Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cambrarna vill inte rotera!?

  • Cambrarna vill inte rotera!?

    Publicerad av sailloft92 på 15 augusti, 2012 vid 13:59

    Är väldigt ny när det gäller segel med cambrar och fick ett problem som jag inte förstod mig på…!
    Cambrarna ville inte rotera!!

    Någon som har en aning om vad felet kan bero på?
    Har förlängt masten enligt angivelserna på seglet och dragit i nehalet så in åt h*****e, men det verkar inte hjälpas…

    HJÄLP!?

    sailloft92 svarade 11 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • tbsurf

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 14:21

    Skriv vad det är för segel och vilken storlek och exakt modell mm. Vilken mast använde du? Exakt längd och modell mm? Posta gärna bild på riggen så vi kan se hur den ser ut.. Berätta gärna vilken vindstyrka som du var ute i när seglet inte ville rotera
    Ok?

  • jester

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 16:57

    Ja, lägg upp en bild på riggat segel. Just camber-segel kräver enormt med nedhal, många använder nedhalsvevar för att få det hela rätt. Så det kan faktiskt vara så att du fortfarande har för lite nedhal 🙂

  • kinetic

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 17:27

    Oavsett om du har fått på tillräckligt med nedhal eller inte så kommer ett camber-segel (av värsting typ, dvs “tävlingssegel”) aldrig ha lika lätt o smidig rotation som ett RAF-segel.

  • getwet

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 17:42

    Det finns många faktorer som påverkar, så ge oss mer info om mast, segel mm.
    Är det på vattnet dom inte roterar, eller är det på land?

  • bicless

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:22

    Många tillverkare anger luff som mått ner till hjulen

    dvs har du luff 478 och har en 460 mast måste du förlänga 20-22cm för det blir alltid 2-4cm tamp mellan hjulen på förlängaren och hjulen på seglet.

    För lite nedhal ger dålig camberrotation.
    Även trasig camber kan vara problemet, kolla att rullarna rullar som de skall.

    Mvh

    Bicless

  • kinetic

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:29

    Kan ta mitt 11.0 som exempel. Drar jag på rek nedhal (knappt så jag orkar!!) så tycker jag att seglet “kollapsar” för mycket. Nöjer mig därför med att underhala ca 3cm, får bra spänning i förliket o bra löst akterlik. Iaf camberrotationen var USEL, krävdes minst 6-7m/s för att segelt skulle slå om och “låsa” på den nya bogen. Inte optimalt men jag är van. Iaf så såg jag att den översta cambern var annorlunda jämfört med de andra. I segelpåsen fanns ytterligare en camber identisk med övriga 3. Satte dit denna istället. O nu slår seglet om helt OK, trots att jag riggar på precis samma sätt. Men segelt behöver så klart lite vind (4-5m/s) för att “låsa” på den nya bogen. Jag tycker att rotationen är bra numera, för att vara ett cambersegel.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:45

    Läste nyligen sida upp och ned om lattspänning för att komma tillrätta med mitt strul med camberrotation. Om man kan summera så skulle väl spänningen på lattorna vara högre på de nedre lattorna och minska succcesivt uppåt. Vecken ska ju självfallet bort vid varje camber men så verkade grundidén i alla fall vara.

    Som Kinetic så vackert beskriver kan seglet kollapsa med för mycket uthal. Jag har testat och seglet “dör” och får inget drag så det verkar ju heller inte vara värt att övernedhala.

    En variant som jag testat och fick runt “problemcambern” med: Något underhalat nedhal, minimalt uthal och högre lattspänning på lattorna ovanför och nedanför den camber som roterar sämst.

    Men proffsen har säkert mycket att tillägga – så brukar det vara, eller hur…?

  • the_novice

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:53

    Lattspänning och camber tryck är två olika saker. Cambern jobbar mot förliket inuti mastfickan medans lattorna håller monofilmen slät. Om du har för högt tryck på en camber så kan du behöva lägga shims på de andra för att fördela trycket mera jämt.

    Trimma först nedhalet så att seglet käns bra när man seglar, trimma sedan in trycket på cambersen för en bra rotation. Äldre segel roterar även generellt sämre än de moderna gör som har en längre camber.

  • davven

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:57
    kinetic;695542 wrote:
    Oavsett om du har fått på tillräckligt med nedhal eller inte så kommer ett camber-segel (av värsting typ, dvs “tävlingssegel”) aldrig ha lika lätt o smidig rotation som ett RAF-segel.

    Det stämmer inte i alla fallen, mitt fullcambersegel slår över lika lätt som ett vågsegel.
    . . och lika lätt att vattenstarta.

  • kinetic

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 20:05

    davven: Då har du antingen fel mast eller riggat “knasigt”. Vitsen med att camber-segel är ju lite att de skall “låsa” in profilen, dvs “låsa” efter att det slagit om.

  • davven

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 07:22

    Framtiden får utvisa om masten inte passar helt 100.
    Jag har väntat på en styv kuling i 2 mån snart för att kunna prova fullt ut.

    Själv jag överväldigad över hur bra det funkar redan i 8-10 ms, det är ett north warp 5.7 09 riggat med challenger
    4.0 100%. . Kan komma med en rapport senare Kinetic, men jag har vart över 35 “underriggad.”

  • kinetic

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 08:32

    davven: Ta det på rätt sätt. Vitsen med ett cambersegel är ju dels att man har “lite mer buk” och att det “låser” så att säg, du vet det där snäppet som kommer när cambersen slagit om helt. Jag kör själv på Powerex 100% till mina GUN segel, de låser fint, o roterar lätt men absolut inte som ett RAF-segel. Mina Point-7. slår om trögre, men jag är nöjd, å andra sidan är jag inte kinkig med camberrotationen…

  • tranan

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 09:01

    Du kanske måste shimsa cambersherna för tusan! Här ser du hur de ser ut. Vet ej vad man kan få tag på dem i Sverige men kolla med närmsta surfbutik. Shimsen sätts s a s bakom cambern mot latta/mastlik.

    Kolla om cambrarna har lika stort tryck mot masten vid fullt nedhal genom att trycka uppåt och underifrån där cambern ligger an mot lattan (om seglet ligger med buken ned mot marken). Det ska liksom klicka till lite. Om problemcambern inte kan klickas så kan man sätta shims på de närmsta cambrarna och på så sätt fördela trycket. Fungerade för mig.

  • jester

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 09:36

    davven: Challenger och North-masterna är mer eller mindre identiska! Samma gäller Simmers master från samma period. Min källa känns ganska tillförlitlig då jag frågade Bringan om detta när han var på besök 2009. 🙂

    Jag kör själv just Challenger master i mina Simmer SCR, och det fungerar perfekt!

  • davven

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 16:25
    Jester;695636 wrote:
    davven: Challenger och North-masterna är mer eller mindre identiska! Samma gäller Simmers master från samma period. Min källa känns ganska tillförlitlig då jag frågade Bringan om detta när han var på besök 2009. 🙂

    Jag kör själv just Challenger master i mina Simmer SCR, och det fungerar perfekt!

    Aha det var Bringan det ryktet kom ifrån 🙂 jag har hört det från andra håll, men då är det alltså sant . . Tackar och bockar för infon 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cambrarna vill inte rotera!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.