develop this segment of freestyle, that has been shown light wind years in the King of the Cape and other events with great success on big equipment.
    Here some of the moves I love to perform in light wind:
    1) Duck to onehanded backwind jibe, with sail 540 and body 360.
    2) Duck with sail 720 and body 360.
    3) Sail and body 720.
    4) One handed backvind jibe with sail 540 and body 720.
    5) Upwind 360 with sail and body 720.
    6) Sail 900 and body 720 tack.
    And of course all the easy ones:
    7) Upwind 360. (That I came up with in the early nineties, long before we could read about them in the mags, -as flip 360´s)
    8) Heli tack
    9) Board 360.
    10) Sail 360.
    11) Onehanded backwind jibe.
    12) Duck jibe.
    13) Nose tack.
    14) Fin first jibe.
    15) Sail and body 360.
    16) Onehanded backwind tack.
    And much more. -Try yourselves, instead of sitting frustrated at the beach.
    Have fun! -Ulf
    Ulf Astrom ()

• teabag

Medlem
    26 oktober, 2002 vid 19:38

Hej Ulf,

klart intresannt detta.Tyvär verkar du vara några divisoner bättre än jag.Men från artikeln ser jag att du planar från typ 5 m/s.Vilket segel har du då.Jag med min AHD free diamaond 77 och 9,0 Transam (no camber)har bekymmer i dessa svaga vindar.Då använder jag hellre långbrädan.Tror du att ett 10,5 med cambers (3st) kan vara lösningen på planingsproblem i 3-5 m/s.AHD 77 är 78 cm bred på 150 l.Jag väger som du.

ha det

• anonym-anvandare

Medlem
    28 oktober, 2002 vid 21:00

Hej!
    Du hittar svaret under rubriken Lättvindsfreestyle.
    Ha det så kul! -Uffe

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing cambers eller inte?-så här gick det!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.