• Cambers!!?

    Publicerad av tedan på 3 september, 1999 vid 14:44

    Ok… jag har fattat det som att cambers är de delar som sitter mellan lattorna och seglet.. Men min fråga lyder, idag verkar det som man inte skall ha cambers, varför? Vad gör de för nytta?

    anonym-anvandare svarade 24 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • ola-h

    Medlem
    3 september, 1999 vid 15:30

    Cambers, eller Camber Inducers som det egentligen heter, är de plast mojänger som sitter mellan lattorna och masten på vissa segel. Dessa attiraljer uppfanns av Gaastra runt 1984 men efter diverse mystiska stölder av prototypsegel och dylikt hade halt plötsigt alla segelmakare cambers i sina racesegel. Själva iden med cambers var från början att skapa en fin profil på seglet, på båda sidor om masten. Formen och funktionen på cambersen blev snabbt bättre och man upptäckte att man inte bara fick bättre aerodynamik utan också bättre profilstabilitet. På den tiden hade seglem mycket ljupare profil än moderna segel har och att hålla denna profil i schack var ett stort problem.
    Med cambers fick man ett segel som både var stabilare och hade bättre bottendrag än segel utan cambers. Flera tillverkare försökte till och med smyga in cambers på sina vågsegel och konstruktioner med smala mastfickor med utskurna hål för cambersen var populära.

    Nackdelen med camber är ju nu som alla vet att seglet blir väldigt styvt och hårt och att rycket när halvdussinet cambers med tillhörande kolfiberlattor och tjafs roterar kan få vem som helst att tappa löständerna. Därför började vissa snart att hävda att man skulle satsa på att utveckla segel utan cambers, som dåförtiden kallades RAF-segel (Rotating Assymetric Foil eller nåt). RAF, som också det på sin tid var revolutionerande innebär helt enkelt segel där lattorna roterar runt masten (ja, tidigare fungerade det inte så). Bl.a. Tomas Persson var extremt tidigt ute med ideer om har effektive segel utan cambers skulle se ut (hans slalomsegel från början av 90-talet ser skrämmande moderna ut).

    Utan att dra igenom hela historien med “cut-away”, “flex-top”, “free-leach” och dylikt kan man säga att moderna segel bygger på helt andra ideer än 80-talets skapelser. Seglen är byggda för att fungera med dynamiskt och profilen i höjdled är väldigt annorlunda, med mycket flackare toppar. Dessutom är nastan alla segel byggda med “för-twist” (free leach). och profilen är mycket grundare genom hela seglet. Allt detta gör att segelmakarna nu kontrollerar draget och profilen i seglet på ett otroligt effektivt sätt även utan cambers. Eftersom profilen inte heller är så ljup behövs inte cambersena så mycket här heller. Cambersegel är fortfarande lite bättre ur aerodynamisk synvinkel, men skillnaden är liten.
    Den största skillnaden mellan ett modernt raceliknande segel med cambers och ett dito utan är nog att camberseglet har en profil som är mer uppspänd nar det är ingen eller mycket lite vind i seglet. Detta ger lite bättre bottendrag (med allt annan lika). Just den uppspända profilen gör dock att seglet blir trögare i manövrar så som vanligt blir det en kompromiss.

    Det var mycket snack det där men man skulle kunna sammanfatta det hela så här: Moderna segel är mycket effektiva utan cambers. För allt annat en riktig snabbkörning är camberlöse segel att föredra. Vill man hålla på med snabbkörning klarar man sig även då mycket bra med de camberlösa raceliknande seglen (ala NP Supersonic och Diablo). Man får lättare riggning, bättre manöverbarhet, lägre vikt och offrar bara lite, lite prestanda.

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 1999 vid 21:37

    Tack för ett intressant inlägg, kul att se någon som lägger ner sig lite. Mer sånt här tack…

  • johan

    Medlem
    4 september, 1999 vid 12:56

    Tack för ett bra inlägg.

    Fast lätta att rigga ??
    Man slipper ju strulet med cambers som halkar fel osv, men med ett camberlöst segel följer ofta en väldigt smal mast-ficka som kan va besvärlig att få in masten i.
    Johan smile.gif

  • tedan

    Medlem
    5 september, 1999 vid 17:17

    Klart shysst inlägg…. Det är tur att det finns några shyssta snubbar som orkar lägga ner lite tid på sånt här… Tackar så mycket..

  • petter

    Medlem
    5 september, 1999 vid 22:39

    Snabbkörning är inget att förakta.
    Att med fullt drag sitta ikrokad, på gränsen till kontroll och uppleva fartkänslan med en race-rigg och slalombräda är en annan kick än vågsegling och ha ett fyrameters monster som jagar en hack i häl men lika fullt är kicken enorm! Accelarationen är hisnande, farten på gränsen till kastfall och så plötsligt försvinner omvärlden… det blir helt tyst och tunnelseendet inträder… bräda, segel, vind och vatten är allt som existerar och man balanserar mellan skräck och farcination… Fart har helt klart sin tjusning!!!!

  • petter

    Medlem
    5 september, 1999 vid 22:40

    Snabbkörning är inget att förakta.
    Att med fullt drag sitta ikrokad, på gränsen till kontroll och uppleva fartkänslan med en race-rigg och slalombräda är en annan kick än vågsegling och ha ett fyrameters monster som jagar en hack i häl men lika fullt är kicken enorm! Accelarationen är hisnande, farten på gränsen till kastfall och så plötsligt försvinner omvärlden… det blir helt tyst och tunnelseendet inträder… bräda, segel, vind och vatten är allt som existerar och man balanserar mellan skräck och fascination… Fart har helt klart sin tjusning!!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 september, 1999 vid 14:28

    De spesielt interesserte kan jo sjekke:

    Camber Inducer patent

    Anbefaler å laste ned imagevieweren og se på tegningene… mye bra der.

    Hvis du vil finne andre patenter selv, trykk på manual.

    cs

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.